green-bananas

تا همین بیست سال پیش موز یک میوه ی عیانی به حساب می آمد و در مواقعی که قرار بود در خانه ای مهمان ویژه حضور داشته باشد، هنگام پذیرایی موز هم در سبد میوه دیده میشد. برای همین، امروزه مردان قدیمی به خوردن و پرفایده بودن موز زرد و رسیده و تأکید میکنند. ولی از حق نگذریم، موز چه سبز چه زرد، سرشار از ویتامین های گوناگون و مواد معدنی ضروری است که اکثر مردم موزهای زرد و رسیده را میخورند؛ اما موزهای سبز و نارس نیز برای خوردن ایمن هستند؛ با این حال، برخی از مردم طعم و بافت آن را دوست ندارند.

تفاوت موز سبز و زرد در چیست؟

موزها معمولاً در حالی که هنوز سبز هستند برداشت می شوند این کمک می کند تا مطمئن شوید که قبل از خرید بیش از حد رسیده نباشند.
بنابراین، ممکن است آنها را به این رنگ در سوپر مارکت ها ببینید.
علاوه بر داشتن رنگ های مختلف، موز سبز و زرد به علل مختلفی متفاوت هستند:
طعم: موزهای سبز کمتر شیرین هستند در واقع آنها در طعم و مزه کاملاً تلخ است.
بافت: موز سبز محکم تر از موز زرد است بافت آنها گاهی اوقات مومی شکل است.
ترکیب: موز سبز در نشاسته بالاتر است در موز رسیدن و زرد، نشاسته به قند تبدیل می شود.
علاوه بر این، موز سبز پوست سخت تر، در حالی که موز رسیده است پوست آسان تری دارد.

وقتی موز می رسد، ترکیب کربوهیدرات آن تغییرمی کند

موز نارس حاوی عمدتاً نشاسته است که 70 – 80 ٪ از وزن خشک ان را می سازد
بسیاری نشاسته آن از نشاسته مقاوم است که در روده کوچک هضم نمی شود.
بنابراین، آن اغلب به عنوان فیبر در رژیم غذایی است.
با این حال، موز رسیده نشاسته خود را از دست می دهد در طول رسیدن موز، نشاسته آن به قندهای ساده ( ساکارز، گلوکز و فروکتوز ) تبدیل می شود.
جالب توجه است بدانید که موز رسیده تنها حاوی 1٪ نشاسته است.
موز سبز همچنین منبع خوبی از پکتین است این نوع فیبر در رژیم های غذایی در میوه ها یافت می شود و کمک می کند تا میوه ها ساختار خود را نگه دارند پکتین در یک موز رسیده تجزیه می شود و باعث می شود تا میوه نرم و خمیر مانند شود.
پکتین و نشاسته در موز سبز مقاوم هستند و می تواند تعدادی از مزایای سلامتی از جمله بهبود کنترل قند خون و سلامت بهتر دستگاه گوارش را ارائه دهند.

هر دو موز سبز و زرد مغذی هستند

موز سبز و زرد هر دو منابع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مهم هستند.
اگرچه مشخصات دقیق مواد مغذی موز سبز در دسترس نیست آنها باید همان ریز مغذی های موز رسیده را داشته باشند.
انواع متوسط موز سبز یا زرد ( 118 گرم) حاوی:
فیبر: 3.1 گرم است.
پتاسیم: 12٪ از RDI
ویتامین ب 6: 20 درصد از RDI
ویتامین ث: 17 درصد از RDI
منیزیم: 8٪ از RDI
مس: 5 درصد از RDI
منگنز: 15 درصد از RDI
و در حدود 105 کالری دارد که بیش از 90٪ از کربوهیدرات است علاوه بر این، موز چربی و پروتئین بسیار کمی دارد.

banana

موز به احساس سیری و کاهش اشتها کمک می کند

موز سبز سبب سیری می شود و تا حد زیادی به دلیل فیبر بالای آن است.
غذاهای غنی از فیبر سبب ارائه حجم و ترویج سیری می شود.
هر دو نشاسته و پکتین مقاوم هستند انواعی از فیبر در موز سبز موجود است و با افزایش احساس سیری بعد از غذا در ارتباط است.
این نوع از فیبر نیز ممکن است سبب کاهش سرعت تخلیه معده شود و شما مواد غذایی کمتر بخورید.
در عوض، این ممکن است به شما کمک کند تا کالری کمتر بخورید که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

موز می تواند سبب بهبود سلامت جهاز هاضمه شود

مواد مغذی موجود در موز سبز نیز ممکن است اثر پروبیوتیک داشته باشد.
به جای این که در روده شما شکسته شود نشاسته و پکتین مقاوم در موز در روده به تغذیه باکتری میزبان روده می رسد.
این باکتری ها دو نوع فیبر را تخمیر می کنند و سبب تولید بوتیرات و دیگر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مفید می شوند.
اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ممکن است به مشکلات گوارشی مختلف کمک کند.
علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که آنها از روده بزرگ در برابر سرطان محافظت می کنند.

موز سبز برای قند خون مفید است

داشتن سطح قند خون بالا یک نگرانی عمده سلامت است.
اگر قند خون بالا با گذشت زمان درمان نشود ممکن است منجر به دیابت نوع 2 و افزایش خطر ابتلا به سایر مشکلات جدی سلامت شود.
هر دو پکتین و نشاسته مقاوم در موز سبز ممکن است به کنترل قند خون بعد از غذا کمک کند.
موز سبز نارس، رتبه پایین در شاخص قند خون به مقدار 30 دارد موز کاملاً رسیده یک نمره در حدود 60 دارد.
شاخص قند خون نشان می دهد که چگونه مواد غذایی به سرعت سطح قند خون را بعد از غذا خوردن افزایش می دهد.
مقیاس از 0 تا 100 در نظر گرفته می شود و مقادیر پایین تر برای کنترل قند خون خوب می باشد.

آیا سبز موز ناسالم است؟

موز سبز به طور کلی سالم در نظر گرفته می شود.
با این حال، برخی مردم گزارش های آنلاین از تجربه ناراحتی بعد از خوردن داشته اند.
این شامل علائم گوارشی مانند نفخ، گاز و یبوست است.
علاوه بر این، اگر شما حساسیت به لاتکس دارید ممکن است نیاز به دقت در خوردن موز سبز داشته باشید.
موز سبز حاوی پروتئین هایی شبیه به پروتئین ایجاد آلرژی در لاتکس است که ممکن است واکنش های برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس ایجاد کنند این وضعیت به عنوان سندرم میوه – لاتکس شناخته شده است.

منبع: foodregime.com

ارسال شده در 9 مهر 1395 توسط writer.m با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • طرح جدید 4 مرحله ای متخصصان برای پایان دادن به کمردرد
  • آموزش تهیه کباب به همراه بلغور
  • بارداری ممکن است خطر سکته مغزی در زنان جوان را بالا ببرد
  • نقش توارث در آسیب پذیری ناشی از افسردگی
  • مینی اک مک های تابه ای
  • معرفی قرصهایی که باعث چاقی میشود
  • هر آنچه در مورد برفک واژن باید بدانید
  • نجات دهنده سالمندان از پیری
  • از بین بردن موهای زائد با ماسک آرد نخود و دال عدس
  • عکس های ترازوی مکانیکی آزمایشگاهی
  • یک وعده از این خوراکیها در هفته، باعث افزایش فشار خون می شود
  • دانسته هایی درباره فواید ورزش پیلاتس
  • متوقف کردن ریزش مو با این معجون خانگی
  • رعایت تعادل در مصرف نمک و شکر
  • توصیه های ابوعلی سینا برای بی خوابی
  • محبوبترین ها

  • برای خواب راحت چه گیاهان دارویی را مصرف کنیم؟
  • هر روز صورت خود را با عسل بشوئید
  • با این گیاه ها نگرانی تان را تسکین دهید
  • 11 درمان طبیعی برای گل مژه چشم
  • خواص گلاب را بهتر بشناسیم
  • خواص دارویی گیاه کوهی درمنه
  • درمان مشکلات روده به روش طب چینی (بخش اول)
  • خار مریم و تنظیم و کنترل قند خون
  • دو ماده ساده علیه کبد چرب!
  • دغدغه های طب سنتی از زبان وزیر بهداشت
  • مصرف عسل از نظر متخصصین طب سنتی
  • کمک داروهای گیاهی برای رفع مشکلات در مغز
  • سرکه و این استفاده ها
  • با گل ماهور بیماریهای ریوی را معالجه کنید
  • رفع مشکلات مختلف بدن با آنغوزه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است