پوست درخشان

پوست درخشان مهمترین عامل برای زیبایی صورت است و اگر پوست با عوامل بدی همانند چین و چروک،سیاهی و … همراه باشد قطعاً آن صورت درصدی از زیبایی اش را از دست خواهد داد.راهکارهای متفاوتی برای داشتن پوست درخشان ارائه شده است،اما ما در این مطلب میخواهیم شما را با توصیه های غذایی برای داشتن یک پوست درخشان آشنا کنیم.

زیبایی واقعی از درون به بیرون منتقل می شود. تغذیه مناسب بدن و ذهن باعث تشویق تمام اعضای بدن به عملکردی بهینه می شود. آنچه می خورید، خودش را روی پوستتان نشان می دهد و وضعیتش را تعیین می کند.

سلامت پوستتان انعکاسی است از برنامه غذایی تان. اگر بدنتان کم آب باشد پوستتان حالتی تخت و پوسته پوسته به خود می گیرد. اگر از الکل و غذاهای قندی استفاده کنید، پوستتان حالتی متورم و پف کرده به خود خواهد گرفت. با ایجاد چند تغییر درست و تمرکز روی غذاهای تمیز و کامل، پوستتان در زمان کوتاهی به بهترین فرم خود خواهد رسید. در اینجا می خواهیم نکاتی را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آنها برای خود، پوستی درخشان بسازید.

1- قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، قند های مصنوعی و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید

غذاهای فرآوری شده در طول فرآیند تغییر شکلشان، بخش عمده خواص مفیدشان را از دست می دهند.

یک نمونه کلاسیک برنج سفید است. در نتیجه عملیات فرآوری قسمت پوست، سبوس و ریشه که سرشار هستند از مواد مغذی و فیبر جدا می شود. در پایان فقط هسته سفید داخلی باقی می ماند که آن هم ویتامین و مواد معدنی زیادی ندارد.

غذاهای فرآوری شده و قندی التهاب، جوش و چین و چروک را افزایش می دهند و باعث می شوند حس بدی در مورد پوست خود داشته باشید.

2- از خوردن محصولات، گوشت ها و لبنیاتی که حاوی هورمون ها، آفت کش ها، قارچ کش ها و استروئیدها هستند پرهیز کنید

این ترکیبات مسموم می توانند باعث اختلال غدد درون ریز و التهاب شوند که در نتیجه رنگ چهره را خراب می کند.

سعی کنید مواد غذایی بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. از گوشتی استفاده کنید که دامش با علف طبیعی تغذیه شده باشد. همچنین از تخم مرغ و لبنیات بدون هورمون و استروئید نیز استفاده کنید.

3- بهینه سازی آب رسانی به بدن برای تثبیت درخشش سالم پوست ضروری است

سعی کنید روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. آب سموم را می شوید و به رسیدن مواد مغذی به تمام بدن کمک می کند. آب همچنین در بیشتر میوه ها و سبزیجات نیز یافت می شود که باعث بهبود آب رسانی به سلول های پوست خواهد شد.

اگر از نوشیدن آب معمولی خسته شده اید می توانید با مرکبات، توت ها، نعنا و خیار آب را طعم دار کنید.

4- غذاهای ضد التهاب به کاهش ورم و پف کردگی کمک می کنند و خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهند

التهاب زمانی رخ می دهد که بدن به یک عامل خارجی واکنش نشان می دهد.اگر التهاب فقط گاهی پیش بیاید یا زمانی که بدن با چیزی مانند یک بریدگی مبارزه می کند که می تواند سلامتتان را تهدید کند، مفید است.

با این حال وقتی التهاب مرتب رخ می دهد نتیجه اش ممکن است مضر باشد. بیماری های مزمن، سبک زندگی خاص و انتخاب های غذایی همگی می توانند منجر به التهاب های بلند مدت شوند.

غذاها و نوشیدنی هایی که التهاب را افزایش می دهند عبارتند از کربوهیدرات های تصفیه شده، نوشیدنی هایی که با قند شیرین شده اند، الکل، غذاهای سرخ کرده و گوشت قرمز. این غذاها و نوشیدنی ها می توانند منجر به صورتی پف کرده و ورم کردن زیر چشم ها، چین و چروک، از بین رفتن ثبات و استحکام پوست و از بین رفتن درخشش آن شوند.

سرچشمه غذاهای ضد التهابی میوه ها و سبزیجات هستند. آنها به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند و حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنل هایی هستند که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

5- ویتامین E دریافت کنید تا از خواص آنتی اکسیدانش برخوردار شوید

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است با خواص آنتی اکسیدانی. ایمنی را بهبود می دهد و به عملکرد متابولیک کمک می کند. ویتامین E همچنین برای افزایش تولید کلاژن بسیار ضروری است. کلاژن از چین و چروک پیشگیری می کند و آن را کاهش می دهد و همچنین ظاهر پوست را صاف و نرم جلوه می دهد.

غذاهای حاوی ویتامین E به مبارزه با تاثیر آسیب رساننده و پیر کننده رادیکال های آزاد از اشعه های UV و آلودگی ها کمک می کنند. دانه آفتابگردان، بادام و سبزیجاتی مانند بروکلی، برگ چغندر و اسفناج منابع بسیار عالی طبیعی از ویتامین E هستند.

به همراه هر ویتامین محلول در چربی، یک چربی خوراکی نیاز است تا جذب بهتری انجام شود. برای مثال اسفناج را با روغن زیتون میل کنید.

6- ویتامین A برای بازگشت سلول پوست

ویتامین A یکی دیگر از ویتامین های محلول در چربی مناسب پوست است که روی عملکرد سیستم ایمنی، دید، تولید مثل و بازگشت سلول های پوست تاثیر مثبت دارد. این ویتامین را برای ترمیم پوست و محافظتش در برابر نور خورشید نیاز داریم.

بتا کاروتن بدنه اصلی ویتامین A است و بیشتر میوه و سبزیجاتی که نارنجی رنگ هستند حاوی این ویتامین مناسب برای پوستند. هویج، طالبی، سیب زمینی شیرین و انبه همگی از منابع خوشمزه ویتامین A هستند.

7- ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. شمار بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C هستند که به افزایش تولید کلاژن، صاف کردن خطوط پوست و کاهش چین و چروک کمک می کند.

فقط یک فنجان بروکلی، یک کیوی کامل، یک پرتقال متوسط یا یک دوم فنجان فلفل دلمه ای هرکدام حاوی بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C هستند.

8- اسید چرب های امگا 3 حاوی خواص ضد التهابی هستند

آنها غشاء سلول را قوی می کنند. به مبارزه با آسیب های اکسیداتیو کمک می کنند، التهاب را کاهش می دهند، با پیری مبارزه می کنند، حالت ارتجاعی پوست را بهبود می دهند و پوست را از درون و بیرون صاف و مرطوب می کنند.

منابع گیاهی امگا 3 عبارتند از دانه های چیا ( که در ایران خیلی نایاب هستند ) و شاهدانه، گردو و بذر کتان خرد شده. منابع غیر گیاهی نیز شامل سالمون و ساردین می شود.

9- زردچوبه سرشار است از آنتی اکسیدان های فیتوکمیکال

ترکیب فعال در این ادویه هندی کورکومینوید است که با رادیکال های آزاد عامل چین و چروک و التهاب مبارزه می کند. این ادویه زرد رنگ خاصیت ارتجاعی پوست را نیز بهبود می بخشد.

منبع : دکتر کرمانی

ارسال شده در 4 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • چه علائمی خبر از رشد اولین دندان بچه می دهند
  • مشکلاتی که بر اثر شب کاری برای بدن ایجاد می شود
  • سامانه رسیدگی به شکایات مردم از پزشکان
  • هورمون هایتان را با این خوراکی ها متعادل کنید-قسمت اول
  • کاتتر های قلبی چه کارهایی با قلب انجام میدهد؟
  • پن کیک دو رنگ بدون تخم مرغ
  • کاهش وزن نوجوانان با این روش ها
  • چگونه تمیز و مرتب لاک بزنیم
  • تازه عروس ها و پیشگیری از بارداری
  • مینی تارت کدو
  • کالری تمبر هندی
  • ۱۱ شیوه برای اینکه گیسوانتان بلند شود، بسیار بسیار بلند!
  • گرم ماندن در سرمای شدید
  • با دقت به صورت خود بیماری خود را پیدا کنید
  • در بدنسازی این تمرینات کششی از یاد رفته است
  • محبوبترین ها

  • اصول اساسی تمرین در هوای سرد
  • قایقرانان چه رژیم غذایی را در پیش گیرند؟
  • توصیه های کلی برای لباس ورزشی
  • در افزایش کالری سوزی در زمان کم این 5 تکنیک موثرند
  • فقط با 4 ورزش از درد سیاتیک رها شوید
  • موز و فواید آن برای ورزشکاران
  • بهداشت و ورزش
  • آرزوی شکمی صاف با این تکنیک های ورزشی( آموزش تصویری)
  • توصیه های خواندنی شاون ری درباره نکات مهم تمرینی
  • آیا بکارگیری استپر برای زانوها مفید است؟
  • پوستی روشن با ورزش
  • درد مزمن گردن و کمردرد با یوگا از بین می رود
  • آموزش تمرینات ورزشی برای چربی سوزی بالاتنه
  • با این روش سوزاندن چربی های خود را سه برابر سریع تر کنید
  • یکی از علل بیماری های استخوان ورزش نکردن است
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است