مواد غذایی مناسب افراد مسن مواد غذایی مسن ها افراد مسن چی بخورند؟

با افزایش سن و به سوی مسن بودن حرکت کردن،بدن دیگر آن انرزی قبلی را ندارد و روز به روز در حال تخلیه انرژی و کاهش سوخت و سازش است.سن که بالا میرود بیماری هایی همانند کلسترول بالا،دیابت،فشار خون بالا و بیماری های قلبی به سراغ آدم می آید و افرادی که رو به مسنی میروند باید حتماً در سلامت خود دقت کنند.

اتخاذ یک رژیم غذایی سالم بخصوص بعد از 30 سالگی علاوه بر این که سوخت و ساز بدن را به طرز موثرتری تنظیم می کند، سدی است در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط با افزایش سن. در اینجا فهرستی از مواد غذایی که باید بعد از سنین 50 سالگی حتما به رژیم روزانه اضافه شوند، مرور شده است:
لوبیا: تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک وعده روزانه لوبیا یا عدس معادل 3 تا 4 فنجان، کلسترول بد یا ال دی ال را تا 5 درصد کاهش می دهد. مطالعات دیگری هم نشان داده اند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه یک فنجان لوبیا دریافت می کنند، سطح هموگلوبینA1cدر آنها کاهش می یابد و علاوه بر این شاهد کاهش 5 درصدی سطح قند خون نیز خواهند بود.
جو: خطر ابتلا به بیماری های قلبی به طور چشمگیری در مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال افزایش می یابد. بنابراین مصرف غذاهای کاهنده کلسترول مانند جو و اضافه کردن آنها به رژیم غذایی یک حرکت هوشمندانه است. جوی دو سر سرشار از انواع فیبر محلول به نام گلوکان بتا است و مصرف حداقل 3 گرم از این نوع فیبر در روز توصیه شده است. این مقدار، یعنی 1.5 فنجان بلغور جوی پخته شده. مصرف این میزان جو کلسترول بد را 5 تا 10 درصد کاهش می دهد و افرادی که به این رژیم روی می آورند با کاهش خطر مرگ های زودرس رو به رو هستند.
سیب: تحقیقات نشان می دهد که خوردن سیب در روز منجر به کاهش کلسترول تام و کلسترول ال دی ال می شود. مطالعات مختلف دانشمندان در سال 2013 نیز حاکی از آن است که مصرف مکرر سیب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز کم می کند.
آجیل: مصرف یک اونس آجیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی را تا 28 درصد کاهش می دهد.
سبزیجات تیره رنگ: تحقیقاتی که نتایج آنها ماه گذشته در نشست سالانه تغذیه انجمن تغذیه آمریکا منتشر شد، نشان داد کسانی که روزانه یک یا دو وعده از این سبزیجات را مصرف می کنند، توانایی شناختی شان نسبت به همسالانشان 11 سال جوان تر خواهد بود.
توت: انواع توت ها غنی از مواد شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال ها برای کاهش خطر ابتلا به ضعف حافظه مرتبط با سن هستند و آنهم به سبب افزایش خون به مغز و کاهش التهاب در بدن. توت ها منبع غنی از فیبر و ویتامین های ضروری برای بدن محسوب می شوند.
ماست: خوردن پروتئین کافی در طول روز خود عاملی برای حفظ عضله و کاهش سرعت از دست دادن توده عضلانی است ضمن این که محصولات لبنی مانند ماست منبع خوبی از کلسیم بخصوص برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال محسوب می شود. ماست های پروبیوتیک در این میان جایگاه ویژه تری دارد و سبب حفظ و افزایش باکتری های خوب روده برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و ارتقای سیستم ایمنی بدن خواهد شد.
منبع: سلامت نیوز

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 8 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • اگر دردهه 30 عروس میشوید این توصیه هارا رعایت کنید
  • چه رفتارهایی در رابطه جنسی ناسالم و پرخطر است
  • احتمال باروری در فصل سرما بیشتر است!
  • آسیب شناسی – کشیدگی عضلانی کشاله ران
  • لیست مجلات مرتبط با پزشکی و سلامت
  • موبایل چه آسیبی به بارداران می زد؟
  • علائم آپاندیسیت، علل، درد، جراحی
  • حواستان به این مواد ارزان قیمت باشد!
  • محبوبترین ها

  • بررسی اختلال در عملکرد هورمون ها
  • درباره بخش تمپورال در مغزتان چه میدانید
  • افزایش بی رویه طلاق در جامعه
  • درمان های اصلی و مهم برای بی خوابی
  • محلول های ضدعفونی کننده خانگی بسازید
  • هرگز قبل از خواب سراغ تبلت نروید
  • چطور حواسم رو به خوبی جمع مطالعه کنم؟
  • کارهای انجام داده نشده
  • رپورتاژ

  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • الو دکتر

    لاغر شو
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است