افزایش وزن در بارداری

خانم ها معمولاً در دوران بارداری با مشکلات یا موارد عجیبی روبرو میشوند.یکی از این موارد افزایش وزن آن ها میباشد که خانم ها اصلاً از این مورد خوششان نمی آید و همیشه از آن دوری کرده اند،اما در دوران بارداری گرفتار افزایش وزن میشوند.در ادامه با بحث افزایش وزن در دوران بارداری آشنا خواهید شد.با ما همراه باشید.

با ارزیابیBMI( نمایه ای که با تقسیم وزن بر قد به حسب متر مربع ) به دست می آید.قبل از بارداری ، توصیه افزایش وزن برای دوران بارداری به ترتیب زیر انجام می گیرد :
مادرانی که دارایBMIکمتر از “8/19” هستند باید در سه ماهه دوم و سوم 500گرم در هفته
مادران باBMIبین (25-8/19) به میزان 400 گرم در هفته
وBMIبین 29-26 ،300گرم اضافه وزن در هفته داشته باشند.
کسانی هم کهBMIبالاتر از 29 دارند باید حتما تحت نظر پزشک یا کارشناس تغذیه ،افزایش وزن خود را کنترل کنند .مادرانی که قبل از بارداری دچار کمبود وزن هستند ، وزن جفتشان به مراتب کمتر از وزن جفت در مادران با وزن طبیعی است . اندازه جفت ، میزان تغذیه برای جنین و در نهایت وزن جنین هنگام تولد را نشان می دهد .به همین دلیل تولد نوزادان کم وزن (L.B.W)در مادرانی که کمبود وزن دارند شایع تر است .

نیازهای تغذیه ای دوران بارداری
انرژی : دریافت انرژی اضافی زمان بارداری، برای حمایت از نیازهای متابولیکی و رشد جنین ، تامین افزایش وزن و ذخائر چربی مورد نیاز و پیشگیری از اتلاف پروتئین بدن مادر لازم است .مشخص کردن انرژی لازم باید بر حسب افزایش وزن و فعالیت هر فرد به طور جداگانه محاسبه شود .به طور کلی نیاز به انرژی در سه ماهه اول مانند قبل از بارداری است و در سه ماهه دوم و سوم ( روز / 300 کالری ) پیش از نیاز معمول محاسبه می شود .

در موارد زیر انرژی بیشتری مورد نیاز است :
حاملگی چند قلوئی :
کمبود وزن قبل از بارداری ، افزایش وزن ناکافی ،بارداری در سنین نوجوانی
پروتئین : پروتئین اضافی برای حفظ سنتز بافت های بدن مادر و جنین ،رشد و نمو جنین و جفت ،افزایش حجم خون و تامین مایع آمینو تیک لازم است ولی مقادیر واقعی مورد نیاز به روشنی مشخص نیست . با پیشرفت بارداری نیاز به پروتئین در 3ماهه دوم و سوم بیشتر می شود. میزان توصیه شدهRDA، 60گرم در روز برای زنان باردار یا 16-10 بیشتر از نیاز زنان غیر باردار است.(2/1 تا 5/1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ) که البته در حاملگی چندقلوئی نیاز به پروتئین بیشتر می شود.

ویتامین ها :
اسیدفولیک :

به علت افزایش حجم خون در دوران بارداری نیاز به این ویتامین افزایش می یابد. اما علت اصلی اهمیت آن تکامل لوله های عصبی جنین است.

منابع اسیدفولیک :
دل ،قلوه ، جگر ، سبزی های برگ دار سبز تیره ، لبو ، کلم و گل کلم ، پرتقال ، طالبی ،نخود سبز و جوانه گندم.

ویتامینB6 :
مصرف مقادیر کافی از این ویتامین علاوه بر نقشی که در سنتز پروتئین دارد ، می تواند تا حدی حالت تهوع و استفراغ شدید بارداری را کاهش دهد. از منابع این ویتامین می توان ماهیچه ، جگر ، سبزی ، غلات کامل و زرده تخم مرغ نام برد .

ویتامینC :
در چند بررسی رابطه میان سطح پائین ویتامینCو افزایش فشار خون در مدت بارداری و نقص در تشکیل غشاهای سلولی و پاره شدن کیسه ی آمینوتیک مشخص شده است .پس مصرف به اندازه ی این ویتامین نیز توصیه می شود.البته مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به کمبود این ویتامیندر نوزاد در زمان پس از تولد شود . چون جنین به دریافت بالای این ویتامینعادت کرده ،در حالیکه ویتامینCشیرمادر نمی تواند جوابگوی نیاز افزون شده ی نوزاد باشد.جگر ، مرکبات ، گل کلم ،اسفناج ،جعفری ،توت فرنگی ،گوجه فرنگی ،فلفل دلمه ای و خربزه سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامینA :
مصرف مقادیر زیاد این ویتامین سبب نقص جنین می شود.

ویتامینD :
اگر چه میزان نیاز به این ویتامین همانند زنان غیر باردار است ، اما در زمان بارداری باید توجه زیادی به تامین مقادیر توصیه شده آن شود . چون این ویتامین به حفظ کلسیم خون کمک می نماید و کمبود شدید آن در متابولیسم طبیعی کلسیم تاثیرگذاشته ، به راشیتیسم (Rickets) جنین و نرمی استخوان در مادر منجر میشود . بهترین منبع این ویتامین تولید آن در پوست بدن در اثر تابش نور آفتاب است و از منابع غذایی آن نیز می توان جگر، روغن ماهی ، زرده تخم مرغ و کره را نام برد.

کلسیم :
مصرف این ماده معدنی برای حفظ تراکم استخوان و دندان ها در مادر و تشکیل درست استخوان ها در جنین بسیار حائز اهمیت است. از این رو مصرف شیر و مواد لبنی و سبزیجات در دوران بارداری به اندازه کافی به همین جهت توصیه می شود.

آهن :
مقادیر مناسب آهن جهت خون سازی کافی در دوران بارداری نیاز است به خصوص مصرف آهن سه ظرفیتی که جذب روده ای بیشتری دارد ( 30% در مقابل 10% جذب آهن دوظرفیتی یا گیاهی).
منابع خوب آهن عبارت است از : گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، حبوبات ، مغز ها
معمولا از هفته شانزدهم بارداری در خانم حامله قرص آهن به عنوان مکمل تجویز می گردد.حرف آخر اینکه تغذیه دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد ولی مادر باردار باید از پرخوری و بدخوری بپرهیزد چون عوارض چاقی و تغذیه نامناسب در بارداری شامل دیبابت حاملگی ، فشار خون حاملگی، زایمان زود رس ، زایمان پر مخاطره همگی تهدیدی برای مادر و جنین می باشند.
به امید سلامتی برای هموطنان عزیز

منبع : پزشک آنلاین

ارسال شده در 10 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع پرستاری و مامایی , زنان و زایمان , مراقبت های دوران بارداری

پیشنهاد سردبیر

  • ۶ ماسک خانگی برای تغذیه مو
  • خانم های باردار لطفا ورزش کنید
  • کلیدهای طلایی موفقیت که از انها بی خبرید
  • کیک با شکلات رنده ای
  • آموزش پخت کیک در زود پز
  • مراقبت های غذایی به خاطر کبد
  • والدین غفلت گر
  • یائسگی پیش از موعد و پیری زودرس
  • پیشنهادات ورزشی به مبتلایان به امراض قندی
  • غذاهای سالم برای بعد جراحی
  • سرطان پوست ملانومایی با این نشانه ها
  • اگر موقع خواباندن کودک را تکان می دهید بخوانید
  • کدوی پنیری مخصوص رژیمها
  • پائین امدن IQ در این کشور
  • کدام چهره ، کدام فریم؟
  • محبوبترین ها

  • آموزش خود مراقبتی برای بیماران گلوکوم
  • فرو رفتن جسم خارجی در داخل چشم (IOFB)
  • آیا فشار خون بالا در بیماران گلوکومایی مشکلی ایجاد می کند؟
  • درمان افتادگی پلک چشم با روش های علمی
  • همه انواع رنگ چشم و بیماری های آنان
  • هشدارهای مهم برای بروز اختلال در بینایی اطفال
  • رژیم غذایی چشم پسند
  • چشم های خود را سالم نگه دارید
  • دانسته هایی درباره تومـور پـلک
  • رفع پیری چشم با این کارها
  • تحمل عمل جراحی چشم
  • طبقه بندی گلوکوم
  • درمان کاتاراکت با جراحی
  • ایمپلنتی برای اندازه گیری فشار چشمها
  • چشم خشک: نشانه ها، علل، درمان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است