webquality-4918

بی نظمی در اکثر سنین در میان کودکان دیده می شود که برای مقابله با آن می توانیم از راهکارهای موثری کمک بگیریم در حین فعالیت های روزمره کودک به وی در برنامه ریزی روزانه اش کمک کنیم و در رفع حواس پرتی وی به او کمک کنیم آماده کردن شرایط محیطی و ایجاد موفقیت های کوچک برای وی در آموزش نظم به کودک کمک زیادی میکند سعی کنید نوعی شور و اشتیاق در وی برای اهمیت دادن به نظم و ترتیب ایجاد کنید.

والدینی که کودکانی حواس پرت دارند، باید مراحل و گام‌هایی که در این مقاله مطرح می‌شوند را به دقت پیش برده و پیوسته عملکرد کودک خود را مورد بررسی قرار بدهند.

بی نظمی و حواس پرتی تقریبا در بین اکثر بچه ها دیده می شود.

عواملی از قبیل شنیدن بیش از حد موسیقی، مشاهده برنامه های متعدد تلویزیونی، بازی با انواع اسباب بازی ها و همچنین بی قراری مرتبط با شرایط سنی همگی می توانند باعث حواس پرتی در کودکان شوند.

اما، بی نظمی و سردرگمی در برخی از کودکان در مقایسه با همسن هایشان بیشتر بوده و باعث بروز عدم کارایی در انجام فعالیت های روزمره، مشکلات تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود.

برای مقابله با این شرایط نامطلوب، کودکان باید طیفی از مهارت ها و عادت های سودمندی همچون چگونگی سازماندهی کارهای روزانه، مدیریت زمان، اولویت بندی فعالیت های روزمره و همچنین کنترل احساسات و هیجانات آنی خود را به خوبی فرا گرفته و به کار گیرند.

البته این روند معمولا زمانبر بوده و مستلزم پیگیری و همچنین تمرین زیاد می باشد.

 

1- تعیین اهداف مشخص و دست یافتنی

در انتظاراتی که از کودک خود دارید بازنگری کرده و اهداف کوتاه مدتی را برای وی در نظر بگیرید. کودکان باید پیوسته احساس کنند که در حال پیشرفت هستند.

بنابراین، باید وظایف آنها را به گام های کوچکتر تقسیم کرده و برای انجام هر کاری، زمان مشخصی را به آن اختصاص دهید.

اگر وظایف زیادی را بر عهده فرزند خود قرار دهید، معمولا کودک تان دست پاچه شده و از انجام آنها دلسرد می شود.

در ضمن، در پایان هر مرحله، پاداشی در نظر گرفته و کودک خود را تشویق نمایید.

2- کمک برای تعیین یک ساختار و برنامه کاری روزانه

به عنوان والدین باید در ابتدای کار به همراه کودک خود یک نظام و ساختار کلی برای انجام کارهای روزمره او ایجاد نمایید.

اما به مرور زمان، خود را کنار کشیده و اجازه دهید تا فرزند شما رشته امور خود را به دست گرفته و برای وظایف روزانه خویش، شخصا برنامه ریزی کند.

در واقع، توجه، هدایت و کمک مثبت شما در ابتدای کار، به کودک جهت داده و باعث ایجاد شور و اشتیاق زیاد در وی می شود.

3- ایجاد شرایط محیطی مناسب

اگر فرزند شما برای انجام وظایف خود و برخورداری از یک سطح هشیاری مطلوب، نیاز به محرک های بیرونی دارد، سعی کنید برای وی محیطی پویا ایجاد کنید.

مثلا می توانید از یک توپ بزرگ به عنوان صندلی استفاده کرده تا کودکتان بتواند حین انجام کارهای روزمره اش، ورجه ورجه کرده و هشیار بماند.

علاوه بر این، با انجام فعالیت های سبک ورزشی، انرژی اضافی فرزندتان را تخلیه نمایید تا بتواند با آرامش نشسته و وظایف خود را انجام دهد.

در ضمن، می توانید فواصل کوتاهی را به عنوان زنگ تفریح در نظر بگیرید تا کودک از لحاظ ذهنی و جسمی بتواند مقداری استراحت کند.

 

4- موفقیت های کوچک، پلی به سوی هدف نهایی

هدف نهایی ما در برنامه ریزی برای کودکان سر به هوا این است که زندگی شان را سازماندهی کرده و به آنها یاد بدهیم تا در انجام امور روزانه خود متعهد و مسئول باشند.

ایجاد این روند در بزرگسالانی که نظم دارند، کار چندان مشکلی نیست، زیرا آنها به خوبی در دوران کودکی آموزش دیده و تجارب مفیدی را توسط والدین خود کسب کرده اند.

بنابراین، ایجاد محیطی که در آن برای دستاوردهای کوچک جشن گرفته می شود و مهارت های لازم با مرور زمان کسب می گردد می تواند باعث شود تا کودک در محیطی پویا و شاد رشد کرده و او را به شخصی با اعتماد به نفس و مستقل در بزرگسالی مبدل نماید.

زندگی آنلاین

ارسال شده در 15 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • با حرکات کاردیو جوان بمانید
  • بیماران مبتلا به آرتروز با شیوه جدید درمان می شوند
  • نکات و خطرات پیرسینگ
  • ترشحات مزمن در ناحیه پشت حلق
  • پیتزای سبوس دار
  • اختلالات ناشی از مضطرب بودن در حاملگی
  • انگشت مکیدن و پیشگیری از آسم
  • پیدا کردن سایه متناسب با رنگ چشم چه فرمولی دارد
  • در زنان تری‌ گلسیرید چرا بالا است؟
  • تاثیرگذارترین ویتامین بر دیابت را بشناسید
  • اهمیت تمرینات ورزشی اصولی بر رشد قدی
  • با انواع جراحی های زیبایی آشنا شوید
  • مطالب باورنکردنی در مورد سلامتی
  • 15 روش برای کنترل تری گلیسیرید خون
  • برخی مواد خوراکی مدرن امروزی
  • محبوبترین ها

  • اینهمه خاصیت و فایده فقط در خرمالو؟!
  • با گلابی وزن خود را کاهش دهید
  • فکت گرافی – ترخون اشتها آور است
  • مبتلایان به امراض قندی بامیه بخورند
  • تاثیرات مثبت آب میوه بر بدن
  • ریحان یک سبزی مطعر و خوشمزه
  • 9 منفعت آب طالبی نارنجی
  • ناراحتی معده را با این میوه درمان کنید
  • آبمیوه شفابخش با طعم خیلی خوب
  • با خوردن گوجه سالم بمانید!
  • 8 سبزی که از کلم کِیل سالم تر هستند
  • از مصرف توت فرنگی غافل نشوید
  • فواید و خواص دارویی پوست تنه درخت و میوه بلوط
  • غذای زیبایی:آووکادو
  • مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا با مصرف میوه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است