وزنه‌برداری هوشیاری مراقبت از جسم و ذهن مراقبت از پوست روابط جنسی منظم خواب مناسب پرهیز از دود و دخانیات

اجازه ندهید پیری به سراغتان بیاید به این منظور تلاش کنید و جدیت به خرج دهید تا نشانه های پیری به سراغتان نیاید برای مقابله با پیری راهکارها و توصیه های موثری وجود دارد که در ادامه مطلب به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت ورزش و فعالیت جسمانی،,روابط جنسی منظم , هوشیاری ,پرهیز از دود و دخانیات, مراقبت از جسم و ذهن , وزنه‌برداری, مراقبت از پوست , خواب مناسب و بسیاری موارد دیگر به شما در این زمینه کمک خواهند کرد.

به برنامه‌های زندگی خود، ورزش و فعالیت جسمانی را اضافه کنید. وقتی در یک فعالیت جسمانی شرکت می‌کنید، که نیاز به هماهنگی دارد، در واقع ارتباط بین عصب‌ها را تحریک می‌کنید.

فعال و پویا باشید

به برنامه‌های زندگی خود، ورزش و فعالیت جسمانی را اضافه کنید. وقتی در یک فعالیت جسمانی شرکت می‌کنید، که نیاز به هماهنگی دارد، در واقع ارتباط بین عصب‌ها را تحریک می‌کنید. ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شرکت در کلاس‌های بدنسازی و ایروبیک، تمرین یوگا و یا پیوستن به یک تیم ورزشی محلی، برای این منظور بسیار مناسب است.

روابط جنسی منظم

برخی از متخصصان معتقدند که داشتن روابط جنسی پایدار و مداوم یکی از راه‌های مقابله با پیری است. براساس پژوهش‌هایی که دانشمندان اسکاتلندی روی 3500 زوج انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که روابط زناشویی مرتب و منظم روند پیری را کندتر می‌کند. داشتن روابط زناشویی باقاعده و منظم مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آنها ایجاد حس نزدیکی بین زن و شوهر است.

اما علاوه بر این حس عاطفی، خاصیت فیزیکی دیگری هم دارد. هنگام نزدیکی، بدن هورمون DHEA ترشح می‌کند که به کاهش وزن و قدرت عضلات مربوط می‌شود. طبق تحقیقات، تولید DHEA روند پیری را کند می‌کند. داشتن روابط جنسی منظم یک راه برای مقابله با پیری است. که در خانم‌ها ترشح هورمون اکسی‌توکسین و در آقایان تولید تستوسترون باعث این موضوع می‌شود.

اغلب ما آنقدر پرمشغله‌ایم. که گاه فراموش می‌کنیم در حال پیر شدن هستیم. روزها، ماه‌ها و سال‌ها از پس هم می‌آیند و می‌روند و ما حتی مجال یک لحظه ایستادن هم به خود نمی‌دهیم؛ اما یک روز در جایی ناگهان متوجه می‌شویم که پیر شده‌ایم، بسیاری از اسامی را فراموش کرده‌ایم و توان انجام بسیاری کارها را نداریم.

آیا کاری از دست ما برمی‌آید که پیری و از کارافتادگی را به تعویق بیندازیم و فرصت بیشتری به خودمان بدهیم تا از روزهای جوانی و سلامت لذت ببریم؟ بله با انجام بسیاری کارها می‌توان پیری را به عقب انداخت و روند آن را کندتر کرد و در این زمینه هیچ‌کس به اندازه خودمان نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. با اندکی تغییر در شیوه زندگی‌ می‌توان تا 10 سال جوان‌تر به نظر رسید، احساس بهتری داشت و انرژی گذشته را بازیافت.

هوشیار بمانید

هر روز 30 دقیقه تمرین ایروبیک کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ارتباط بسیار نزدیکی بین انجام حرکات ایروبیک و قدرت حافظه وجود دارد. رساندن اکسیژن بیشتر به سلول‌های مغز، باعث دریافت انرژی و جوان‌تر ماندن سلول‌ها می‌شود. تمرینات ایروبیک به رشد سلول‌های جدید مغز کمک می‌کند؛ به خصوص در بخش‌هایی که مسوول محافظت از حافظه هستند.

از دود و دخانیات بپرهیزید

ماده شیمیایی فعال در ماری‌جوآنا باعث خفگی سلول‌های مغزی می‌شود. استفاده از دخانیات، توانایی مغز را محدود کرده، قدرت مغز را برای جذب و نگهداری اطلاعات کاهش می‌دهد و در طولانی‌مدت به عصب‌ها آسیب می‌رساند و موجب تحلیل سلول‌های مغزی و مشکلات تمرکز فکر می‌شود.

 مراقب جسم و ذهن خود باشید

جوان‌‌تر به نظر برسید و چین و چروک‌ها را کاهش دهید. آیا می‌دانستید که سیگار کشیدن چقدر روی رگ‌های خونی اثر می‌گذارد و لایه بیرونی پوست را نازک‌تر، خشک‌تر و چروک‌تر می‌کند؟ پوست افراد سیگاری 10 سال پیرتر از سن واقعی‌شان به نظر می‌رسد.

وزنه‌ بلند کنید

وزنه‌برداری موجب تقویت عضلات ضعیف می‌شود، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و به استخوان‌ها پیغام می‌دهد که قوی‌تر باشند.

 از پوست خود بیشتر مراقبت کنید

پوست ما خود به خود تازه و جوان نمی‌شود. همان‌طور که ما پیرتر می‌شویم، لکه‌های بسیاری روی پوست‌مان ایجاد می‌شود. اما راهی برای افزایش تولید کلاژن جدید وجود دارد و آن استفاده از ویتامین A (به صورت کرم یا خوراکی) است که باعث تحریک سلول‌های پوستی می‌گردد.

همچنین از آنجایی که سلول‌های جدید حساسیت بیشتری به نور خورشید دارند، باید از پوست‌ در برابر اشعه‌های UV محافظت بیشتری کرد.

 بیشتر بخوابید

خواب کمتر از 8 ساعت در طی شب نه تنها موجب احساس خستگی می‌شود، بلکه فرد را در معرض خطر دیابت، حملات قلبی و سکته نیز قرار می‌دهد.

چگونه؟ کمبود خواب باعث افزایش هورمونی به نام گرلین و در نتیجه افزایش اشتها می‌شود. هورمون لپتین در بدن موجب بروز احساس سیری می‌گردد و کاهش این هورمون در اثر خواب ناکافی احساس سیری را کم کرد و فرد بیشتر احساس گرسنگی می‌کند. بنابراین افرادی که کم‌ خوابی دارند، بیشتر در معرض چاقی و افزایش وزن هستند و سلامتی‌شان از جنبه‌های دیگر نیز بیشتر در معرض خطر است.

 جوانی را احساس کنید

تمرین یوگا کنید. یوگا با پیری مقابله می‌کند، زیرا بیشتر حرکات آن نیاز به تعادل حالت فیزیکی بدن دارند و به این ترتیب جریان خون در مغز تحریک می‌شود. پزشکان به همه کسانی که نگران از دست دادن حافظه و انرژی و به طور کلی سلامت خود هستند، توصیه می‌کنند که یوگا تمرین کنند.

تیروئید خود را کنترل کنید

اگر مرتب دچار افت و خیزهای جسمی و ذهنی می‌شوید، سریع‌تر یک آزمایش تیروئید بدهید. تیروئید، سیستم متابولیکی بدن را تنظیم می‌کند؛ بنابراین وقتی که عملکرد صحیحی نداشته باشد، دچار افزایش وزن، کاهش انرژی و کاهش میل جنسی و افسردگی می‌شوید.

برخی راهکارهای تغذیه‌ای برای به تعویق انداختن پیری:

مصرف چربی و شکر را محدود کنید. مصرف بیش از اندازه مواد قندی باعث پیری زودرس می‌شود.

آب و مایعات فراوان بنوشید.

سبزیجات رنگی که حاوی آنتی‌اکسیدان بالایی هستند، استفاده کنید؛ مثل: کلم براکلی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، هویج، انگور، گیلاس و …

از مصرف غذاهای سرخ‌کرده، فرآوری‌شده و غذاهای آماده و فست‌فودها بپرهیزید.

هفته‌ای دو بار از محصولات دریایی مانند: ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، ساردین، سالمون و میگو استفاده کنید.

چربی‌های دریافتی بدن‌تان را از چربی‌های سالم انتخاب کنید؛ مثل روغن زیتون، روغن ماهی، روغن کانولا و …

  مکمل روغن ماهی مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا3 در روغن ماهی تقریباً تمام انواع کاهش توانایی‌های جسمی و ذهنی را متوقف و روند پیری را بسیار کند می‌کنند. مصرف 3 گرم روغن ماهی در روز، باعث می‌شود که بدن با انواع استرس‌ها بیشتر و راحت‌تر مقابله کند. همچنین آسیب‌های بسیار کمتری به DNA وارد می‌شود. پس استفاده از مکمل‌های روغن ماهی را از امروز شروع کنید.

زندگی انلاین

5 1000
ارسال شده در 10 مهر 1395 توسط با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • دفع پروتئین ادراری در دوران بارداری [فیلم]
  • افزایش قوه بینایی با برخی منابع غذایی
  • از این نوع چای هرگز مصرف نکنید
  • مهمترين علل ابتلا به زخم معده، مصرف خودسرانه داروهاي مسكن و ضددرد
  • زیاده روی خانواده ها در امر فرزند سالاری
  • کنترل استرس و رسیدن به تناسب اندام
  • لیستی از میان وعده های سالم و بی خطر
  • آسم را با این سبزی ها از بین ببرید
  • محبوبترین ها

  • راهکاری قطعی برای درمان آلرژی ها
  • آموزش خورد و خوراک اصولی در ماه رمضان
  • هورمون هایتان را با این خوراکی ها متعادل کنید-قسمت اول
  • مقابله با عوارض آلودگی هوا با بروکلی و امگا 3
  • ایجاد سکته مغزی با نوشیدنی های انرژی زا
  • با قهوه با افسردگی پیکار کنید!
  • غذاهایی که با بدن شما سازگارند را بشناسید
  • رژیم های غذایی مشکل ساز
  • رپورتاژ

  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر حاجی زاده
  • مرکز فروش محصولات درمان زخم،دیابت و سوختگی
  • آسیب های دندان از آنچه فکر می‌ کنید به شما نزدیک ‌تر است!
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما