آغاز سال تحصیلی

شروع مدرسه ها در اکثر اوقات و مکان ها با ناراحتی کودکان بوده است،چرا که جدایی از تعطیلات و خوشگذرانی های هر روزه به پایان میرسد و پا به مدرسه گذاشتن یعنی دوری 90 درصدی از آن ها.وقتی که سال تحصیلی آغاز میشود لازم است برخی کارها را انجام بدهیم تا سال تحصیلی خوبی داشته باشیم.

مدرسه ها باز شده اند و تا 9 ماه آینده بچه‌ها نیز مانند والدین‌شان یک برنامه منظم روزانه پیدا می‌کنند و باید هر روز ساعاتی را در مدرسه بگذرانند و ساعاتی را نیز در منزل به رسیدگی به تکالیف‌شان اختصاص دهند.

در این مطلب 6 نکته تذکر داده شده است تا بتوانید با در نظر گرفتن آنها یک سال تحصیلی شاد و پرانرژی را برای کودک خود رقم بزنید :

1. آرام و بدون استرس
ساعات خواب و بیدارشدن کودک خود را جوری تنظیم کنید که در روز اول مدرسه کودک خواب‌آلود و خسته نباشد و شما هم مجبور نباشید برای بیدار کردن او را اذیت کنید. این کار باعث می‌شود زمان بیدار شدن کودک به طول بینجامد و استرس دیر رسیدن نیز به استرس روز اول مدرسه اضافه شود. سعی کنید او را کمی زودتر از موعد از خواب بیدار کنید تا سر فرصت آماده شود و بدون نگرانی از دیر رسیدن راهی مدرسه شود.

2. با کودک خود همراه باشید
روز اول مدرسه برای کودک شما روز مهمی است. روزی که احتمالا همیشه خاطره آن را به یاد خواهد سپرد پس سعی کنید این روز را برای او شیرین و دلپذیر کنید تا احساس او نسبت به مدرسه نیز حس مثبتی باشد و کودک نسبت به مدرسه رفتن رغبت و علاقه از خود نشان دهد. بنابراین بهتر است که والدین هر دو یا حداقل یکی از آنها در این روز کودک را تا مدرسه همراهی و او را به کلاس درس بدرقه کنند. این باعث می‌شود کودک با استرس و نگرانی کم‌تری محیط مدرسه، معلم و هم‌کلاسی‌هایش را بپذیرد.

3. عکس یادگاری
یک رسم زیبا برای روز اول مدرسه این است که از کودک خود در لباس مدرسه عکس یادگاری بگیرید. افراد زیادی این کار را می‌کنند و علاوه بر اینکه یک یادگاری زیبا و ارزشمند را به وجود می‌آورند و خاطره آن روز را برای کودک‌شان حفظ می‌کنند می‌توانند با در کنار هم گذاشتن عکس سال‌های مختلف روند رشد فرزند خود را مشاهده کنند. پس اگر شما امسال کلاس اولی در خانه دارید این کار را حتما انجام و در سال‌های بعد نیز ادامه دهید.

4. احساس بزرگ شدن
به فرزند خود احساس بزرگ شدن و مهم بودن بدهید. بگذارید بفهمد که با پا گذاشتن به مدرسه دوره جدیدی در زندگی او آغاز شده است و باید آماده مسوولیت‌پذیری، برنامه‌ریزی و استقلال شود. این احساس بزرگ بودن را با محول کردن مسوولیت‌های کوچک، مشورت با او در امور مربوط به خودش و… آغاز کنید. اگر او به سال بالاتری پا می‌گذارد به او نشان دهید که حالا یک سال بزرگ‌تر شده و انتظار دارید که بیشتر از سال قبل تلاش کند و منظم باشد.

5. از درس و تکلیف نپرسید!
بهتر است روزهای نخست مدرسه چیزی در مورد درس یا تکالیف منزل کودک نپرسید. اجازه دهید که او خودش در این باره با شما صحبت کند و خودش را موظف به رسیدگی به درس‌هایش بداند و از روز نخست به پیگیری و اصرار شما برای رسیدگی به درس‌هایش عادت نکند. از طرف دیگر سعی کنید در روزهای نخست از احساس کودک نسبت به مدرسه، معلم و هم‌کلاسی‌هایش بپرسید و ابتدا سعی کنید ارتباط او را با محیط مدرسه تقویت کنید.

6. در برنامه روزانه به او توجه کنید!
برای برنامه‌ریزی روزانه از این پس به برنامه مدرسه رفتن و تکلیف انجام دادن کودک توجه کنید و آن را نیز مدنظر قرار دهید. همچنین ساعات صرف غذا و استراحت روزانه را نیز می‌توانید با ساعات مدرسه فرزند خود تنظیم کنید. از حالا به بعد برای برنامه‌ریزی‌های خانوادگی باید با کودک خود نیز مشورت کنید و کارهای او را نیز مدنظر قرار دهید.

منبع : نی نی سایت

ارسال شده در 4 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع روانشناسی , سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • استفاده از باکتری ها برای ترک سیگار
  • گذراندن اوقات فراغت
  • درد دندان درآوردن اطفال
  • عوامل بروز بی انگیزگی و بی احساسی
  • روش هایی برای افزایش نیروی جنسی
  • عوارض دارويي نامطلوب در نيم ميليون كودك آمريكايي
  • فرق نان های آماده در مغازه ها با نان سنتی
  • برای دریافت پتاسیم از راه طبیعی
  • تب ، تشنج و درمان آن
  • پیتزایی که دو طرف آن هم باید پخته شود
  • نارسايي حاد كليوي و آسيب غير قابل برگشت مغز از عوارض مصرف اكستازي است
  • تاثیر تغذیه بر کنترل بیش فعالی
  • فواید میوه ها بر اساس رنگی که دارند
  • انجام اقدامات گسترده ای در درمان ناباروری
  • میگو دشمنی سرسخت برای کم خونی
  • محبوبترین ها

  • خنک شدن با این نوشیدنی های تابستانی
  • مواد غذایی غنی از فیبر
  • نباید های تغذیه ای قبل از خواب
  • ابتلا به روماتوئید آرتریت با مصرف زیاد نمک در سیگاری ها
  • بررسی عوامل تغذیه ای تاثیرگذار بر بیماری قلبی
  • شکلات داغ را از قلم نیندازید
  • معجزه غذاهای دریایی برای بیماران آلزایمری
  • غذاهایی که مستقیما بر مغز تاثیر می گذارند
  • 10 روزه با چربی های خود خداحافظی کنید
  • جایگزینهای شکر طبیعی را به اسموتی های سبز اضافه کنید
  • مراقبت های لازم برای برگشت اسید معده
  • درباره دو نوشیدنی رایج جدیدترین تحقیقات را بخوانید
  • این 10 چهره معروف این 10 عادت غذایی را دارند
  • زیاده خوری از افطار تا سحر ممنوع!
  • آیا سبک غذا خوردن گیاه‌خواران تغییر میکند؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است