dental

هر کدام از دندان های ما میلیاردها دلار ارزش دارند؛ پس بهتر است که با حساسیت بیشتری به آن ها رسیدگی کنیم. کشیدن نخ دندان و مسواک زدن به طور مرتب میتواند کافی باشد ولی نباید فراموش کنیم که دندان بخشی از زیبایی ماست و باید آن ها را سفید و درخشنده نگه داریم. لایوساینس در گزارش جدید خود فهرستی از مواد خوراکی مفید برای سلامت دهان و دندان‌ها را معرفی کرده است که در ادامه لیستی از این مواد غذایی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چای

یکی از خوراکی های مفید برای سلامت دهان و دندان چای می باشد.ترکیبات پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز و سیاه از رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کنند. متخصصان دانشگاه ایلی‌نوی در آمریکا دریافتند افرادی که 10 بار در روز و هر بار یک دقیقه دهانشان را با چای سیاه شست و شو می‌دهند نسبت به افرادی که دهانشان را با آب شست و شو می‌دهند پلاک‌های کمتری روی دندان‌هایشان تشکیل می‌شود.

پنیر

آزمایش‌ها تایید می‌کند که مصرف پنیر «چِدار» نسبت به مصرف ماست بدون قند یا نوشیدن یک لیوان شیر سطح پایین‌تری اسید در دهان تولید می‌کند. دندانپزشکان در مطالعات خود دریافتند هرچند خوردن شیر و ماست تاثیری در کاهش سطح اسید در دهان ندارد اما پنیر می‌تواند اسید موجود در پلاک‌های روی دندان‌ها را خنثی کرده و در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهد.

کشمش

کشمش هرچند شیرین است اما قند آن مانند ساکاروز یا قند آشپزخانه نیست که موجب تخریب دندان‌ها شود بلکه این خوردنی منبع غنی از «فیتوکمیکال‌»هایی‌ است که باکتری‌های موثر در پوسیدگی‌ دندان‌ها را از بین می‌برند. همچنین برخی ترکیب‌های موجود در کشمش بر رشد باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های لثه تاثیرگذارند و مانع از تکثیر آنها می‌شوند.

میوه‌ها و سبزیجات تُرد

جویدن مواد خوراکی تُرد همچون هویج، ‌سیب و خیار می‌تواند پلاک‌های دندانی را از بین ببرد و به عنوان راهکاری برای تمیز کردن دندان‌ها بکار رود.

مواد خوراکی غنی از املاح و ویتامین

دندانپزشکان انجمن دندان آمریکا معتقدند مواد خوراکی حاوی کلسیم و فسفر می‌توانند به سلامت و استحکام مینای دندان کمک کند. غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها نیز برعکس موجب آسیب‌دیدگی و تخریب مینای دندان می‌شوند.

آدامس بدون قند

جویدن آدامس بدون قند ترشح بزاق را افزایش می‌دهد که به پاک شدن دندان‌ها از برخی باکتری‌ها کمک می‌کند.

شیر

پزشکان در بررسی‌های خود مشاهده کرده‌اند نوشیدن یک لیوان شیر نسبت به نوشیدن آب یا آب سیب از قابلیت بیشتری برای کاهش پلاک‌های اسیدی روی دندان‌ها برخوردار است.

میوه قره‌قاط

میوه قره‌قاط نیز حاوی پلی‌فنول‌هایی است که مانع از باقی ماندن پلاک‌ها روی دندان‌ها شده و بنابراین خطر پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهند.

منبع: وبسایت آشپزی

ارسال شده در 20 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه , دندانپزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • دانسته هایی درباره فواید سیر
  • بر انسان کراک چه تاثیرات روانی دارد؟
  • تاثیرات مختلف اکسیژن بر بروز آکنه روی پوست
  • با این 3 ماده خوراکی به کاهش التهاب بدن خود کمک کنید
  • مایع زلالیه و فشار داخل چشمی
  • اصطلاح پزشکی دو بینی چیست
  • دستور العملی ساده برای تهیه حلوا مجلسی
  • تاثیرگذاری انواع ویتامینها و املاح معدنی برای بدن
  • عواقب خونریزی داشتن یک زن حامله
  • چرا جعفری خوب است؟
  • رفتارهای نادرست آسیب رسان به ناخن
  • عصاره ای شفا بخش برای بهبود و صاف کردن صدا
  • خوراک گل کلم و گوشت چرخ کرده در فر
  • برونشیولیت چه علائمی در اطفال به همراه دارد؟
  • هراس اطفال از تزریق آمپول
  • محبوبترین ها

  • حوصله و صبر کودکان شش ماه
  • گفتارهای‌ ناپسند در کودکان و رفع آن
  • کودکم چه نوع سردردی دارد
  • ارتباط با کودک و پیدا کردن استعدهای وی
  • مصائب اطفال در بیمارستان
  • فرق اندازه دست ها در کودکان
  • مواد خوراکی مضر برای زیر دو سال
  • نشانه های سلامت کودک در موقعیت ایستاده
  • استرس و اضطراب نگهداری از فرزند نورسیده
  • کسب اعتماد به نفس با توانایی تصمیم گیری در فرزندان
  • این مدلی با فرزندتان صحبت نکنید
  • چاره هراس و ترس و لرز در بچه
  • تازه مادرها و اشتباهاتشان
  • آنچه درباره لنگیدن پای کودکان باید بدانید
  • نگرانی والدین برای آینده کودک
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است