بازدهی سر کار

اعتقادات مختلف است ولی میتوان گفت که هر کس سر کارش را با چیزهای غیر کاری بگذراند آن حقوق حلال نیست.کاری که به کارمند داده میشود باید در همان روز انجام شود و اگر به وقت دیگری موکول شود قطعاً کارمند را از کار زده میکند و آن کار سنگین است.راه های گوناگونی برای بالا بردن بازدهی سر کار ارائه شده که ما در ادامه شما را با 5 راه آن آشنا مینماییم.

همه‌ی ما روزهایی داشته‌ایم که سر کار حاضر شده‌ایم، اما بهترین بخش روزمان در گفتگو با همکاران یا بررسی اکانت‌هایمان در شبکه‌های اجتماعی گذشته است؛ گاهی وقت‌ها، متمرکز ماندن و حفظ بازدهی در تمام طول روز واقعا دشوار است. حالا اگر بگویم که شما قادرید بازدهی یک روز معمولی در سر کار را دو برابر کنید چه می‌گویید؟

این تکنیک‌ها نتیجه‌ی پژوهش‌های علمی است. اینها را یاد بگیرید و ببینید که چقدر تمرکزتان بر کارهای مهم بالا می‌رود! زمانی که این فهرست را می‌خوانید، فقط به اینکه این موارد درست است فکر نکنید، به جای آن سعی کنید روش‌هایی بیابید تا بتوانید آنها را با برنامه‌ی روزانه‌ی زندگی‌تان ترکیب کنید و و در عمل از آنها استفاده‌ی کامل ببرید.

به یاد داشته باشید که تغییر هرگز یک شبه اتفاق نمی‌افتد. صبور باشید و به خودتان بیش از اندازه فشار نیاورید، بلکه برنامه‌ی زندگی‌تان را گام‌به‌گام تغییر دهید. بگذارید عادت‌های جدید و مفید به مرور ایجاد شوند. سرانجام می‌بینید که موفق شده‌اید شیوه‌ی زندگی و کارتان را به شکل مناسبی بهبود دهید.

۱. برای بازدهی بیشتر روزتان را زودتر شروع کنید

پژوهش‌ها نشان داده است که آدم‌های سحرخیز نسبت به افراد شب‌زنده‌دار، زندگی پرثمرتر و پربازده‌تری را تجربه می‌کنند. در یک نظرسنجی دیگر، ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان، بهترین زمان برای انجام کارهای خلاقانه را صبح‌ دانسته‌اند.

کارکرد مغزی ما ۲ ساعت بعد از بیدار شدن به اوج خودش می‌رسد. از این ۲ ساعت اولیه برای انجام کارهایی استفاده کنید که روتین هستند و نیاز به تفکر چندانی ندارند.

اگر قبل از هر کس دیگری به اداره بروید، مزیتی که نصیب‌تان می‌شود این است یک محیط کاری بسیار آرام برای دست یافتن به هدف‌هایتان خواهید داشت. فقط کمی درباره‌اش فکر کنید… اگر هر روز فقط ۱ ساعت زودتر بیدار شوید، هر هفته ۵ ساعت بیشتر برای دست یافتن به هدف‌هایتان دارید!

احساس خواب‌آلودگی می‌کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهند که زدن دکمه‌ی چُرتِ (Snooze) گوشی برای تکرار شدن زنگ گوشی بعد از ۵، ۱۰ یا ۱۵ دقیقه خوابِ بیشتر، گزینه‌ی بسیار بدی است! این بیدار شدن و خواب رفتن ِ مداوم مغز و بدن‌تان را گیج می‌کند، شما را خسته‌تر ساخته و باعث می‌شود تا ساعت‌ها پس از بیدار شدن کسل باقی بمانید. برای آنکه بیشتر روزتان را خراب نکنید، آلارم را دقیقا برای همین زمانی که می‌خواهید بیدار شوید بگذارید، نه زودتر! و سعی کنید بعد از شنیدن صدای زنگ حتما از رختخواب بیرون بیایید.

۲. به جلسات بروید، اما فکرشده

بنا بر یک نظرسنجی، بیشتر کارمندان در طول ماه، در بیش از ۶۲ جلسه شرکت می‌کنند. بخش دیگری از همین نظرسنجی نشان می‌دهد که تقریبا نزدیک به نیمی از این جلسات یا غیرمرتبط یا کم‌بازده هستند. به عبارت دیگر، نزدیک به ۲۰ ساعت از زمان کارمندان یک شرکت صرف جلسه‌هایی می‌شود که کم‌نتیجه یا بی‌نتیجه‌اند!

در درجه‌ی اول، اگر برایتان امکان دارد که یک جلسه‌ی غیرمهم را لغو کنید، حتما این کار را انجام دهید! دفعه‌ی بعد که از شما خواسته می‌شود در جلسه‌ای شرکت کنید، به این فکر کنید که آیا حضورتان واقعا ضروری و مفید است؟

و اما قاعده‌ی طلایی بازدهی: یاد بگیرید که نه بگویید! به جلسات، به وقت‌های اضافه در هنگام ناهار، به کارهای بی‌دلیل، به گپ‌وگفت‌ها و به هر چیز دیگری که حواس‌تان را پرت می‌کند یا وقت‌تان را الکی هدر می‌دهد نه بگویید!

هر وقت که تصمیم می‌گیرید در یک جلسه شرکت کنید، مطمئن شوید که یک هدف روشن و مشخص برای آن تعریف شده است. اگر کسی هنگام حرف زدن از بحث اصلی منحرف شد، مودبانه حرفش را قطع کنید و بحث را دوباره به مسیر اصلی برگردانید.

وقتی می‌خواهید زمان مناسبی برای جلسه گذاشتن پیدا کنید، به جای چندین بار ایمیل رد و بدل کردن از یک نرم‌افزار زمان‌بندی استفاده کنید. Doodle یک گزینه‌ی خوب و حرفه‌ای برای این کار است.

۳. در هنر تمرکز، حرفه‌ای شوید

واقعا سخت است وقتی دیگران اطراف‌تان صحبت می‌کنند، راه می‌روند یا مدام نظرتان را می‌پرسند، بر روی کار خودتان متمرکز باقی بمانید. اولین کاری که می‌توانید برای از بین بردن نویزها انجام دهید، استفاده از یک هدفون نویزگیر خوب است.

اما درست کردن شرایط دور و برمان تنها چیزی نیست که اهمیت دارد، مهم‌تر از آن درست کردن چیزهایی است که در درون‌تان می‌گذرد. بسیاری از اوقات حواس ما آنقدر پرتِ فکرهای مختلف می‌شود که کارهایمان را منفعلانه و خودکار بدون این که توجه کنیم چه می‌کنیم انجام می‌دهیم.

آیا می‌دانستید انجام دادن همزمان کارها یا چندوظیفگی (Multitasking)، اثرات مخربی مشابه با ماری‌جوآنابه دنبال دارد؟ شاید فکر کنید انجام چند کار همزمان با هم، بازدهی‌تان را بالا می‌برد، اما در واقع نتیجه همیشه عکس این است: نه‌تنها عملکرد ما کمتر نتیجه‌بخش خواهد بود، بلکه وقت و انرژی زیادی نیز در رفتن از این کار به آن کار تلف می‌شود. این تحقیق نشان می‌دهد که انجام چند کار همزمان، میزان خطا را نیز ۵۰ درصد اضافه می‌کند و باعث می‌شود انجام دادن کارها دو برابرِ حالت عادی وقت بگیرد.

برای اینکه بتوانید متمرکز باقی بمانید، هر روز ۱۰ دقیقه را به مراقبه (Meditation) اختصاص دهید. اپلیکیشن‌های مختلفی نظیر Calm و Headspace وجود دارند که امکانات مناسب و آموزش‌هایی رایگان درباره‌ی نحوه مراقبه شما ارائه می‌کنند تا در نهایت بتوانید به سطح بالاتری از تمرکز و بازدهی دست پیدا کنید.

یک تحقیق علمی دیگر، نشان داده است که مراقبه کردن احتمالا با تغییرهای ساختاری مثبتی در برخی نواحی مغز همراه است. این نواحی، همان بخش‌هایی از مغز هستند که در برخی پردازش‌های مهم شناختی و احساسی نقش دارند.

۴. با خستگیِ بعد از ناهار مقابله کنید

همه‌ی ما خواب‌آلودگیِ بعد از خوردن ناهار را تجربه کرده‌ایم. خب، این بخشی از زیست‌شناسی ماست و در نتیجه کاملا طبیعی است که بعد از ناهار تا مدتی احساسِ خواب‌آلودگی داشته باشید. با وجود این، همه ما می‌دانیم که این موضوع چه تاثیر ناخوشایندی بر میزان بازدهی ما در کار دارد. بگذارید کمی عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم.

نخست، آدم‌ها در ریتم‌های مشخصی عمل می‌کنند که یکی از نتایجش، سطح پایین‌تر انرژی در بعدازظهرها است. اگر شانس این را داشتید –که بیشترمان نداریم- حتما بعد ازناهار و قبل از برگشتن به سر کار ۲۰ دقیقه چرت بزنید.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود ناهار تاثیر نامناسبی بر بازدهی‌مان داشته باشد، محتویات آن است. وقتی غذاهای چرب یا سرشار از کربوهیدرات می‌خورید، سطح انسولین‌تان بالاتر رفته و در نتیجه احساس خواب‌آلودگی به شما دست می‌دهد. به غذاهای مبتنی بر پروتئین روی بیاورید تا سطح بالاتری از هشیاری را در بعدازظهرها تجربه کنید.

۵. از قبل برنامه‌ریزی کنید و روز را دریابید

زمانی که به سر کار می‌رسید، ۳۰ دقیقه‌ی اول صرف آماده کردن قهوه یا چای، گپ‌وگفت با همکاران و از همه مهم‌تر صرف این می‌شود که بفهمید چه کارهایی نیمه‌تمام است و امروز به چه اهدافی می‌خواهید برسید.

به جای اینکه روز بعدتان را در تاریکی رها کنید، ۱۰ دقیقه از ساعات آخر روز را برای برنامه‌ریزی کنار بگذارید. در این ۱۰ دقیقه می‌توانید موفقیت‌ها و دستاوردهای امروزتان را فهرست کرده و ۳ اولویت اصلیِ فردا را برای خودتان مشخص کنید.

نیازی به گفتن نیست که تهیه‌ی لیستی اولویت‌بندی‌شده از کارها، به شما کمک می‌کند که مُرتباً ببینید چقدر در مسیر رسیدن به اهدافتان پیشرفت کرده‌اید. وقتی که یک کار جدید پیش می‌آید، سریعا آن را آغاز نکنید، بلکه اولویت آن را نسبت به کارهایی که در فهرست‌تان قرار دارد بسنجید و زمان مناسبی برای انجام‌ دادن آن اختصاص دهید. به این ترتیب برنامه‌هایتان با اختلال مواجه نمی‌شوند.

داشتن یک روال و روتین روزانه، می‌تواند کمک کند که به مرور بفهمید بهترین زمان برای انجام کارهای مختلف کدام است. برنامه‌ی روزانه‌ی شما مانند ظرفی شیشه‌ای است که دارید آن را با قلوه‌سنگ‌های بزرگ (کارهای مهم و هدف‌ها) پر می‌کنید. برای پر کردن بخشی از فضاهای خالی در نهایت مجبورید که از سنگ‌های کوچکتر (کارهای کوچک اما مهم) و شن (کارهای روتین روزانه) نیز استفاده کنید. در نهایت، هر چقدر هم که برنامه‌ی روزتان کاملا پر شده باشد، باز هم در ظرف شیشه‌ای‌تان جای خالی برای آب باقی است: کارهای کوچکی نظیر چک کردن ایمیل‌ها و درست کردن قهوه.

هر از گاهی زمانی را هم به این اختصاص دهید که دستاوردهای خودتان را بررسی و سپس برای هدف‌های آینده برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب از عملکردِ فعلی، آگاهیِ بیشتری پیدا می‌کنید و برای دست یافتن به هدف‌ها تمرکز بیشتری خواهید داشت.

منبع : چطور

ارسال شده در 3 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • ممنوعیت تجویز پنی سیلین! خطر مرگ در اثر تزریق
  • وقتی پارکینسون به سراغ افراد پیر می آید
  • چطوری آب زیادتری بنوشیم
  • پوسیدگی دندان با این دو میوه
  • با این گیاه آنفولانزا را از خود دور کنید
  • پیدا کردن انگیزه و علاقه اطفال به ورزش
  • کودکان و این مشکلات چشمی
  • باقلا جایگزینی خوب برای استامینوفن
  • مصرف داروهای استاتین خطر توسعه جنون پیری را کاهش می دهد
  • خاکشیر معجره ای برای لاغری
  • 4 عملی که سبب بدتر شدن سرما خوردگی آنفلوانزا می شوند
  • در چه صورتی نیاز به جراحی فتق نیست؟
  • درمان لوزه درد شدید
  • مشکلات مربوط به عارضه های روان تنی
  • برای آب کردن چربی های شکمی ، میانبر بزنید
  • محبوبترین ها

  • «گل» معضل جدید جوانان ایرانی
  • علل و علائم شوک
  • جنبه های مثبت و منفی نمک
  • لباس گذاشتن در حمام ممنوع!
  • همه چیز درباره ی خواب آلودگی بیش از حد
  • والدین بخوانند! اقدامات ضروری در هنگام خفگی کودکان
  • آغاز روز افراد موفق اینگونه است؟
  • شستن البسه جدید قبل از استفاده
  • اختلالات روانی ناشی مرتبط با زیبایی
  • روش هایی برای رفع خواب آلودگی در چهره
  • تحقیقاتی پیرامون جگر مرغ
  • کالری سوزی با کارهای منزل
  • تقویت تفکر و اندیشه با این نوشیدنی ها
  • مرگ و اطلاعاتی پیرامون آن
  • بهترین روش ها و ترفندهای مفید برای زندگی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است