کاهو درمان با کاهو خواص کاهو استفاده از کاهو ارزش تغذیه ای کاهو

از مصرف کاهو غافل نشوید این سبری مفید می تواند تاثیرات مفید زیادی بر بدنتان بگذارد و حاوی خاصیت های مختلفی برای سلامتی تان است کلسیم، ویتامین K، آهن، ویتامین C، ویتامین A و پروتئین از جمله املاح مفید موجود در کاهو هستند کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی با استفاده از کاهو میسر خواهد بود . مقابله با بی‌خوابی،دفع مواد سمی‌بدن و همچنین کنترل قند خون با استفاده از کاهو میسر خواهد بود .

کاهو انواع مختلفی دارد اما در هر حال این سبزی خوشمزه حاوی میزان زیادی آب، ویتامین و مواد معدنی مختلفی است.

کاهو حاوی میزان زیادی آب، ویتامین و مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، ویتامین K، آهن، ویتامین C، ویتامین A و پروتئین است. کاهویتان هر چه سبزتر باشد بهتر است. در ادامه با گوشه‌ای از خواص این سبزی مفید آشنا می‌شوید.

کم کالری و بدون چربی

اگر دچار کالری هراسی هستید بدانید که هر ۱۰۰ گرم کاهو حدود ۱۲ کالری است. به همین دلیل می‌توان این سبزی را همراه خوب لاغری و تناسب اندام دانست. کاهو فاقد چربی است و شما می‌توانید با خیال راحت از آن مصرف کنید. این سبزی پرخاصیت حاوی فیبر و سلولز است. بنابراین علاوه بر اینکه شما را به خوبی سیر می‌کند باعث بهبود گوارش نیز می‌شود. همین تاثیر نیز باعث می‌شود که در کوتاه‌مدت به راحتی وزن کم کنید. فیبرها همچنین باعث دفع اسیدهای صفراوی می‌شود.

برای داشتن قلبی سالم

ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کاهو از اکسایش کلسترول پیشگیری می‌کنند. در نتیجه امکان تجمع پلاک‌ها و تشکیل لخته کاهش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم سالاد سزار را دریابید. چون حاوی مواد مغذی سالم برای سلامت قلب است. ۵۰۰ گرم کاهو حاوی ۴۰ درصد نیاز روزانه ما به اسیدفولیک است و ۱۰ درصد نیاز روزانه به فیبر را تامین می‌کند. نتایج پژوهش‌های محققان فرانسوی نشان می‌دهد هرچه جذب اسیدفولیک از طریق مواد غذایی بالاتر باشد خطر ابتلا به سکته مغزی و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا می‌کند. باید بدانید که فیبرهای محلول در آب نیز میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد که این مساله نیز باعث ارتقای سلامت قلب می‌شود.

حاوی پروتئین‌های کامل

۲۰ درصد کالری موجود در کاهو به پروتئین‌های موجود در آن مربوط می‌شود. برای کامل کردن یک وعده ی غذایی حتما کاهو میل کنید.

برای مقابله با بی‌خوابی

متاسفانه هر روز به تعداد افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند افزوده می‌شود. مایع سفید رنگی که با خرد کردن کاهو سرازیر می‌شود «لاکتوکاریوم» نامیده می‌شود. لاکتوکاریوم خواص آرامبخش مشابه مواد مخدر دارد اما فاقد عوارض جانبی آن است. کافی است چند برگ کاهو میل کنید یا آب کاهو بنوشید تا خوب بخوابید.

دارای خاصیت آلکالینه

مواد معدنی موجود در کاهو به دفع توکسین‌ها یا همان مواد سمی‌بدن کمک کرده و تعادل اسیدی بازی را حفظ می‌کند. در صورت تعادل اسید و باز، بدن شما انرژی زیاد، پوست شفاف تر و سالم تر و خواب راحت‌تری را تجربه خواهد کرد.

دارای شاخص گلیسمی‌پایین

شاخص گلیسمی‌کاهو بالا نیست. از آنجایی که این سبزی کالری اندکی دارد شاخص گلیسمی‌آن نیز بسیار پایین است. این قبیل مواد غذایی برای افرادی که نگران قند خون خود هستند بسیار مناسب است.

طعم دلچسب

کاهو با وجود اینکه کم کالری است اما طعم دلچسب و کمابیش شیرینی دارد. این سبزی پرخاصیت علاوه بر اینکه سالم است لذت فراوانی به مصرف‌کننده می‌دهد. ترکیب کردن آن با سبزیجات دیگری مانند کلم، خیار، گوجه فرنگی، کلم قرمز و غیره علاوه بر افزایش طعم آن باعث جذب مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری می‌شود.

مقابله با سرطان

نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که کاهو خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. به عقیده ی محققان مصرف منظم کاهو یعنی چندین مرتبه در هفته باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می‌شود.

مقابله با بیماری‌های نورودژنراتیو

نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در کاهو باعث حفاظت هر چه بیشتر از نورون‌ها یا همان سلول‌های عصبی می‌شوند و به این ترتیب از ابتلا به برخی بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر پیشگیری می‌کنند. البته محققان معتقد هستند که نیاز به بررسی‌های تکمیلی برای اثبات تاثیر این سبزی روی انسان همچنان وجود دارد.

کاهو برای تقویت چشم‌ها

ترکیب کاهو، اسفناج، کلم قرمز و غیره بتاکاروتن، ویتامین A، لوتئین و زئاگزانتین خوبی به بدن می‌رسانند که همگی برای داشتن چشم‌های سالم مورد نیاز هستند. ویتامین A به تقویت دید شبانه کمک زیادی می‌کند. لوتئین و زآگزانتین دو رنگدانه ی طبیعی هستند که به فیلتر شدن نور شدید کمک می‌کنند. افزودن مقداری هویج رنده شده به سالادتان ویتامین‌های مورد نیاز چشم‌ها را به میزان زیادی تامین می‌کند.

کاهو را با سس سرکه میل کنید

کاروتنوئیدها به همراه میزان اندکی چربی بهتر جذب بدن می‌شوند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف سالاد فصل تشکیل شده از کاهو، گوجه فرنگی، هویج، اسفناج و غیره به همراه سس سرکه وینگرت میزان زیادی کاروتنوئید جذب خون می‌کند. چربی موجود در سرکه وینگرت باعث می‌شود که کاروتنوئیدها بهتر جذب بدن شوند.

منبع: روزنامه آرمان

5 1000
ارسال شده در 7 مهر 1395 توسط با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • خوراکی های ممنوعه برای بیماران MS
  • رفتار مادر در سومین ماه بارداری چگونه است
  • ترس های رایج قبل از نامزدی
  • تحقیق درباره ترس فیل ها از مورچه ها
  • هر آنچه باید درباره آسیب عصب بینایی بدانیم
  • بیشترین تاثیر بوتاکس در چه قسمتهایی از صورت است؟
  • آیا چای مانع ابتلا به سرطان می شود؟
  • 8 فایده طلایی داشتن رابطه جنسی برای سلامتی
  • محبوبترین ها

  • انزال و ارگاسم و در مردان چه تفاوتی دارد؟ (1)
  • بهتر شدن رابطه زناشویی با همسر
  • تغییرات رفتاری مردان وزنان بعد از رابطه جنسی
  • عواملی که بر رابطه جنسی تأثیر زیادی دارد
  • دانستنی هایی مهم در مورد کلامیدیایی
  • فواید عاطفی و روانی رابطه جنسی
  • درمان انزال زودرس با این وسیله
  • رایج ترین مشکلات مقاربتی
  • رپورتاژ

  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • لیفتینگ با نخ
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما