سونا

کسانی که به استخر میروند غیر ممکن است حتی یک بار هم به سونا نرفته باشند و خود را از این لذت زیاد بی بهره بگذارند.اتاق سونا یکی از مکان های لذت بخش در جهان است که مردم بخصوص ورزشکاران از آن استفاده میکنند و اکثر افراد دوست دارند چند دقیقه را در اتاق سونا در آرامش بگذرانند و باید بگوییم سونا فواید زیادی دارد.

فواید سونا

میزان گرما و رطوبت سونا تاثیر آن بر بدن را تغییر می‌دهد. سونا باعث افزایش جریان خون، کاهش سوزش عضلات، بهبود بخشیدن به حرکت مفاصل و درمان آرتروز می‌شود. گرمای سونا آرامش را افزایش می‌دهد و برای سلامتی مفید است.

به گزارش سایت MNT،استفاده از سونا احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد. افرادی که در طول هفته‌ دو تا سه بار از سونا استفاده می‌کنند، ۲۲ درصد کمتر احتمال مرگ ناگهانی دارند. افرادی که در طول هفته‌ بیش از چهار بار از سونا استفاده می‌کنند، ۶۳ درصد کمتر دچار مرگ ناگهانی می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده است که نشستن در سونا می‌تواند تاثیر ورزش با شدت متعادل را داشته باشد. ضربان قلب تا ۱۵۰ بار در ‌دقیقه افزایش می‌یابد و جریان خون افزایش می‌یابد. سونا عملکرد سلول‌های قلب را بهبود می‌بخشد. این سلول‌ها در میزان خون رسانی به ارگان‌های بدن تاثیر گذار هستند و عملکرد قلب را بهبود می‌بخشند.

استفاده از سونا استرس را کاهش می‌دهد. با همه این‌ها سونا نباید جایگزین برنامه‌های ورزشی شود و باید همراه با ورزش استفاده شود.

خطرات سونا

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، استفاده متعادل از سونا بی‌خطر است. رفتن از سونای بخار به داخل استخر آب سرد توصیه نمی‌شود ، زیرا فشار خون را افزایش می‌دهد. افرادی که فشار خون کمی دارند باید قبل از استفاده از سونا با پزشک مشورت کنند. افرادی که سکته قلبی داشته‌اند نیز به مشورت با پزشک احتیاج دارند.

یکی از خطرات استفاده از سونا کاهش میزان رطوبت و آب بدن است، زیرا تعریق افزایش می‌یابد. افرادی که بیماری‌های خاصی همچون بیماری کلیه دارند نیز در معرض کاهش میزان آب بدن در سونا هستند. همچنین دمای بالای هوا در سونا ممکن است باعث سرگیجه و تهوع شود.

برای استفاده از سونا چه نکاتی را باید رعایت کرد

– الکل مصرف نکنید. الکل احتمال کاهش آب بدن را افزایش می‌دهد.

– زمان استفاده از سونا را محدود کنید. بیش از ۲۰ ‌دقیقه در سونا نمانید. افرادی که کمتر از سونا استفاده کرده‌اند، بهتر است که کمتر از ۱۰ ‌دقیقه‌ در اتاق سونا بمانند.

– آب بنوشید. بهتر است آب و مایعات مصرف کنید تا جایگزین آب از دست رفته بدن شود. افرادی که در سونا هستند باید دو تا چهار لیوان آب بنوشند.

– در صورت بیماری از سونا استفاده نکنید. بهتر است صبر کنید تا بیماری شما بر طرف شود. زنان باردار نیز بهتر است با پزشک مشورت کنند.

تصورات اشتباهی نیز درباره سونا وجود دارد . بعضی افراد فکر می‌کنند که استفاده از سونا سموم را از بدن خارج می‌کند. هیچ شواهد علمی برای این مساله وجود ندارد. عرق لزوماً از سم تشکیل نشده است. بسیاری از سموم به روش‌های دیگری باید از بدن خارج شوند.

تصور غلط دیگر درباره سونا این است که سونا وزن را کاهش می‌دهد. ممکن است که استفاده از سونا به تنهایی باعث کاهش نیم کیلو از وزن بدن شود، اما این کاهش وزن به دلیل از دست دادن آب بدن است و نه چربی‌ها، به محض این که فرد غذا بخورد و آب بنوشد این میزان وزن جایگزین می‌شود.

منبع : ایران ویج

ارسال شده در 11 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • خوراکی هایی که دشمن سرسخت سرطان هستند
  • شرح حالی بر درمان میگرن به روش دکتر مائو
  • توصیه هایی برای افرادی که کف پای صافی دارند
  • حواستان به مشکلات قلبی ناشی از استرس باشد
  • ازدیاد شیر مادر با انگور
  • توضیحاتی در خصوص بیومکانیک آزمون های روی استخوان
  • 10 نکته ای که نمیگذارند شکم چاق شود
  • باکتریها احتمال دارد علت بروز دیابت نوع 2 باشند
  • روغن زیتون همراه با پومیس
  • بداخلاقی در فصول سرد سال
  • علائم بیماری های مهم در نوزاد
  • چطوری پوست صورت را بشوئیم که به پوست آسیب نرسد
  • چگونه خود را برای معاینه های دوره ای پستان آماده کنیم؟ بخش نخست
  • غذاهایی که یادگیری کودک را دچار اختلال می کنند
  • وقتی عفونت‌ها با آنتی بیوتیک درمان نشوند
  • محبوبترین ها

  • بررسی پر طرفدار ترین داروهای معروف لاغری
  • نگاه تردیدآمیز اروپا به داروی Tysabri
  • واکنش های مضر در زمینه درمان
  • مصرف آسپرین احتمال ابتلا به سرطان را تا 16درصد کاهش می‌دهد
  • قرص های ضد افسردگی اعتیاد آور نیستند
  • تجویز آنتی بیوتیک ها در اغلب نسخ بیهوده بیماران
  • استامينوفن، سبب مهار نخستين مراحل پاسخ سيستم ايمني بدن مي‌شود
  • اثرگذاری بی کربنات سدیم بر بدن
  • شیوه کار داروهای لاغری چگونه است
  • دسفوناك از لحاظ اثربخشي و ايمني تفاوتي با دسفرال ندارد
  • همه چیز درمورد ویتامین B6
  • ویتامین های موجود در مکمل ساپلاس مدز و خواص آنها
  • اظهارات غیر علمی درباره عوارض داروی ایرانی “ساندیمون”
  • تسكين بيش‌فعالي‌كودكان با مصرف امگا‌3
  • برخورد محتاطانه اداره نظارت‌بر موادغذايي و دارويي آمريكا با داروهاي‌جديد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است