گود شدن کمر

در این روزها میتوان رایانه را در اکثر خانه ها دید و باید بگوییم بخاطر مشاغلی که در اینترنت وجود دارد،برخی از افراد روزانه بیش از حد پای کامپیوتر میشینند و این یعنی روبرویی آن ها با عواقب بد.یکی از عواقبی که گریبان گیر این افراد میشود،گود شدن بیش از حد کمر آن هاست که به دلیل نشستن خراب و صندلی نامناسب برای آن ها بوجود می آید.

اگر فاصله‌ای که شما با رایانه دارید، رعایت نشود، به کمر آسیب وارد خواهد شد، سعی کنید حداقل 25 تا 75 سانتی متر بین چشم و مانیتور فاصله وجود داشته باشد اگر منطقه بالای صفحه مانیتور هم سطح چشم باشد، کافی است، می‌توانید برای رعایت این فاصله از روی هم گذاشتن چند کتاب نیز کمک بگیرید.

گودی بیش از اندازه کمر اختلالی است که در انحناهای ستون فقرات به وجود می‌آید، خیلی از مردم علت کمردردهای خود را گودی بیش از حد کمر می‌دانند، علت این گودی بیش از اندازه چه می‌تواند باشد؟

دکترمجید ظهرابی، متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در گفت‌و‌گو با «ایران» به دلایل بروز این عارضه می‌پردازد:

به گفته او، ستون فقرات به وسیله عضله‌های زیادی محافظت می‌شود که نبود تعادل در این عضلات موجب می‌شوند ناهنجاری‌هایی در منطقه ستون فقرات به وجود آید، از علل اصلی گودی بیش از اندازه در ناحیه کمر می‌توان به بیماری ارثی آکندروپلازی، التهاب دیسک، چاقی، قوزکردن، پوکی استخوان، دررفتگی تدریجی مهره‌ها یا ضعف عضلات شکمی اشاره کرد. در بیشتر مواقع بدون اینکه فرد متوجه باشد، خود عامل اصلی پیدایش این عارضه می‌شود و در ساعاتی از روز با بدنشستن‌های مداوم و طولانی سبب آسیب شدید به این ناحیه از بدن خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات با اشاره به اینکه طرز نشستن به دردهای ناحیه منطقه گردن، شانه، کتف و کمر دامن می‌زند، می‌افزاید: چنانچه کارمند هستید یا شغلی دارید که مجبورید ساعت‌ها پشت میز بنشینید، سعی کنید صاف نشسته و از لم دادن پشت میز خودداری کنید، حتی در این خصوص می‌توانید از یک بالش کوچک کمک بگیرید، خوب است بدانید که یک صندلی کار خوب باید ارتفاعی قابل تنظیم داشته و پشتی آن نیز قابل تنظیم کردن باشد تا کمترین آسیب به منطقه پشت و کمر وارد شود؛ هنگام نشستن باید زانوها با مفصل لگن هم سطح باشند، باید به پاها نیز توجه کنید، هیچ وقت آنها را به حالت ضربدر قرار ندهید، می‌توانید به کمک یک زیرپایی از وارد آمدن فشار اضافی بر مفاصل جلوگیری کنید، حواستان باشد وقتی روی صندلی نشسته اید از جمع کردن پاها زیر بدن نیز پرهیز کنید. روی پنجه ماندن هم سبب می‌شود فشار اضافی به بدن وارد شود پس باید پاها را صاف روی زمین بگذارید، نه به حالت ضربدری و نه روی پنجه‌ها.

دکترظهرابی به افرادی که بیشتر ساعات روز با رایانه کار می‌کنند، نیز توصیه می‌کند: اگر فاصله‌ای که شما با رایانه دارید، رعایت نشود، به کمر آسیب وارد خواهد شد، سعی کنید حداقل 25 تا 75 سانتی متر بین چشم و مانیتور فاصله وجود داشته باشد اگر منطقه بالای صفحه مانیتور هم سطح چشم باشد، کافی است، می‌توانید برای رعایت این فاصله از روی هم گذاشتن چند کتاب نیز کمک بگیرید.

به گفته این جراح، افرادی که مجبورند به مدت طولانی سر پا بایستند نیز می‌توانند با درست قرار ندادن پاها به منطقه کمر خود آسیب وارد کنند، بهتر است یک پا روی زمین و پای دیگر روی یک پله یا چهارپایه قرار بگیرد، هدف این است که یک پا بالاتر از دیگری قرار داشته باشد، با این کار از وارد شدن آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهید کرد. این جراح حتی فرم خوابیدن نادرست را نیز عاملی می‌داند که می‌تواند آسیب زا باشد، به پیشنهاد او، بهترین فرم برای حالت خوابیده این است که صورت و شکم رو به بالا باشد، بهتر است در این حالت بالشی زیر زانوها بگذارید، چنانچه عادت دارید روی شکم بخوابید سعی کنید یک بالش زیر شکم خود قرار دهید.

مورد دیگری به غیر از خوابیدن و نشستن نیز می‌تواند در بروز عارضه گودی بیش از حد کمر مؤثر باشد و آن هم پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند توسط خانم‌ها است، پس خانم‌های محترم توجه داشته باشند که از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند تا حد امکان خودداری کنند. دکترظهیری در خاتمه توصیه می‌کند: عضلات شکم، باسن و کمر را از طریق ورزش‌های مربوط به آنها می‌توانید تقویت کنید تا هر چه بیشتر از عارضه گودی کمتر دور شوید.

منبع : عصر ایران

ارسال شده در 8 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی بیشتر رژیم غذایی به نام اتکینز
  • تشخیص افت شنوایی
  • حسین محب اهری دچار عفونت شدید شد
  • حفظ رنگ برنزه پوست در فصل پاییز و زمستان
  • 8 نکته برای یک ازدواج شاد بعد از بدنیا آمدن نوزاد
  • مختصری درباره باور نادرست در مورد مو
  • کودک به این دلایل به شیر مادر نیاز دارد
  • نسل جدید اپلیکیشن ها مناسب برای سلامتی
  • ترس زوجین از فرزند آوری
  • 10 کلید طلایی برای درمان عفونت سینوس ها
  • کلیشه ای و تکراری شدن زندگی
  • تأثير مثبت داروهاي ضد افسردگي مدرن بر التهابات خارشي
  • پرهیز از مصرف هله هوله هنگام افطار
  • توصیه های غذایی به ورزشکاران
  • ریشه کن کردن آکنه‌ با این قرص‌ها
  • محبوبترین ها

  • افزایش استحکام موها
  • روغن های طبیعی و راز زیبایی پوست
  • اصلی ترین عامل نازکی و کم پشت شدن موها
  • خوراکی های مناسب برای سیاهی دور چشم
  • چربی پوست و مویرگهای نمایان را چگونه کاهش دهیم
  • راهی موثر و عالی برای پرپشت شدن مو
  • خانمها مدل مو را بر اساس مدل صورت باید انتخاب کنند
  • عوامل تغییر رنگ مو
  • ارتباط رنگ پوست با رنگ ناخن
  • خال های روی پوست از سلامتی شما خبر می دهند
  • چگونه روغن نارگیل به تقویت مو کمک میکند؟
  • روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف
  • در خانه با چند ماده معمولی موها را کراتینه کنید
  • پیسه را بیشتر بشناسید
  • 5 نکته برای درمان آکنه اسکار
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است