اگر تا بحال یک وعده غذایی با سدیم بالا خورده و پس از آن احساس نفخ کرده باشید، اثراتی که سدیم می‌تواند روی بدنتان بگذارد را درک می‌کنید. سدیم نه تنها می‌تواند باعث شود که در شکمتان احساس نفخ کنید، بلکه می‌تواند چشمان شما را نیز پف کرده نماید. برای کاهش بروز این مشکل، شما می‌توانید سدیم رژیم غذایی‌تان را کاهش دهید.

سدیم و بدن شما

بدن شما برای برخی از عملکردهایش (از جمله حفظ تعادل مناسب مایعات در بدن شما) به سدیم نیاز دارد. کلیه‌های شما، سنسورهای اصلی مایع برای بدنتان هستند. آنها تعیین می‌کنند که شما چه مقدار سدیم در بدنتان دارید و بر طبق آن، آب را حفظ کرده یا آزاد می‌کنند. اگر سطوح سدیم شما بالا باشند، کلیه‌های شما به بدنتان سیگنال می‌فرستند که آب را نگه دارد، این امر می‌تواند منجر به نفخ شود. حفظ آب شامل نواحی زیر چشم‌های شما نیز می‌شود و چون پوست زیر چشم‌ها بسیار نازک است، هنگامیکه بدنتان آب را نگه می‌دارد، پوست زیر چشمان شما ممکن است برجسته‌تر بنظر برسند که منجر به ظاهری پف کرده می‌شود.

دلایل

سدیم، یکی از چندین عامل مهمی است که باعث می‌شوند چشم‌هایتان پف کنند. آگاه بودن از دلایلش می‌تواند به شما کمک کند تمام رفتارهایی که ممکن است بطور بالقوه به بروز چشم‌های پف کرده کمک کنند را کاهش دهید. این شامل کمبود خواب یا صاف خوابیدن به پشت، که می‌تواند باعث جمع شدن مایع در زیر چشم‌های شما شود نیز می‌شود. نوسان سطوح هورمونی نیز می‌تواند در احتباس مایعات نقش داشته باشد. بعنوان مثال اگر شما در حال نزدیک شدن به آغاز چرخه قاعدگی‌تان هستید، تغییرات در سطوح استروژن ممکن است باعث احتباس مایع شود. آلرژی و سابقه خانوادگی نیز می‌توانند در بروز چشم‌های پف کرده نقش داشته باشند.

جلوگیری

در حالیکه بدن شما برای زنده ماندن به سدیم نیاز دارد، شما معمولا بدون اضافه کردن نمک اضافی، سدیم کافی از رژیم روزانه‌تان دریافت می‌کنید. اگر دچار پف کردگی چشم مربوط به سدیم هستید، ممکن است لازم باشد مصرف غذاهایی که به نقش داشتن در احتباس مایع معروفند را کاهش دهید. این غذاها شامل مواد غذایی از پیش بسته بندی شده مانند غذاهای منجمد و کنسرو شده هستند. سدیم، اغلب بعنوان یک ماده نگهدارنده به این مواد غذایی اضافه می‌شود. بسیاری از وعده‌های غذایی رستوران‌ها و فست فودها نیز معمولا سرشار از سدیم هستند، زیرا برای بهتر کردن طعم، به آنها نمک اضافه می‌شود. انتخاب کردن میوه‌ها و سبزیجات تازه یا آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه با حداقل میزان نمک می‌تواند به کاهش مصرف کلی سدیم کمک کند.

راه حل

اگر شما دچار پف کردگی چشم مرتبط با احتباس سدیم هستید، گام‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای خارج کردن تجمع سدیم و آب از بدنتان بردارید. اولین کار این است که به آرامی به ناحیه زیر چشم‌هایتان (جایی که پوست، پف کرده) ضربه بزنید. این کار می‌تواند به تخلیه مایع آن ناحیه کمک کند. با افزایش مقدار آبی که مصرف می‌کنید، سدیم را از بدنتان خارج کنید. افزایش مصرف آب، نمک را در بدن شما رقیق خواهد کرد و به کلیه‌ها علامت می‌دهد که مایعات را آزاد کنند. شما همچنین می‌توانید برای کاهش پف کردگی، یک کمپرس سرد مانند قطعات سیب زمینی یا خیار سرد یا پارچه‌ای که آنرا در شیر خیسانده اید را روی چشم‌ها و ناحیه زیر چشم‌هایتان قرار دهید.

مجله تناسب اندام

ارسال شده در 21 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • سر درد مداوم
  • چقدر پروتئین در بادمجان وجود دارد
  • نحوه شکل گیری بینی افراد
  • سموم را اینگونه از بدنتان بیرون بیندازید
  • ساکت ماندن مردان
  • مصرف همزمان داروهاي گوناگون براي سالمندان خطرناك است
  • یکجا نشینی و پیامدهای آن
  • چه مناطقی را بهتر است بوتاکس کنیم؟
  • یاد دادن حد و مرز در رابطه با جنس مخالف به همسر
  • میزان آب بدن نوزادان بالاتر از بزرگسالان است؟
  • از بین بردن پوسته‌ها و ترک های روی لب ها
  • لذت بردن از شادی واقعی
  • در روند تکامل مغز انسان کوچک شدن فک چه نقشی دارد؟
  • هر آنچه درباره ژن AMPK باید بدانید
  • همه چیز درمورد خواص تخم کتان
  • محبوبترین ها

  • بررسی توصیه های نادرست تغذیه
  • اهمیت صبحانه و صبحانه های مناسب هر گروه سنی (قسمت اول شش ماه تا یکسال)
  • چگونه برنامه خاصی برای تغذیه ی خود به وجود آوریم
  • روز عروسی و تغذیه های زیبایی
  • منابع مهم برای تامین فیبر
  • وزن کردن در این مواقع اشتباه است
  • موادی که نباید در مایکروفر گرم شوند
  • تاثیرات منفی نوشیدنی های کافئین دار بر هورمون تیروئید
  • تقویت اشتهای کودک با این میان وعده ها
  • سخت نگیرید ، لاغر شدن راحت تر از این حرف هاست
  • مواد غذایی برای افزایش استقامت بدن
  • میان‌وعده‌هایی کم کالری
  • چطوری سالم وزنمان را بالا ببریم؟
  • خوردنی های موثر برای کنترل کلسترول خون
  • سبزیجات برای رژیمی ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است