کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال

کمبود خواب خواب نیمروزی خواب در سالمندان خواب جبران کمبود خواب بهداشت خواب اختلال خواب

اگر همین الان به بازار بروید و به طور اتفاقی از چند نفر سوال هایی درباره خواب و استراحت بپرسید؛ همه ی آن ها باورهای غلط و نادرست خود را به شما تحویل خواهند داد؛  به طور مثال یکی از این عقاید این است که، افراد پیر احتیاج چندانی به خواب ندارند؛ و یا حتی اینکه، حتما هر کسی باید 8 ساعت در روز بخوابد، در ادامه قصد داریم به شما ثابت کنیم این عقاید، نادرست اند. با ما همراه باشید.

 


1. افراد پیر زیاد به خواب احتیاج ندارند
باور نادرست
بر اساس توصیه بنیاد ملی خواب، افراد بالای 65 سال باید بین 7 تا 8 ساعت در روز بخوابند. این در حالی است که میزان خواب توصیه شده به افراد 18 تا 64 سال، 7 تا 9 ساعت در روز است. با این حال، مشاهدات نشان می‌دهد که افراد بزرگسال کمتر از مقدار مورد نیازشان می‌خوابند، چون اغلب برای به خواب رفتن مشکل دارند. به گفته محققان، تحلیل رفتن نورون‌ها بر چرخه خواب شبانه‌روزی این افراد تاثیر می‌‌گذارد.
2. غذاهای ادویه‌دار باعث کابوس می‌شوند
باور نادرست
هیچ مطالعه‌ای مبنی بر ارتباط غذاهای ادویه‌دار با کابوس دیدن وجود ندارد؛ این غذاهای تند و آتشین که چربی بالایی دارند، صرفا معده شما را به هم می‌زنند. خوردن غذاهای تند سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد، اما درجه حرارت بدن را نیز بالا می‌برد و از آنجایی که دمای بدن در شرایط خواب به طور طبیعی کاهش می‌یابد، می‌توان گفت که خوردن این مواد غذایی بی‌خوابی را به دنبال خواهد داشت.
3. یک لیوان شیر گرم به خواب بهتر کمک می‌کند
باور نادرست
آنچه این باور را غلط جلوه می‌دهد، این است که شیر حاوی تریپتوفان است که پیش‌ماده سروتونین یا همان هورمون خواب‌آور است. اما مشکل اینجا است که تریپتوفان برای تبدیل شدن به سروتونین، باید به مغز منتقل شود. تنها راه این کار این است که سایر اسیدهای آمینه در یک نقطه از بدن جمع شوند. محققان ام‌آی‌تی کشف کردند که مواد غذایی با پروتئین بالا (مثل شیر) راه انتقال تریپتوفان به مغز را دشوار می‌سازند. این در حالی است که غذاهای پرکربوهیدرات، روند این انتقال را آسان‌تر می‌سازند.
4. دراز کشیدن در رختخواب مثل خوابیدن عمل می‌کند
باور نادرست
دراز کشیدن در رختخواب می‌تواند موثر باشد، اما به اندازه خواب واقعی به بازیابی انرژی شما کمک نمی‌کند. خوابیدن با استراحت کردن فرق دارد. حین خواب، بدن از فشارهای ناشی از فرآیندهای عصبی رها شده و به ترمیم خود می‌پردازد. عملی که در بیداری غیرممکن است. بنیاد ملی خواب توضیح می‌دهد که خواب باعث انتشار هورمون‌های عضله‌ساز در بدن شده و به تعادل هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین، سطح انرژی شما را ثابت نگه می‌دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
5.نوشیدن قهوه در ساعات بعدازظهر از خواب شبانه جلوگیری می‌کند
درست بودن یا نبودن این باور به عوامل مختلفی بستگی دارد
کافئین یک نیمه عمر نسبتا طولانی دارد؛ این بدان معنی است که نیمی از کافئین مصرفی که تحریک‌کننده سیستم عصبی مرکزی است، تا 6 ساعت در بدن باقی می‌ماند. بنابراین اگر یک فنجان قهوه در ساعت 4:00 بعدازظهر بنوشید، تا ساعت 10:00 شب چیزی حدود 165 تا 250 میلی‌گرم کافئین در بدن خواهید داشت. از این رو، کسانی که بیش از 5 فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ممکن است دچار مشکل خواب شبانه شوند.
6. هر کسی نیاز دارد 8 ساعت در روز بخوابد
باور نادرست
شاید همه با این توصیه آشنا باشند که باید 8 ساعت در روز بخوابند. اما یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که ساعات لازم برای خواب شبانه در یک نفر ممکن است با فرد دیگر متفاوت باشد. برخی افراد می‌توانند 6 ساعت در روز بخوابند. برخی دیگر نیز به 9 ساعت خواب نیاز دارند. یک راه آسان برای تست مقدار ساعات لازم برای خواب این است که ببینید پس از بیدار شدن هنوز احساس خواب‌آلودگی دارید یا خیر. اگر این چنین است، پس به اندازه کافی نمی‌خوابید. ممکن است ساعات خواب مورد نیاز شما با دوستان‌تان متفاوت باشد، اما در هر صورت باید خواب را به یک اولویت تبدیل کنید. برای این کار، باید حداقل 7 ساعت در روز بخوابید.
7. می‌توانید کمبود خواب‌تان را آخر هفته جبران کنید
باور نادرست
کمبود خواب به ساعاتی اشاره دارد که از مقدار خواب مورد نیازتان فاصله گرفته‌اید. خواب ناکافی می‌تواند عملکرد شما را حین رانندگی مختل کند یا باعث از دست رفتن حافظه کوتاه‌مدت شود. همچنین، خطر چاقی و بیماری‌های قلبی را به دنبال دارد. با این حال، شما می‌توانید کمبود خواب خود را در سایر روزهای هفته جبران کنید. البته این اتفاق به صورت یک ‌شبه در آخر هفته رخ نخواهد داد.
منبع: الو دکتر 

5 1000
ارسال شده در 12 مهر 1395 توسط با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • پیاده روی و تاثیرات مختلف آن روی سلامتی
  • پیشگیری از مشکلات قلبی با مصرف زردچوبه
  • راه مناسب برای جلوگیری از افتادگی پوست
  • هر آنچه باید درباره پروتز سینه بدانیم
  • افزايش روند مصرف بيش از اندازه داروهاي مسكن در آمريكا
  • کشف 18 ژن جدید که در بیماری اوتیسم دخیل هستند
  • شیوه صحیح باند پیچی کردن مچ پای پیچ خورده
  • یاس و ناامیدی و علائم افسردگی
  • محبوبترین ها

  • صبور شدن فرزندان با برخی روش ها
  • احساس بدون ادراک
  • افسرده شدن با این عارضه ها
  • ساده ترین کارها برای احساس شادی
  • روش هایی برای تقویت کردن روحیه
  • مقابله و غلبه بر تنش های روانی با این کارها
  • نقش درآمد در رضایتمندی جامعه
  • مراقب باشید به اختلال دوقطبی دچار نشوید
  • رپورتاژ

  • ارائه خدمات درمانی در پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر صدرا مقدم
  • آشنایی با جدیدترین رکورددار رژیم دکتر کرمانی
  • هدفم از کاهش وزن، رسیدن به یک عدد نبود!
  • کلینیک دندانپزشکی و زیبایی دکتر علیرضا نوروزعلی
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x