موادغذایی حاوی پتاسیم مواد غذایی سرشار از پتاسیم کنترل فشار خون با دریافت پتاسیم تنظیم سطح پتاسیم در بدن پتاسیم

کمبود پتاسیم با چه نشانه ها و علائمی پدید می آید چگونه می توانیم مانع کم شدن پتاسیم در بدنمان شویم اگر دچار گرفتگی عضلات،ضربان قلب غیر طبیعی،آکنه،فشار خون بالا و ضعف شدید بدانید میزان پتاسیم در بدنتان کم شده است پیشنهاد می کنیم از راهکارهای درمانی برای رفع کمبود پتاسیم در بدنتان کمک بگیرید پتاسیم برای ماهیچه ها و اعصاب بدن تاثیرات مثبتی میگذارد.

پتاسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این ماده معدنی موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.

هر سلولی دارای یک پمپ سدیم – پتاسیم است که سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول پمپ می‌ کند، بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول تجمع یافته و سبب تورم یا پارگی آن می‌ شود. این پمپ برای فعالیت‌ های ماهیچه ‌ای و عصبی اهمیت ویژه ‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ ها و اعصاب اثر می‌ گذارد.در اینجا 7 نشانه اصلی کمبود پتاسیم بیشتر معرفی شده است:

یک رژیم غذایی فقیر: میوه ها و سبزیجات از غنی ترین منابع پتاسیم هستند، پس رنگین کمانی از این مواد غذایی باید در بیشتر وعده های غذایی که میل می کنید حضور داشته باشند. اگر اغلب بشقابتان تک رنگ است یعنی بیشتر مواقع در حال خوردن گوشت، نشاسته های تصفیه شده، و یا غذاهایی که از جعبه یا بسته بندی بیرون می آیند هستید، این غذاها به اندازه کافی پتاسیم ندارند. پتاسیم نشانگر یک برنامه غذایی مناسب برای سلامت کل بدن است. کمبود پتاسیم بیشتر بین افرادی دیده می شود که دسترسی محدودی به غذاهای تازه دارند.
گرفتگی عضلات: اگر دچار اسپاسم شدید عضلات می شوید، ممکن است مشکل کمبود پتاسیم باشد. معمولا ورزشکارانی که زیاد فعالیت می کنند و حسابی عرق می ریزند دچار چنین اسپاسم هایی می شوند. دلیلش هم این است که الکترولیت ها از جمله پتاسیم، وقتی زیاد عرق می کنیم از بدن خارج می شوند. یکی از سریع ترین راه حل ها برای ورزشکاران استفاده از نوشیدنی ورزشی است که حاوی الکترولیت باشد.

مصرف دیورتیک ها: شایع ترین دلیل برای کاهش سطح پتاسیم در بدن مصرف داروهای دیورتیک است. این داروها باعث از دست دادن بیش از حد پتاسیم از راه ادرار می شوند.

ضربان قلب غیر طبیعی: سطح پایین پتاسیم باعث می شود فرد آریتمی قلبی را تجربه کند. کمبود الکترولیت هایی مانند پتاسیم حتی می تواند کشنده باشد.

فشار خون بالا: تحقیقات نشان داده برنامه غذایی حاوی پتاسیم پایین باعث بالا رفتن فشار خون می شود. پتاسیم مهم است چون باعث جبران سدیم می شود: بسیاری از مردم زیاد غذاهای نمکی می خورند و کمتر به سراغ میوه ها و سبزیجات می روند. این کار موجب عدم تعادل الکترولیت و در نتیجه بالا رفتن فشار خون می شود.

ابتلا به آکنه: کمبود پتاسیم می تواند خود را با خشکی پوست، آکنه و یا حتی ناراحتی های گوارشی نشان دهد.

احساس ضعف: هر کاری می تواند باعث پایین آمدن سطح انرژی بدن شود. اما اگر با وجود استراحت کافی همچنان احساس خستگی و ضعف داشتید، وقتش است نگاهی به برنامه غذایی خود بیاندازید. خوردن میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم کمکتان می کند سرحال بمانید.

برای دریافت میزان کافی از پتاسیم باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشت. میزان دریافت پتاسیم توصیه شده در روز برای یک فرد بزرگسال حدود 3 هزار و 500 میلی ‌گرم در روز و منابع مناسب این عنصر شامل میوه ‌ها، سبزیجات، لبنیات و ماهی است. از دیگر منابع پتاسیم می ‌توان به اسفناج پخته، آلوی خشک شده، کدو تنبل و گوجه فرنگی و محصولات کنسروی آن مانند سس گوجه هم اشاره کرد.

منبع:سلامت نیوز

 

ارسال شده در 11 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • تصاویر وسیله لایت کیور
  • نه گفتن به مصرف مواد مخدر را بیاموزیم
  • توصیه هایی هنگام سرگیجه داشتن
  • قارچ سفید ، دشمن سرطان
  • سرطان با این علائم ناچیز
  • به خطر افتادن بدن با مصرف این مواد غذایی
  • چگونه کودک را به خوردن شیر عادت دهیم؟
  • با پاسخ به این سوالات اعتماد به نفس خود را بسنجید
  • محبوبترین ها

  • واکنش های احساسی و تغییرات مختلف در بدن
  • افسردگی با نگاه به تصاویر خشن
  • نحوه ی آگاه سازی کودکان از مرگ
  • با این روش های ساده مشکلات پیچیده ی خود را حل کنید
  • استرس داشتن فرزندان در ایام امتحانات
  • راه چاره برای این نوع از وابستگی
  • یک انسان متحول شده چه خصوصیاتی دارد؟
  • بهترین اسانس‌ها برای کاهش اضطراب
  • رپورتاژ

  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    لاغر شو

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است (New Loc)