muscle_mass

کاهش توده عضلانی یا همان سارکوپنیا در افراد سن و سال دار اتفاق می افتد و این امری کاملا طبیعی میباشد؛ ولی بهتر است از کاهش توده عضلانی پیشگیری کرد. متخصصان می‌گویند، بیشتر بزرگسالان در اواخر ۳۰ سالگی و ابتدای ۴۰ سالگی حداکثر توده عضلانی را به دست می‌آورند؛ اما از این زمان به بعد، توده عضله به ‌تدریج کوچک و کوچک تر می شود تا این‌که به‌ اندازه ثابتی می‌رسد. برای همین است که میگویند بهترین سن انجام ورزش بدنسازی، بعد از 38 سالگی میباشد.

 

در سنین پیری روند کاهش توده عضله در سراشیبی قرارمی گیرد. این کاهش توده عضله به لحاظ قدرت و عملکرد ، سارکوپنیا نام دارد و سریع تر ازآنچه فکرش را بکنید، اتفاق می‌افتد و در 75 سالگی به اوج می‌رسد. افرادی که تحرک جسمی ندارند ۳ تا ۵ درصد عضله خود را درهر دهه بعد از ۳۰ سالگی از دست می‌دهند. سارکوپنیا  با کوچک شدن توده عضلانی، به شکل قابل ‌توجهی در بروز بیماری‌ها تأثیرگذار است ، کیفیت زندگی را کاهش می دهد و هزینه سنگین درمان را به همراه دارد.
علل:
* کاهش پیدا کردن برخی هورمون‌ها مانند تستسترون و هورمون رشد انسانی که هر یک در رشد و حفظ عضله نقش مهمی دارد.
* افت تعداد سلول‌های عصبی ارسال‌ کننده علایم از مغز به فیبرهای عضلات، به کاهش تحرک در عضلات منجر می‌شود.
* کاهش اشتها که به کاهش مصرف کالری و پروتئین می انجامد در حالی که این دو برای حفظ توده عضلات مهم است.
* کاهش توانایی بدن برای سنتز پروتئین و تبدیل آن به انرژی که باعث کاهش فعالیت فیزیکی افراد مسن می‌شود.
این اختلال نه‌ تنها باعث از دست دادن عضلات می‌شود بلکه افراد مسن را مستعد زمین خوردن و شکستگی می‌کند. ضعف و کاهش در میزان عضلات که از استخوان‌ها حمایت می‌کند، فرد را مستعد آسیب ‌دیدگی می کند.
تا امروز هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد اما دارویی به نام یوروکورتین II  در حال آزمایش است. این داروی  تزریقی  تولید هورمونی را تحریک می کند که مانع کوچک شدن عضلات می‌شود .
اگرچه درمان جایگزین هورمون در نظر گرفته‌ شده اما دارای موانع عمده‌ای است. درمان جایگزین هورمون می‌تواند باعث بروز سرطان و بیماری‌های متعددی شود. کارشناسان در حال بررسی تاثیر گذاری تستسترون و مکمل‌های رشد انسانی و داروهایی برای سندروم متابولیک ضد سارکوپنیا هستند.
پیش‌گیری:
* ورزش به‌طور منظم  ازجمله  کار با وزنه و ورزش‌های مقاومتی یکی از بهترین  راه های پیش‌گیری از دست دادن توده عضلات است.
* مصرف میزان مناسب پروتئین برای ساخت و حفظ عضلات مهم است. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می دهد مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3  مانند ماهی چرب، مغز میوه و تخمه برای ساخت عضلات حیاتی است.
* کارشناسان می‌گویند مصرف ویتامین D برای حفظ توده عضلات و عملکرد آن حیاتی است بنابراین به‌اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مواد غذایی مانند پنیر،جگر گاو، ماهی چرب و محصولات غنی‌سازی شده با آن را مصرف کنید.
* شیوه زندگی سالم داشته باشیدزیرا زندگی عاری از مشروبات الکلی و سیگار و کنترل استرس می‌تواند تاثیر ناخوشایند روند پیری را محدود کند.منبع: الو دکتر

ارسال شده در 7 مهر 1395 توسط writer.m با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • قابلمه‏ های سوخته و تـَه ‏گرفته را اینگونه بشوئید
  • ترک سیگار با این روش موثر
  • بخاطر لاغر شدن خود سرانه متفورمين نخورید
  • انواع آرد
  • بر سلولهای مغزی کنترل کننده اشتها لپتین چه اثراتی دارد
  • چاقی میانسالی می تواند شما را در برابر زوال عقل محافظت کند
  • برای بیماران مبتلا به سرطان سینه این سه نکته تغذیه ای را بدانید
  • مواد تشکیل دهنده دئودورانتها
  • کلیاتی در رابطه با درمان چاقی
  • آسیب های تنهایی پس از شکست عشقی
  • سموم ایجاد کننده سرطان
  • چرا باید در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده کنیم
  • آرامش در خواب با این میوه
  • موارد جالب برای ریشه کن کردن استرس
  • راه حل ورزشی برای اشتهای زیاد
  • محبوبترین ها

  • وضعیت باروری خود را با تغذیه مناسب بهبود بخشید
  • مصرف نوع روغن و چربی در دوران شیردهی
  • کرفس چه فوایدی برای بدن ما دارد
  • دانستنی هایی درباره برخی نوشیدنی های صنعتی
  • پاپ کورن بخوریم یا نخوریم
  • اهمیت مصرف همزمان برخی ترکیب های غذایی
  • عادات غذایی نادرست
  • راههای تایید شده برای سرکوب اشتها
  • دستور رژیم های کم کربوهیدرات
  • تاثیر صبحانه بر سلامت جسمی
  • چه رژیمی غذایی برای بدن شما مناسب می باشد؟
  • با این مواد غذایی عضله هایتان را رشد دهید
  • اصول مهم تغذیه پاییزی
  • محاسبه کالری مواد غذایی
  • مواد غذایی مناسب برای افراد چاق
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است