کاهش وزن پس از زایمان چاقی پس از زایمان بارداری اضافه وزن در بارداری

در دوران بارداری، مادر در مرکز توجهات قرار میگیرد و مردم فکر میکنند که هر چه به خانم باردار غذاهای مقوی توصیه کنند، محبت خود را ثابت میکنند؛ از آن بدتر، افرادی هستند که تصور میکنند چون مادر الان باردار است الان دو نفر محسوب میشود و باید اندازه دو نفر غذا بخورد. ولی شما به عنوان یک مادر باید تعادل را در نظر بگیرید و به دوران پس از بارداری نیز فکر کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با استانداردهای اضافه وزن در دوران بارداری آشنا کنیم تا بعد از زایمان به مادری چاق تبدیل نشوید.

وزنی که از بدو آبستنی تا پایان 9 ماه اضافه می‌کنید در سلامت شما و جنین تأثیر مستقیم دارد، اینکه چه عددی باید به میزان وزن اضافه شود باید بر مبنای ضوابطی محاسبه شود که در همه افراد یکسان نیست، مهم‌ترین نکته، وزن شما پیش از آبستنی است. مثلا اگر قبل از بارداری اضافه وزن داشته‌اید، نسبت به دیگران باید میزان کمتری وزن اضافه کنید. اگر خیال ندارید که پس از تولد نوزادتان از شیر شما تغذیه شود، می توانید مقدار کمتری وزن اضافه کنید؛ اما  در نظر داشته باشید که به طور کلی، حداقل 7 و حداکثر 18 کیلو در این دوران می توان وزن اضافه کرد، چنانچه این میزان به 25 تا 30 کیلوگرم برسد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. در صورتی که نخستین بارداری را تجربه می‌کنید، مراقب افزایش وزن به صورت بیش خورنده توسط اطرافیان باشید، زیرا آنها برای اینکه بخواهند میزان توجه خود را به شما نشان دهند دائم شما را تشویق به خوردن می‌کنند و این امر به هیچ عنوان دلیل علمی ندارد و می‌تواند خطرناک باشد.
در 3 ماهه نخست بارداری کمترین میزان افزایش وزن وجود دارد، چنانچه حدود 5 تا 6 کیلو وزن اضافه کرده‌اید ممکن است دچار مشکل شده باشید. این تصور که فکر کنید دو نفر هستید و باید به اندازه دو نفر غذا بخورید تفکری کاملاً اشتباه است، البته شما نیازهای تغذیه‌ای خود را دارید مثلاً مجاز هستید یک واحد لبنیات و یک یا دو واحد نان و غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دقت داشته باشید، با وجود اینکه نیاز تغذیه شما در این دوران افزایش پیدا کرده ولی میزان سوخت و ساز کمتر شده و اگر دریافت غذا بیشتر باشد احتمال چاقی وجود دارد، هرچه وزن شما بیشتر شود تحرک نیز کمتر خواهد شد و سوخت کالری هم پایین می‌آید و با پرخوری به مادری چاق تبدیل خواهید شد.
هر میزان مواد پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها و مواد غذایی حاوی پروتئین مانند حبوبات که تمایل دارید، آزاد هستید، مصرف کنید، مگر اینکه منع خاصی در زمینه آن ماده غذایی داشته باشید.
تحقیقات نشان داده بسیاری از بارداری‌ها بین 5/2 تا 10 کیلو اضافه وزن برای مادر به یادگار خواهد گذاشت، متأسفانه بعضی از مادرها فکر می‌کنند شیرشان کفاف بچه را نمی دهد و ممکن است نوزادشان سیر نشود به همین دلیل میزان غذا خوردن خود را زیادتر می‌کنند که این کار نه تنها میزان شیر را بیشتر نمی کند بلکه موجبات چاقی را هم به همراه می آورد، مواظب باشید بعد از تولد هم به خیال اینکه شیر شما کافی نیست، میزان شیردهی را کم نکنید زیرا با این عمل مقدار چربی ذخیره که باید صرف تولید شیر شود، در بدن باقی می ماند.
در پایان توصیه من به شما این است که اگر مشکلات متابولیکی مانند فشارخون بالا و دیابت دارید، بهتر است تحت نظر پزشک متخصص تغذیه باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و به امید خدا فرزندی سالم به دنیا آورید.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 9 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع زنان و زایمان , مراقبت های دوران بارداری

پیشنهاد سردبیر

  • بیماری کبد :چگونه از اپیدمی هپاتیت ویروسی جلوگیری کنیم
  • شربت «روي» طول دوره اسهال کودکان را کاهش مي‌دهد
  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • چکار کنیم که گرما عوارضی ایجاد نکند 4
  • زایده اخم بین دو ابرو و علت ان
  • ابهاماتی درباره ی خوردن آسپرین در میانسالی
  • مشکل شکستگی مچ در بانوان
  • نقش بحرانی سالمندان 3
  • محبوبترین ها

  • امواج اولتراسوند و زیباسازی پوست
  • جراحی شکستگی در سیگاریها
  • روش های اصلاح عدم تقارن در گوش
  • استرس ناشی از بارداری ناخواسته را کنترل کنید!
  • بستنی گردویی با 143 کالری
  • اهمیت تنظیم بودن ساعت خواب بدن
  • اطلاعاتی جامع درباره سرما درمانی
  • کول‌تار چه نوع دارویی است؟
  • رپورتاژ

  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • الو دکتر

    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است