Products containing potassium

کمبود پتاسیم با چه نشانه ها و علائمی پدید می آید چگونه می توانیم مانع کم شدن پتاسیم در بدنمان شویم اگر دچار گرفتگی عضلات،ضربان قلب غیر طبیعی،آکنه،فشار خون بالا و ضعف شدید بدانید میزان پتاسیم در بدنتان کم شده است پیشنهاد می کنیم از راهکارهای درمانی برای رفع کمبود پتاسیم در بدنتان کمک بگیرید پتاسیم برای ماهیچه ها و اعصاب بدن تاثیرات مثبتی میگذارد.

پتاسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این ماده معدنی موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.

هر سلولی دارای یک پمپ سدیم – پتاسیم است که سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول پمپ می‌ کند، بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول تجمع یافته و سبب تورم یا پارگی آن می‌ شود. این پمپ برای فعالیت‌ های ماهیچه ‌ای و عصبی اهمیت ویژه ‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ ها و اعصاب اثر می‌ گذارد.در اینجا 7 نشانه اصلی کمبود پتاسیم بیشتر معرفی شده است:

یک رژیم غذایی فقیر: میوه ها و سبزیجات از غنی ترین منابع پتاسیم هستند، پس رنگین کمانی از این مواد غذایی باید در بیشتر وعده های غذایی که میل می کنید حضور داشته باشند. اگر اغلب بشقابتان تک رنگ است یعنی بیشتر مواقع در حال خوردن گوشت، نشاسته های تصفیه شده، و یا غذاهایی که از جعبه یا بسته بندی بیرون می آیند هستید، این غذاها به اندازه کافی پتاسیم ندارند. پتاسیم نشانگر یک برنامه غذایی مناسب برای سلامت کل بدن است. کمبود پتاسیم بیشتر بین افرادی دیده می شود که دسترسی محدودی به غذاهای تازه دارند.
گرفتگی عضلات: اگر دچار اسپاسم شدید عضلات می شوید، ممکن است مشکل کمبود پتاسیم باشد. معمولا ورزشکارانی که زیاد فعالیت می کنند و حسابی عرق می ریزند دچار چنین اسپاسم هایی می شوند. دلیلش هم این است که الکترولیت ها از جمله پتاسیم، وقتی زیاد عرق می کنیم از بدن خارج می شوند. یکی از سریع ترین راه حل ها برای ورزشکاران استفاده از نوشیدنی ورزشی است که حاوی الکترولیت باشد.

مصرف دیورتیک ها: شایع ترین دلیل برای کاهش سطح پتاسیم در بدن مصرف داروهای دیورتیک است. این داروها باعث از دست دادن بیش از حد پتاسیم از راه ادرار می شوند.

ضربان قلب غیر طبیعی: سطح پایین پتاسیم باعث می شود فرد آریتمی قلبی را تجربه کند. کمبود الکترولیت هایی مانند پتاسیم حتی می تواند کشنده باشد.

فشار خون بالا: تحقیقات نشان داده برنامه غذایی حاوی پتاسیم پایین باعث بالا رفتن فشار خون می شود. پتاسیم مهم است چون باعث جبران سدیم می شود: بسیاری از مردم زیاد غذاهای نمکی می خورند و کمتر به سراغ میوه ها و سبزیجات می روند. این کار موجب عدم تعادل الکترولیت و در نتیجه بالا رفتن فشار خون می شود.

ابتلا به آکنه: کمبود پتاسیم می تواند خود را با خشکی پوست، آکنه و یا حتی ناراحتی های گوارشی نشان دهد.

احساس ضعف: هر کاری می تواند باعث پایین آمدن سطح انرژی بدن شود. اما اگر با وجود استراحت کافی همچنان احساس خستگی و ضعف داشتید، وقتش است نگاهی به برنامه غذایی خود بیاندازید. خوردن میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم کمکتان می کند سرحال بمانید.

برای دریافت میزان کافی از پتاسیم باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشت. میزان دریافت پتاسیم توصیه شده در روز برای یک فرد بزرگسال حدود 3 هزار و 500 میلی ‌گرم در روز و منابع مناسب این عنصر شامل میوه ‌ها، سبزیجات، لبنیات و ماهی است. از دیگر منابع پتاسیم می ‌توان به اسفناج پخته، آلوی خشک شده، کدو تنبل و گوجه فرنگی و محصولات کنسروی آن مانند سس گوجه هم اشاره کرد.

منبع:سلامت نیوز

 

ارسال شده در 11 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • کالری کباب برگ
  • توصیه های رژیمی برای بیماری لوپوس
  • دمنوش خانگی برای مهار سردرد
  • مصرف نعناع و فواید بی نظیر آن
  • سالاد کلم قرمز با طعم ترشی
  • اگر تخم مرغ نمی خورید ، این مطلب را بخوانید
  • افزایش انسدادهای قلبی عروقی در اثر مصرف دو داروی ضد دیابت
  • لباس هوشمند مخصوص تعریق
  • شناخت انواع زبان رنگ ها
  • همراه شدن شیرخشک با شیر مادر
  • شیوه های مفید برای حل معزل قهر و آشتی زوجین
  • استرس و ابتلا به این بیماری ها
  • محبت خود را نثار کودکتان کنید!
  • اولین نشانه‌ کم‌خونی و درمان آن
  • تزریق هورمون برای درمان کمردرد
  • محبوبترین ها

  • ورم اندام های مختلف بدن
  • کفش های پاشنه دار بخریم یا خیر؟
  • شنیدن صدا از زانو
  • ارتباط آرتروز با چاقی و بیماری قلبی
  • تاثیر وراثت بر بیماری آرتروز
  • تسکین و مقابله با کمردرد مزمن
  • مطالب کامل و خلاصه وار در ارتباط با پیشگیری از پوکی استخوان
  • درمان بیماری ها با ماساژ دست
  • درمان مشکلات مربوط به دیسک کمر
  • کشیدگی و در رفتگی و تورم کیسه مفصلی
  • درد شانه و فعالیت های ایجاد کننده آن
  • درد زانو و این توصیه های موثر
  • اهمیت آب درمانی برای دردهای ستون فقرات
  • علل،علائم و راه درمان سندرم پاتلا
  • رفع مشکلات استخوانی با این کارها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است