%d9%84%d8%a7%d8%ba%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d9%be%db%8c%da%a9%d8%b1%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b4%db%8c

اضافه وزن مسئله ای است که پیامد های بسیاری از جمله بیماری هایی مانند چربی و آسیب به زانو و … را در پی دارد. تنها راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری کاهش وزن است. اما این کاهش وزن به چه قیمتی؟ عده ای از ما هنوز به چگونگی کاهش وزن آشنایی نداریم و از این رو آسیب های جبران ناپذیری را به بدن خود وارد می کنیم.

 

رابطه ما با غذا به خاطر رابطه بین مغز و روده و به علت نیازمان به انرژی به اندازه نیازمان به پاداش، پیچیده است. دیدن و بوی غذا ما را به خوردن ترغیب می کند بنابراین می دانیم چشمان و بینی مان به اندازه دهانمان در غذا خوردن نقش دارند. تمام حواسمان، سیستم عصبی روده، میکروبیوم ( باکتری طبیعی که در مسیر گوارشمان زندگی می کند)، ساختار ژنتیکی و آرایش هورمون ها، آنزیم ها و نورون ها همگی با هم کار می کنند و روی احساس گرسنگی، سیری، هوس ها و عادات غذایی و پتانسیلمان برای کاهش و افزایش وزن تاثیر می گذارند.

می توانیم تمام این شاخص ها را کنترل کنیم تا به خوبی احساس گرسنگی و هوس های غذایی غیر قابل کنترل را مهار کنیم؟ آیا می توانیم اشتهایمان را سرکوب کنیم، معده و مغز را گول بزنیم تا در برابر پرخوری مقاومت کنند و تصمیمات ناسالم غذایی نداشته باشند؟ اصلا ارزشش را دارد که تلاش کنیم؟ اینها سوالاتی هستند که نه تنها ذهن جمعیت مرد و زن چاق را به خود مشغول کرده بلکه دانشمندان و متخصصان سلامت نیز دوست دارند جوابی قاطع به این سوالات چالش برانگیز بدهند.

برای محققان و متخصصان سلامت، علاقه به کنترل وزن ریشه در مسائل بهداشت عمومی ( مانند هزینه مراقبت های درمانی ) و دانش آنها از وضعیت هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، آرتروز و دیگر مشکلاتی که به دلیل اضافه وزن تشدید می شوند دارد. با این حال مشخص شده این مشکلات همیشه با کاهش وزن بهبود پیدا نمی کنند. همچنان بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند هر مقدار وزن اضافی می تواند ما را در خطر بیماری های مزمن و مرگ زودرس قرار دهد. در همان زمان افرادی که وزن طبیعی دارند نیز دچار همین بیماری های مزمن می شوند یا در سنین پایین می میرند و ممکن است افرادی که خارج از مرز سلامت هستند طول عمر بالایی داشته باشند. سایز نمی تواند سطح تناسب یک فرد را تعریف کند، مخصوصا اگر یک فرد مرتب ورزش کند. بهترین کاری که می توانید به عنوان یک شخص منحصر به فرد انجام دهید، این است که به سابقه سلامت خانواده و سپس به خطراتی که خودتان را در معرض بیماری های مزمن قرار می دهد نگاه کنید. باید تصمیم هایتان را بر اساس وزن و سلامت کلی بدن بگیرید.

بنابراین در حالی که بعضی افراد اصلا درگیر وزنشان نمی شوند، برخی هستند که به تمام ابزارها و ترفندهایی که بتوان تصور کرد چنگ می زنند تا کمکشان کند کمتر غذا بخورند و وزن بیشتری کم کنند. شاید اضافه کردن وزن، انتخاب خودمان نبوده باشد اما اینکه تصمیم بگیریم دست به کاهش وزن بزنیم یا خیر یک انتخاب شخصی است که نباید توسط دیگران مورد قضاوت قرار بگیرد. هدف همیشه باید رسیدن به سلامت باشد اما نه از هر راهی! پس شیوه ای را پیش بگیرید که درباره خودتان احساس خوبی داشته باشید و پس از مدتی احساس مریضی نکنید.

 

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 9 مهر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع آشپزی رژیمی و سالم , تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • عنصر حیات همه موجودات شناخته شد!
  • الکل و داروی افسرد کننده
  • عادات آسیب رسان و مخرب برای زندگی
  • لیمو ، درمان این مشکل رایج در هواپیما
  • سرطان های خطرناک با احساسات منفی
  • با این سالاد الویه مخصوص، دلبری کنید!
  • با خوردن این مواد غذایی دیگر نگران فقدان پروتئین نباشید
  • آسیب به استخوان ها با این موارد تغذیه ای
  • خانم های بار دارمراقب خود و جنین باشند
  • پوست لیمو درمان کننده درد مفاصل
  • برای فصل بهار ماسک های خانگی زیبایی را یاد بگیرید
  • سرطان در کپک
  • فواید توت سفید برای بیماران قلبی و دیابتی
  • عوارض روحی و روانی رژیم گرفتن
  • نکات مهم طراوت ذهنی
  • محبوبترین ها

  • سرزنش و این روش های درمانی
  • افراد دپرس و رنگ لباس
  • آسیب های جامعه در پی تک فرزند بودن خانواده ها
  • بروز احساسات منفی با این زمینه ها
  • مثبت اندیشی و دوری از ناامیدی
  • کنترل و مهار رفتارهای خشن
  • ویژگی های زندگی های زوجین موفق با زوجین ناموفق
  • به مقصود نرسیدن و پرخاشگری
  • جلب رضایت مردان برای تشکیل زندگی مشترک
  • با دستی پر به مقابله با افسردگی به روید
  • آسیب به بدنه خانواده با وابستگی به تلفن همراه
  • یافتن راه درست در زندگی
  • سکته مغزی ناگهانی با افسرده بودن
  • برای رسیدن به آرامش چه کارهایی انجام دهیم
  • همه چیز درمورد اختلال خود بیمار انگاری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است