درباره تیروئید داشتن تیروئید سالم چطور تیروئید سالمی داشته باشم؟

افراد سالم تیروئیدی دارند که هورمون را به میزان لازم میسازد و تیروئید در انجام وظیفه بدن تاثیرگذار است.تنظیم سوخت و ساز بدن بر عهده این هورمون ها است و تیروئید آن ها را کنترل میکند.حال انسان همواره باید تلاش کند تا به تیروئیدش آسیب نرسد و در سلامت بماند،اما چگونه میتوانیم تیروئید سالم تری داشته باشیم؟

گلوتن و A1 کازئین می توانند موجب کم کاری یا پر کاری تیروئید شوند. در نتیجه، از مواد غذایی سرشار از این پروتئین ها پرهیز کنید. از جمله این مواد غذایی می توان به نان، بلغور جو دوسر، پاستا، و محصولات گندمی و همچنین شیر گاو و پنیر اشاره کرد.

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قسمت پایین گردن درست زیر سیبک گلو قرار دارد. این غده اگر چه اندازه ای کوچک دارد، اما نقشی کلیدی در تنظیم هورمون هایی مهم که بر سطوح انرژی و سوخت و ساز بدن انسان تاثیرگذار هستند، ایفا می کند. تیروئید را می توانید به عنوان عضوی اساسی در یک ماشین بسیار پیچیده در نظر بگیرید. تمامی سلول های بدن انسان دارای گیرنده های هورمون تیروئید هستند. اگر این اندام به درستی کار نکند می تواند به بروز انواع مختلف مشکلات هورمونی منجر شود.

به نقل از “هلثی دایت”، دو نوع اختلال تیروئید وجود دارند که شامل پر کاری تیروئید و کم کاری تیروئید می شوند. یک تیروئید بیش از اندازه فعال موجب شکل گیری پر کاری تیروئید می شود. این شرایط به چندین مشکلات سلامت از جمله کاهش وزن غیر قابل توضیح، میل جنسی کم، خستگی مزمن، ضعف عضلانی، بی خوابی، و حساسیت غیر قابل توضیح به گرما منجر می شود.

در مقابل، کم کاری تیروئید در نتیجه یک غده تیروئید با عملکرد کمتر از حد عادی شکل می گیرد که می تواند به افسردگی، دردهای عضلانی، افزایش وزن غیر قابل توضیح، خستگی مزمن، و حساسیت به سرما منجر می شود. برای حصول اطمینان از در اختیار داشتن تیروئیدی سالم می توانید نکته های زیر را مد نظر قرار دهید:

دنبال کردن یک رژیم غذای کم کربوهیدارت

آیا می دانید کنترل ضعیف وضعیف قند خون و حساسیت به انسولین می توانند رشد یک باکتری بد در روده را موجب شوند؟ این شرایط یک واکنش زنجیره ای را ایجاد می کند که بر تیروئید تاثیرگذار است و به عدم تعادل هورمونی، سیستم ایمنی تضعیف شده، مسائل فوق کلیوی، و کند شدن سم زدایی منجر می شود. تمامی این عوامل بر غده تیروئید تاثیرگذار هستند.

برای زیر کنترل آوردن قند خون و بهبود عملکرد تیروئید می توانید مصرف یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت را مد نظر قرار دهید. به جای استفاده از مواد غذایی مانند نان سفید، پاستای سفید، برنج سفید، و شیرینی های تهیه شده با آرد فرآوری شده می توانید مصرف مواد غذایی سبوس دار را در برنامه خود جای دهید. همچنین، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، غلات فرآوری نشده و آجیل را فراموش نکنید.

مصرف چربی های سالم

یکی از شایع‌ترین دلایل مشکلات تیروئید به کمبود چربی های سالم در رژیم غذایی انسان باز می گردد. چربی های سالم التهاب را کاهش می دهند، و به سوزاندن سریع‌تر کربوهیدارت ها برای تامین انرژی بدن کمک می کنند. اگر بدن انسان به اندازه کافی چربی سالم دریافت نکند، غده تیروئید و غدد فوق کلیوی مجبور به اضافه کاری برای تنظیم هورمون ها و مقابله با استرس می شوند. فشار بیش از اندازه روی تیروئید و غده فوق کلیوی به فرسایش این اندام ها منجر می شود و در نتیجه تبدیل سلول های T4 به T3 فعال کند می شود. این شرایط موجب شکل گیری مشکلات کبد، مشکلات گوارشی و عملکرد نامناسب تیروئید می شود.

برای بهبود فعالیت تیروئید چربی های سالم بیشتری به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. در این مسیر مصرف ماهی های چرب مانند تن، سالمون، شاه ماهی و همچنین افزودن روغن های فرآوری نشده مانند روغن زیتون، کانولا، یا روغن نارگیل به رژیم غذایی توصیه می شود.

مقابله با استرس

یکی از شایع‌ترین دلایل کم کاری تیروئید استرس مزمن است. هنگامی که دچار استرس هستید، غدد فوق کلیوی و تیروئید به سختی در تلاش هستند تا هورمون ها و آنزیم های مهم در بدن را به حالت تعادل باز گردانند. بار دیگر، فعالیت زیاد این غدد به شکل گیری یک سیستم ایمنی ضعیف، مشکلات تیروئید و فوق کلیوی، و خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند هاشیموتو منجر خواهد شد.

برای این که عملکرد غده تیروئید را در بهترین حالت ممکن نگه دارید به خود فرصت استراحت و کسب آرامش دهید. روش هایی برای کاهش استرس به صورت سالم پیدا کنید. در همین راستا، می توانید در کلاس های یوگا ثبت نام کنید، به جلسات ماساژ بروید و یا ورزش کنید تا استرس کاهش یابد. همچنین، مدیتیشن، پیاده روی، یا وقت گذرانی با دوستان صمیمی خود را برای مقابله با استرس امتحان کنید.

پرهیز از گلوتن و A1 کازئین

گلوتن یک محصول جانبی چسب مانند مواد غذایی نشاسته دار است، در شرایطی که A1کازئین پروتئینی است که در محصولات لبنی یافت می شود. هر دو این پروتئین ها واکنش های بیولوژیکی مشخص را موجب می شوند که به اختلالات خود ایمنی، اختلال در دستگاه گوارش، و آسیب اندام منجر می شود. گلوتن و A1 کازئین می توانند موجب کم کاری یا پر کاری تیروئید شوند. در نتیجه، از مواد غذایی سرشار از این پروتئین ها پرهیز کنید. از جمله این مواد غذایی می توان به نان، بلغور جو دوسر، پاستا، و محصولات گندمی و همچنین شیر گاو و پنیر اشاره کرد.

منبع : عصر ایران

5 1000
ارسال شده در 8 مهر 1395 توسط با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • همه چیز درباره داروی جدید Praluent
  • رسیدگی به قوای شناختی بچه
  • ورزشکاران استقامتی باید چه نوع تغذیه ای داشته باشند
  • 9 شیوه کم کردن کابوس صحبت در جمع
  • یبوست در افراد سالخورده و چاره آن
  • کاهش دریافت کربوهیدرات و این علائم
  • پیشگویی خطر قلبی عروقی با مقدار کلسیم در امراض کلیوی
  • اشتباهات گذشته خود را نادیده بگیریم
  • محبوبترین ها

  • ادراک و زمینه محرک در روانشناسی
  • اگر تصمیم به ازدواج دارید بخوانید
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به افسردگی
  • 30 تفکر که شما را مثبت نگه می دارد (1)
  • تشکیل زندگی و سلامت روان
  • رفع یکنواختی زندگی با این روش ها
  • رابطه مشاجرات زناشویی با افزایش اشتها
  • ارتباط بین ژن افراد و افسرده بودن آنان
  • رپورتاژ

  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • ورزش و یوگا در بارداری و توصیه های مربوطه
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما