co621

 

محققان در تحقیق جدید دریافته اند در رژیم های غذایی به جای استفاده از نان از گوشت استفاده شود که هم طول عمر بیشتر و هم سلامتی افزایش یابد. این نظریه جدید بر خلاف نظریه های محققان این فکر را ایجاد می کند شاید یک رژیم غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات، برای افزایش طول عمر و مبارزه با چاقی مفیدتر باشد.

مقاله آنها که در ژورنال علمی Cell Metabolism منتشر شده، تصویر واضحی را از نقش هورمونی به نام Fibroblast Growth Factor 21 (FGF21) توصیف می‌کند. این هورمون اصطلاحا به آبشار جوانی شناخته شده و عمدتا در کبد تولید می‌شود.

مطالعات قبلی پی نشان داده‌اند که هورمون FGF21 در کاهش اشتها، متعادل کردن سوخت و ساز بدن، تقویت دستگاه ایمنی و افزایش طول عمر نقش مهمی دارد. همچنین این هورمون کاربرد درمانی برای دیابت هم دارد. اما درباره اینکه این هورمون در بدن ما چگونه ترشح و آزاد می‌شود، اطلاعات کمی داریم.

حالا محققان دانشگاه سیدنی پی برده‌اند که رژیم‌های غذایی پر کربوهیدرات و کم پروتئین بهترین روش برای افزایش سطح FGF21 در موش‌ها هستند.

«سامانتا سولون»، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «علیرغم محبوبیت رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، تحقیقات ما نشان می‌دهد که با افزایش سن، دقیقا برعکس آن برای ما مفید است. یعنی رژیم غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات برای سلامتی ما در سنین بالاتر و افزایش طول عمر بیشترین سود را دارد.»

«افزایش میزان هورمون FGF21 به تعادل میان پروتئین و کربوهیدرات بستگی دارد و این تعادل هم برای کنترل میزان اشتها نسبت به پروتئین اهمیت دارد.»

این یافته‌های جدید محققان را یک قدم به نحوه ساز و کار FGF21 نزدیک‌تر می‌کند و نحوه استفاده از آن به افراد کمک می‌کند که بیشتر عمر کنند و زندگی سالم‌تری داشته باشند.

در این تحقیق ۲۵ رژیم غذایی با میزان پروتئین، کربوهیدرات، چربی و محتوای انرژی متفاوت روی موش‌ها آزمایش شد.

منبع : دیجی مگ

ارسال شده در 13 مهر 1395 توسط آقای توکلی با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • التهاب تاندون – علائم و درمان
  • سد ایلیسو عامل گرد و خاک و ریزگردها در ایران
  • روحیه قوی و کسب موفقیت در امور
  • تروما و اقدامات لازم برای یک بیمار تروماتیزه ی شدید
  • بررسی تفاوت میان ورزش و فعالیت فیزیکی
  • چه ارتباطی میان تغذیه،حرکات ورزشی و سرطان پروستات وجود دارد؟
  • چرا دانه کتان برای تقویت موها مفید است
  • خانمها باید میان ورزش و رژیم غذایی موازنه ایجاد کنند
  • ارامش را در اتاق خواب کودکتان فراهم کنید
  • تظاهرات بالینی کنده شدن شبکیه
  • اختصارات رایج نسخه نویسی
  • کودکان چپ دست با چه مشکلاتی مواجهه می شوند
  • دردهای مزمن بدنتان را بشناسید
  • مشکلات روانی کودکان و نوجوانان
  • نحوه مهار هیجانات در علم ر وانشناسی
  • محبوبترین ها

  • افراد بهنجار چه کسانی هستند
  • راه و روش خیرخواه بودن
  • اصول برخورد با روحیه مردانه
  • چگونه موفقیت را برای خود به ارمغان آوریم
  • روش های درمان تغذیه احساسی
  • نوع موی هر فرد و روانشناسی وی
  • یادگیری بر پایه آزمایش و خطا
  • بررسی دلایل استرس در زنان
  • معمول ترین سوالات در زمینه زناشویی
  • ترفندهای رسیدن به آرامش
  • آیا خرید کردن نیز اختلال به شمار می آید؟
  • رایج ترین خطاها در زندگی زوجین
  • بحث مربوط به طبقه بندی کرچمر
  • دور باطل در اصطلاح روانشناسی- قسمت 3
  • قهرکردن بی فایده است
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است