کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
خود تشخیصی و خود درمانی جست‌و‌جوی پزشکی در گوگل یا یاهو جست‌وجوی بیماری در اینترنت تشخیص امراض در اینترنت پرسه زنی اینترنتی افزایش دغدغه‌های زندگی و شغلی افزایش دسترسی مردم به اینترنت
جست و جوهای مختلف در فضاهای مجازی امروزه قسمت اعظمی از وقت افراد جامعه را پر کرده اند با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در دنیای مجازی فعالیت های زیادی انجام میپذیرد اما استفاده صحصح و درست از اینترنت با پرسه زنی اینترنتی بسیار متفاوت است می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم خرید اینترنتی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، جستجوی شغلی، ارسال و دریافت ایمیل‌های شخصی از فعالیت های مثبت در دنیای مجازی به شمار می روند.

یکی از واقعیت‌هایی که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم، رواج اینترنت است؛ به‌نحوی که استفاده از اینترنت بخش اجتناب‌ناپذیر در زندگی فردی و سازمانی شده است. از این رو سازمان‌ها به‌دنبال ابزاری برای شناسایی و مهار کردن اینترنت به‌عنوان برنامه‌ای جهت افزایش عمل‌کرد کارکنان‌شان هستند.

 

 با ورود به هزاره‌ی سوم و در عصر اطلاعات کنونی، افراد و سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای از تکنولوژی‌ها و شبکه‌ها استفاده می‌کنند. در طول دهه‌های اخیر هم پیشرفت‌های تکنولوژیکی با سرعت زیادی جهان را تحت سیطره‌ی خود درآورده است. یکی از واقعیت‌هایی که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم، رواج اینترنت است؛ به‌نحوی که استفاده از اینترنت بخش اجتناب‌ناپذیر در زندگی فردی و سازمانی شده است. از این رو سازمان‌ها به‌دنبال ابزاری برای شناسایی و مهار کردن اینترنت به‌عنوان برنامه‌ای جهت افزایش عمل‌کرد کارکنان‌شان هستند.
گرچه رواج اینترنت مزایای بسیاری را برای جوامع فراهم کرده، ولی مشکلاتی مثل اتلاف وقت اینترنتی را هم ایجاد کرده است. این مسأله در شرکت‌هایی که امکان دسترسی به اینترنت را برای کارمندان‌شان فراهم می‌کنند هم وجود دارد؛ یعنی کارمندان ممکن است با استفاده از اینترنت شرکت به انجام امور شخصی‌شان بپردازند و از انجام وظایف و مسوولیت‌های سازمانی‌شان باز بمانند. رفتارهایی مثل دانلود بازی، موسیقی و فیلم، چت با دوستان، بازی‌های آنلاین، خواندن رویدادها و اخبار از اینترنت و گشتن در محیط وب با هدف یافتن برنامه‌ی مسافرت‌ها برای تعطیلات، خرید اینترنتی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، جستجوی شغلی، ارسال و دریافت ایمیل‌های شخصی و مواردی از این دست. در صورتی که استفاده کارمندان از اینترنت شرکت برای مقاصد شخصی شدید باشد، روی عمل‌کرد شخصی آن‌ها و به تبع روی عمل‌کرد شرکت تاثیر خواهد گذاشت.مفهوم پرسه زنی اینترنتی

پرسه‌زنی اینترنتی در منابع مختلف به‌عنوان معادل‌های دیگری برای «سایبرلوفینگ» (Cyber Loafing) نامبرده شده است؛ واژه‌هایی مثل، سایبراسلکینگ یا سایبربلدینگ که تماما به‌عنوان رفتاری در جهت ناکارآمدی کارکنان در محیط های کاری یاد شده است. بخش «لوفینگ» از واژه‌ی «لوفر» برگرفته شده است که اصولا به شخصی گفته می‌شود که از وقت خود به درستی استفاده نمی‌کند و آن را هدر می‌دهد. بخش «سایبر» به سال ۱۹۹۵ بر می‌گردد و به‌عنوان پیشوند برای کلماتی به‌کار می‌رود که مبتنی ‌بر علم کامپیوتر بوده و در آن‌ها از کامپیوتر به عنوان ابزار استفاده می‌شود. عباراتی نظیر «جرم‌های مبتنی ‌بر کامپیوتر» یکی از همین عبارات است؛ به این معنی که فرد، بجای انجام امور مربوط به کارش، با استفاده از فضایی که اینترنت در اختیارش قرار می‌دهد، زمان کاری‌اش را یا هدر می‌دهد یا به انجام امور شخصی اختصاص می‌دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پیامدهای پرسه‌زنی اینترنتی

پرسه‌زنی اینترنتی، زمانی که به کارکنان و سازمان کمک کند، می‌تواند مفید باشد؛ هر چند این رفتارها هم می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی سازمانی بشود. تحقیقات اولیه‌ای که انجام شده است نشان می‌دهد که این رفتارها تضاد هنجاری با قوانین سازمانی است که باعث می‌شود کارمندان مشغول فعالیت‌های غیرکاری بشوند. اما جالب است بدانید که برخی دیگر از تحقیقات نشان می‌دهد که پرسه‌زنی اینترنتی، الزاما غیرمفید نیست و حتی می‌تواند سودمند هم باشد. این دسته از محققان باور دارند که استفاده از اینترنت می‌تواند منجر به خلاقیت، انعطاف‌پذیری و پرورش یادگیری محیطی بشود.

پیامدهای مثبت پرسه زنی اینترنتی

هر چند پرسه‌زنی اینترنتی رفتارهای منفی برای سازمان دربر خواهد داشت، اما پیامدهای مثبتی مثل تسکین خستگی، استرس، افزایش رضایت شغلی، خلاقیت، حس بهتر بودن، سرگرمی و در کل حس شادی در بین کارکنان را در پی خواهد داشت. استنتون در تحقیقات‌اش نشان می‌دهد که کارکنانی که از اینترنت استفاده می‌کنند رضایت شغلی بیش‌تری نسبت به کارمندانی که فاقد اینترنت هستند، دارند. زمانی که هدف کارمند فرار از کارهای روتین و کاهش استرس است، پرسه‌زنی اینترنتی به‌عنوان یک رفتار سودمند خواهد بود و منجر به افزایش اثربخشی و کارایی عمل‌کرد کارکنان می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌

پیامدهای منفی پرسه زنی اینترنتی

شواهد بسیاری نشان می‌دهد که نتایج این گونه رفتارها هزینه‌های زیادی در منابع انسانی و منابع مالی برای سازمان خواهد داشت. برخی از اثرات منفی برای سازمان شامل خاتمه‌ی همکاری با کارکنان، افزایش رفتارهای غیرحرفه‌ای، نقض مقررات سازمانی و شخصی به‌همراه میلیون‌ها هزینه برای سازمان می‌شود. پرسه‌زنی اینترنتی هم‌چنین می‌تواند منجر به کاهش عملکرد و بی کفایتی منابع انسانی جهت استفاده از شبکه، دلیل مشکلات امنیت شبکه‌ای و افزایش ویروس و هکرها بشود. در مجموع پرسه‌زنی اینترنتی منجر به تشکیل شبکه‌ای از رفتارهای انحرافی از کارکنان در سازمان می‌شود.

علل پرسه زنی اینترنتی در بین کارکنان چیست؟

هر چند پرسه‌زنی اینترنتی پیامدهای منفی برای سازمان دارد، اما دلایل گرایش کارکنان به پرسه‌زنی اینترنتی بسیار مهم است و فهمیدن عوامل تشکیل‌دهنده‌ی این رفتارها برای سازمان، به مدیریت موثرتر کارکنان جهت استفاده از اینترنت کمک می‌کند. دلایل پرسه‌زنی اینترنتی را می‌توان به سه بخش مهم فردی، سازمانی و عوامل محیطی طبقه‌بندی کرد.

۱- عوامل فردی:

در عوامل فردی، نگرش‌ها، باورها، ویژگی‌های شخصیتی، عادات یا اعتیاد به اینترنت تاثیرگذار هستند. کارکنانی که باور دارند اینترنت مفید است نسبت به افرادی که این باور را ندارند گرایش بیش‌تری به رفتارهای غیرکاری و شخصی خواهند داشت. هم‌چنین افرادی که رفتارهایی مثل روحیه‌ی خجالتی، تنهایی، ایزوله بودن، کمبود عزت نفس و کمبود خود-کنترلی دارند در کنار افرادی که اعتیاد به اینترنت دارند، به احتمال بیش‌تر به پرسه‌زنی اینترنتی روی می‌آورند.

۲- عوامل سازمانی:در عوامل سازمانی، مواردی مثل محدودیت استفاده از اینترنت، انواع وظایفی که به کارمندان محول می‌شود، بی‌عدالتی سازمانی، نگرش کارکنان نسبت به شغل‌شان، تعهد سازمانی، میزان رضایت‌مندی شغلی و ویژگی‌های شغلی تاثیرگذار خواهند بود.

محدود کردن استفاده کارکنان از اینترنت منجر به کاهش عمل‌کرد خواهد شد. علاوه بر آن وظایفی که حالت روتین و تکراری دارند یا وظایفی که ماهیت استرس‌زا دارند احتمال گرایش کارکنان به پرسه‌زنی اینترنتی را افزایش خواهد داد. هم‌چنین کارکنانی که احساس بی‌عدالتی نسبت به میزان حقوقی که دریافت می‌کنن دارند یا از سمت یا رتبه‌ای که در سازمان دارد راضی نیستند یا حتی احساس تبعیضی که در مقایسه با دیگر همکاران‌شان دارند، گرایش بیش‌تری به پرسه‌زنی اینترنتی از خودشان نشان می‌دهند. در واقع با این گونه رفتارها به انتقامجویی با سازمان می‌پردازند.

۳- عوامل محیطی:

تحقیقات نشان می‌دهد که فاصله فیزیکی (چیدمان میزها) سرپرستان با کارکنان بصورت غیرمستقیم بر رفتارهای غیر کاری تاثیرگذار است. هم چنین عدم دسترسی یک‌سان به تسهیلات رفاهی از جمله میزان ساعت استفاده از اینترنت، ساعت کاری، موقعیت اجتماعی و مواردی از این دست منجر به بروز رفتارهای شخصی غیرکاری از جمله پرسه‌زنی اینترنتی خواهد شد.

برترینها
5 1000
ارسال شده در 9 مهر 1395 توسط با موضوع عمومی
پيلتن شاپ

مطالب پیشنهادی

پیشنهاد سردبیر

  • 15 روش طلایی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام (بخش اول)
  • برای جلوگیری از چاقی شیرینی هایتان را در این ساعات مصرف کنید
  • علل های بروز افسردگی و راه های درمان آن
  • پیرو عقلمان باشیم یا تابع احساساتمان ؟
  • فایده های بیشمار گریه برای بدن
  • انواع مختلف خمیردندان برای چه مواردی استفاده می‌شوند.
  • الکترو درمانی
  • آزمایش قبل از ازدواج چقدر ضرورت دارد؟
  • محبوبترین ها

  • از انجام دادن این کارها در هواپیما خودداری کنید
  • تاثیر موسیقی روی بینایی
  • چگونه از کلیه ها در فصل گرما نگهداری کنیم؟
  • ابتلا به سرطان پوست با مصرف زیاد از سولاریوم
  • تنظیم عملکرد کبد با روشهای گیاهی
  • اعتماد به بوها
  • برای لاغری این 14 قانون را یاد بگیرید
  • تپش قلب به علت اضطراب چگونه می تواند خطرناک باشد؟
  • رپورتاژ

  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • دکتر بابایی متخصص پوست مو و زيبايی
  • کلینیک ارتودنسی دکتر گوگانی
  • دکتر صابر گوگانی متخصص ارتودنسی دندان
  • سونوگرافی،ماموگرافی و رادیولوژی مهر ایرانیان
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x