feeding-goldfish-peas
مصرف نخود فرنگی فایده های زیادی برای سلامتی ما دارد ارزش تغذیه ای این نوع سبزی بسیار بالاست و حاوی ویتامین سی و ویتامین b1، b2 ، b6 و b3 بالایی برای بدن است می توانید آن را در وعده های غذایی فرزندتان بگنجانید و خوراکی های خوشمزه ای با استفاده از نخودفرنگی تهیه کنید سعی کنید نخودفرنگی بیشتری استفاده کنید البته در انتخاب نخودفرنگی سالم نیز باید دقت کنید و نوع مرغوب و باکیفیت آن را انتخاب کنید .

اگر می‌ خواهید باک ویتامینc بدن کودکتان را پر کنید، از مصرف نخودفرنگی غافل نشوید.
نخودفرنگی یکی از سبزیجات بسیار مفید است که به مادران عزیز توصیه می‌ شود آن را از همان دوران کودکی در برنامه غذایی فرزندانشان در غذاهای مختلف بگنجانند.
تغذیه و سلامتی کودک
 همانطور که می‌دانید هر سال نخود فرنگی و باقلا هر دو همزمان با هم وارد بازار می‌شوند. این دو که در گروه سبزیجات  قرار دارند و به نوعی با قرار گرفتن در کنار دیگر سبزیجات، کامل کننده این گروه غذایی می‌شوند، اما با این تفاوت که در خوردن یکی باید کمی دقت کرد، اما دیگری را نباید از قلم انداخت. بخصوص برای کودک دلبندتان که ممکن است دارای یکسری حساسیت‌ های خاصی باشد.
قطعا تاکنون اصطلاح «فاویسم» را شنیده‌اید
بیماری فصلی، ارثی و تغذیه‌ای که در اثر خوردن باقلای سبز تازه و فریز شده بروز می‌کند و در برخی از کودکان، بین سنین 1 تا 5 سالگی خود را نشان می‌دهد که علائم آن اسهال، استفراغ، تهوع، زردی سفیده چشم، زردی پوست و خونی شدن رنگ ادرار خواهد بود، البته جالب است بدانید که در بعضی مواقع حتی بوی باقلا و دست زدن و لمس کردن آن توسط کودکان نیز ممکن است برایشان مشکل‌ساز باشد و علائم بیماری فاویسم را در آنان ظاهر کند که در چنین شرایطی ضمن مراجعه به پزشک، از استفاده مجدد آن در برنامه غذایی فرزندتان نهایت دقت را بکار ببرید.اما در کنار باقلا که از آن گفته شد لازم است به یکی دیگر از مواد غذایی اشاره کرد که بدون هیچ گونه نگرانی می‌توان در برنامه غذایی کودکان گنجاند.

«نخود فرنگی» زیبایی بخش غذاها
نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن، گنجینه بزرگی از مواد مغذی می‌باشد که نه تنها  برای بزرگسالان بلکه برای سلامتی کودکان نیز بسیار مفید است.

اگر می‌خواهید باک ویتامین c بدن کودکتان را پر کنید از مصرف نخود فرنگی غافل نشوید زیرا سرشار از ویتامینc  است و منبع خوبی از ویتامین b1، b2 ، b6 و b3 می‌باشد. همچنین دارای آهن و مواد معدنی بسیاری است.

نصف فنجان نخود فرنگی پاک شده یعنی در حدود 90 گرم، 50 درصد نیاز روزانه فرزندتان را به ویتامین c تامین می‌کند که این مقدار نه تنها در بالا بردن انرژی و سلامت کودکان بسیارموثر است بلکه در رشد بافت‌های بدن، غضروف‌ها و تاندون ها بسیار مفید می‌باشد  و به دلیل فیبر فراوان از یبوست کودکان جلوگیری می‌کند.

استفاده از نخود فرنگی در غذاهای متنوع

امروزه متاسفانه خیلی‌ها اصلا نخود فرنگی را جزء مواد غذایی به حساب نمی‌آورند و در مقایسه با باقلا هیچ توجهی به نخود فرنگی ندارند. تصورشان بر این است که نخود فرنگی را فقط برای سوپ می‌توان استفاده کرد، اما حاضرند باقلا را به شکل فریز شده نگهداری کنند و فقط برای باقلا پلو مورد استفاده قرار دهند.

در حالی که در کنار خاصیت فراوانی که در نخود فرنگی دیده می‌شود، از آن می‌توان در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد و در پخت آن نیز تنوع بیشتری به خرج داد و با استفاده از آن به غذاهای مختلف زیبایی خاصی بخشید.

بیشتر بچه‌ها علاقه زیادی به ماکارونی دارند پس می‌توان به همراه  مواد ماکارونی نخود فرنگی را هم به آن اضافه نمود و در سالاد الویه و حتی در سالاد ماکارونی نیز به همراه پیازچه نخود فرنگی را مورد مصرف قرار داد.

اگر برای فرزندتان کوکوی سبزیجات درست می‌کنید از این پس نخود فرنگی را به همراه فلفل دلمه‌ای‌های رنگی در آن بگنجانید تا هم شکل و رنگ‌آمیزی قشنگ‌تری پیدا کند و هم طعم خوشمزه نخود فرنگی آن را دلچسب‌تر کند.

شما مادر عزیز می‌توانید به جای باقلاپلو که بارها و بارها آن را درست کرده‌اید نخود فرنگی را جایگزینش کنید و به همان شیوه دم نمایید. یا اگر علاقه‌مندید برای فرزندتان یک خوراک خوشمزه درست کنید، از نخود فرنگی داخل آن غافل نشوید.

قطعا در کنار هویج و سیب‌زمینی، آن را خوشمزه‌تر خواهد کرد، اما به غیر از اینگونه غذاها که شما می‌توانید با استفاده از نخود فرنگی تهیه نمایید، پخت ساده آن را هرگز فراموش نکنید.

بدین شکل که مقداری نخود فرنگی را به همراه آب بپزید و مقدار بسیار کمی نمک به آن بیفزایید. بعد از پخت و تمام شدن آب داخل آن، به همراه کمی آب لیمو و گل پر آن را طعم‌دار کنید این گونه نخود فرنگی آماده شده را به جای یکسری تنقلات که خاصیت چندانی هم ندارند جایگزین نمایید بدون شک بچه‌ها دوست خواهند داشت.

در خرید نخود فرنگی یکی دو نکته را حتما در نظر داشته باشید:
– نخود فرنگی انتخابی شما حتما لطیف، مخملی و سبز رنگ و شفاف باشد.
– از خرید نخود فرنگی‌های سبز خیلی روشن و یا زرد و پف‌کرده خودداری کنید.

منبع:زندگی آنلاین

ارسال شده در 7 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه , سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • دلیل ریزش مویتان را در تیروئیدتان بیابید
  • شیوه ای که انسان را هم چاق و هم لاغر می‌کند
  • موارد زمینه ساز فرزند سالاری
  • عوارض مصرف مواد لبنی در هنگام سرماخوردگی
  • بررسی افسردگی در اقشار مختلف
  • درمان مشکلات پوستی با روغن زیتون
  • عکس عینک طبی
  • کشنده حشره های موذی از نوع طبیعی
  • داروهای خانگی برای رگهای واریسی
  • آیا قوز قرنیه باعث انحراف چشم میشود؟
  • افسردگی ناشی از شتاب زدگی
  • مشکل بیش فعالی و روش های درمانی برای آن
  • باورهای صحیح و نادرست در مورد تمایلات جنسی
  • تقویت استخوان با سبزی
  • علائم و درمان بیماری سندرم شوگرن
  • محبوبترین ها

  • کم خونی و برطرف کردن آن
  • با این نشانه ها شما مبتلا به آلزایمر هستید
  • منشا برخی عطسه‌ های عجیب
  • تفاوتهای کلی میان انواع آنفلوانزا و سرماخوردگی
  • اختلال در عملکرد قلب با چاقی در کودکان
  • سندروم روده تحریک پذیر چیست؟
  • چگونه سردردهای میگرنی را کنترل و درمان کنیم؟
  • علائم کمبود منیزیم را بشناسید
  • هر آنچه باید درباره بزرگ شدن قلب؛ علل، علائم و درمان
  • اطلاعات مفید درباره سرطان پروستات
  • برای درمان سینوزیت این 5 راه بسیار موثر است
  • چه کسانی در معرض خطر بیماری دیسکسیون آئورت قرار دارند؟
  • مسمومیت غذایی با این خوراکی ها
  • مطالب پزشکی پیرامون سردرد خوشه ای
  • ضرور مشخص شدن زودهنگام آلودگی ویروس ایدز
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است