مشاوره زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت

copper

همه ی ما این را میدانیم که بعضی مواد غذایی هستند که سرشار از مواد معدنی میباشند و از قضا بدن ما به شدت به این مواد مغذی نیازمند است. مس یک از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که نقش بزرگی در سلامت کامل بدن ایفا میکند. به طور مثال مس در استفاده بهینه از چربی ها موثر است و کمبود آن خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. مس در کبد انسان تجمع دارد و همچنین در موها، پوست و بافت های مختلف بدن نیز تقسیم شده است.

بدن هر فرد بزرگسال حدود 100 میلی گرم مس دارد. این ماده یکی از ترکیبات تشکیل دهنده چندین پروتئین و آنزیم بدن انسان است و در بیشتر فرایندهای حیاتی بدن نقش دارد. مس در استفاده بهینه از چربی ها موثر است و کمبود آن خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. مس در کبد انسان تجمع دارد و همچنین در موها، پوست و بافت های مختلف بدن نیز تقسیم شده است. این ماده معمولاً از طریق مصرف مواد غذایی تأمین می شود و میزان آن در محصولات طبیعی و تصفیه نشده به مراتب بیشتر از مواد غذایی صنعتی است. بنابراین می توان این ماده را به صورت طبیعی یا مصرف مکمل دریافت کرد. در این مطلب شما را با تأثیر مس روی سلامتی انسان و راه های جذب بیشتر آن آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

مس برای سلامتی انسان ضروری است

مس برای حفظ استحکام و سلامت استخوان ها و افزایش کیفیت غضروف و بافت های همبند لازم و ضروری است. این ماده معدنی همچنین روی باروری و رنگدانه های موها و پوست نیز تأثیر دارد. توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید خودسرانه اقدام به مصرف مکمل مس بکنید. بخصوص اگر تحت درمان دارویی هستید حتماً قبل از مصرف آن به صورت مکمل با پزشک مشورت کنید.
مس در تشکیل و ساخت کلاژن همان پروتئین موجود در استخوان ها، پوست و بافت های همبند نقش موثری دارد. این ماده به عنوان یک کاتالیزور در تشکیل گلبول های قرمز شرکت دارد. مس در اکثر آنزیم ها مجود بوده و در سوخت و ساز پروتئین ها و چربی ها تأثیر می گذارد و غلاف میلین عصب ها را در وضعیت بهتری نگه می دارد. این ماده معدنی باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن و افزایش قدرت باروری می شود. مس در تولید ملانین نقش دارد و مسئول تولید رنگ موها و پوست است. بنابراین نمی توان ساده از کنار چنین ماده مهمی عبور کرد.

اثرات فوق العاده مس

جگر و غذاهای دریایی منبع خوب مس محسوب می شوند. این ماده معدنی در مخمر، گردو و فندق، حبوبات، غلات کامل، برخی سبزیجات مانند نخودفرنگی، آرتیشو، آووکادو، تربچه، سیر، قارچ و برخی میوه ها مانند موز و آلو وجود دارد

مس برای بهبود کیفیت غضروف و مینرالیزه کردن استخوان ها لازم و ضروری است و به حفظ توده استخوانی کمک می کند. این ماده از بروز برخی آریتمی ها پیشگیری می کند چون در متابولیسم هوازی گلوکز نقش دارد. باید بدانید که عضله قلب نسبت به کمبود اکسیژن بسیار حساس است. مس با تأثیر روی سنتز پروستاگلاندین خاصیت ضدالتهابی و ضدچسبندگی پلاکت ها یافته و مانع از انعقاد بیش از حد خون و تشکیل لخته ها می شود. این ماده معدنی در کنترل عملکرد خوب تیروئید و همچنین بهبود تعادل هیستامین و پیشگیری از بروز واکنش های آلرژیک دخالت دارد.
مس به طور غیرمستقیم در مقابله با رادیکال های آزاد که باعث پیری زودهنگام سلول ها و همچنین بروز بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها می شوند نقش دارد.

مکمل مس

میزان مس مورد نیاز روزانه آقایان و خانم ها به ترتیب 1.5 و 2 میلی گرم تخمین زده شده است. مواد غذایی روزمره می تواند این میزان نیاز را برآورده کند. اما رژیم های سفت و سخت و کاهش اشتها و غیره جزو عوامل کمبود آن محسوب می شوند.
گفتنی است که کمبود جدی مس به ندرت پیش می آید. این مسئله معمولاً در افرادی که از اسهال مزمن، عدم جذب درست مواد مغذی در روده ها یا بیماری های مادرزادی مانند آلبینیسم (زالی) رنج می برند مشاهده می شود. کمبود جدی این ماده معدنی باعث بروز خستگی، آریتمی قلبی، تحریک پذیری و بی رنگی موها و همچنین فشارخون بالا، کم خونی، بدشکلی استخوانی و نازایی می شود. کمبود جزئی مس نیز اثراتی روی سلامتی دارد. نتایج پژوهشی که روی 24 مرد انجام شده است نشان می دهد که یک رژیم فقیر از مس می تواند باعث افزایش چشمگیر کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون شود. این مسئله نیز باعث افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود.

میزان جذب این ماده معدنی از طریق مواد غذایی یا مصرف مکمل نباید از 2 میلی گرم در روز بیشتر شود. افرادی که مکمل مصرف می کنند باید آن را در ساعت مشخص از روز و بخصوص قبل از غذا دریافت کنند.
سازمان بهداشت جهانی دوز مسموم کننده مس را 0.5 میلی گرم برای هر کیلو وزن بدن یعنی معادل 35 میلی گرم در روز برای یک فرد بزرگسال اعلام کرده است. یادتان باشد که جذب میزان بالای این ماده معدنی باعث بروز حالت تهوع، دردهای عضلانی و معده درد می شود. مسمومیت حاد با مس که از آب حاوی مس بالا یا آشپزی زیاد در ظروف مسی بروز می کند نیز می تواند باعث بروز هپاتیت مرگبار شود که این مسئله نادر است. خوشبختانه مسمومیت با مصرف مکمل مس مشاهده نشده است.

منابع غذایی مس

مس در تولید ملانین نقش دارد و مسئول تولید رنگ موها و پوست است

جگر و غذاهای دریایی منبع خوب مس محسوب می شوند. این ماده معدنی در مخمر، گردو و فندق، حبوبات، غلات کامل، برخی سبزیجات مانند نخودفرنگی، آرتیشو، آووکادو، تربچه، سیر، قارچ و برخی میوه ها مانند موز و آلو وجود دارد. البته مثل در برخی آب معدنی ها و آب شیر نیز موجود است. اگر مکمل زینک (روی) مصرف می کنید حواستان باشد که حاوی مس نیز باشد. چون زینک باعث کاهش جذب مس توسط بدن می شود.

اطلاعات دیگر در خصوص مس

جذب بالای مس می تواند به خودی خود باعث ایجاد رادیکال های آزاد شود. با این حال مس در تحریک سنتز آنزیمی که رادیکال های آزاد را نابود می کند شرکت دارد. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد که دریافت 3 تا 6 میلی گرم مس در روز به مدت 6 هفته هیچ تأثیر منفی ایجاد نمی کند. مازاد آهن و ویتامین C یا مصرف زیاد فروکتوز یا قند (ساکاروز) می تواند باعث مهار مس بدن شده و کم خونی ایجاد کند.

منبع: تبیان

5 1000
ارسال شده در 20 مهر 1395 توسط با موضوع پزشکی
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر

پیشنهاد سردبیر

  • آغازین ثانیه های هنگام تولد
  • عوامل زمینه ساز مسمومیت غذایی
  • کوچک بودن ذهن کودکان فقیر
  • همه چیز درباره جوش پوست سر
  • راهکار زندگی سالم برای افراد دارای مزاج سرد و خشک
  • مانع چاق شدن فرزندتان شوید
  • اینگونه دچار سکته مغزی نمی شوید!
  • تشخیص بیماری سل با چسب مخصوص
  • محبوبترین ها

  • پیامدهای چاقی در دوران کودکی و نوجوانی
  • نکاتی در خصوص عوارض واکسن ها‎
  • فرمول طبیعی کاهش ریز مو
  • نخستین سکته با مقدار دریافت میوه ها و سبزیجات ارتباط دارد
  • وقتی تاثیرات سیگار در بدن از بین رفت چه میشود
  • روشی جدید برای از بین بردن کولیت اولسراتیو
  • غذاهای مناسب برای سه تا چهار ساعت قبل از تمرین
  • خطرات استفاده از بطری های پلاستیکی
  • رپورتاژ

  • پس دادن پوشک و راه‌هایی برای پیشگیری از آن
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • کلینیک تخصصى پوست مو و زيبايی دکتر بابایی
  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x