webquality-4918

بی نظمی در اکثر سنین در میان کودکان دیده می شود که برای مقابله با آن می توانیم از راهکارهای موثری کمک بگیریم در حین فعالیت های روزمره کودک به وی در برنامه ریزی روزانه اش کمک کنیم و در رفع حواس پرتی وی به او کمک کنیم آماده کردن شرایط محیطی و ایجاد موفقیت های کوچک برای وی در آموزش نظم به کودک کمک زیادی میکند سعی کنید نوعی شور و اشتیاق در وی برای اهمیت دادن به نظم و ترتیب ایجاد کنید.

والدینی که کودکانی حواس پرت دارند، باید مراحل و گام‌هایی که در این مقاله مطرح می‌شوند را به دقت پیش برده و پیوسته عملکرد کودک خود را مورد بررسی قرار بدهند.

بی نظمی و حواس پرتی تقریبا در بین اکثر بچه ها دیده می شود.

عواملی از قبیل شنیدن بیش از حد موسیقی، مشاهده برنامه های متعدد تلویزیونی، بازی با انواع اسباب بازی ها و همچنین بی قراری مرتبط با شرایط سنی همگی می توانند باعث حواس پرتی در کودکان شوند.

اما، بی نظمی و سردرگمی در برخی از کودکان در مقایسه با همسن هایشان بیشتر بوده و باعث بروز عدم کارایی در انجام فعالیت های روزمره، مشکلات تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود.

برای مقابله با این شرایط نامطلوب، کودکان باید طیفی از مهارت ها و عادت های سودمندی همچون چگونگی سازماندهی کارهای روزانه، مدیریت زمان، اولویت بندی فعالیت های روزمره و همچنین کنترل احساسات و هیجانات آنی خود را به خوبی فرا گرفته و به کار گیرند.

البته این روند معمولا زمانبر بوده و مستلزم پیگیری و همچنین تمرین زیاد می باشد.

 

1- تعیین اهداف مشخص و دست یافتنی

در انتظاراتی که از کودک خود دارید بازنگری کرده و اهداف کوتاه مدتی را برای وی در نظر بگیرید. کودکان باید پیوسته احساس کنند که در حال پیشرفت هستند.

بنابراین، باید وظایف آنها را به گام های کوچکتر تقسیم کرده و برای انجام هر کاری، زمان مشخصی را به آن اختصاص دهید.

اگر وظایف زیادی را بر عهده فرزند خود قرار دهید، معمولا کودک تان دست پاچه شده و از انجام آنها دلسرد می شود.

در ضمن، در پایان هر مرحله، پاداشی در نظر گرفته و کودک خود را تشویق نمایید.

2- کمک برای تعیین یک ساختار و برنامه کاری روزانه

به عنوان والدین باید در ابتدای کار به همراه کودک خود یک نظام و ساختار کلی برای انجام کارهای روزمره او ایجاد نمایید.

اما به مرور زمان، خود را کنار کشیده و اجازه دهید تا فرزند شما رشته امور خود را به دست گرفته و برای وظایف روزانه خویش، شخصا برنامه ریزی کند.

در واقع، توجه، هدایت و کمک مثبت شما در ابتدای کار، به کودک جهت داده و باعث ایجاد شور و اشتیاق زیاد در وی می شود.

3- ایجاد شرایط محیطی مناسب

اگر فرزند شما برای انجام وظایف خود و برخورداری از یک سطح هشیاری مطلوب، نیاز به محرک های بیرونی دارد، سعی کنید برای وی محیطی پویا ایجاد کنید.

مثلا می توانید از یک توپ بزرگ به عنوان صندلی استفاده کرده تا کودکتان بتواند حین انجام کارهای روزمره اش، ورجه ورجه کرده و هشیار بماند.

علاوه بر این، با انجام فعالیت های سبک ورزشی، انرژی اضافی فرزندتان را تخلیه نمایید تا بتواند با آرامش نشسته و وظایف خود را انجام دهد.

در ضمن، می توانید فواصل کوتاهی را به عنوان زنگ تفریح در نظر بگیرید تا کودک از لحاظ ذهنی و جسمی بتواند مقداری استراحت کند.

 

4- موفقیت های کوچک، پلی به سوی هدف نهایی

هدف نهایی ما در برنامه ریزی برای کودکان سر به هوا این است که زندگی شان را سازماندهی کرده و به آنها یاد بدهیم تا در انجام امور روزانه خود متعهد و مسئول باشند.

ایجاد این روند در بزرگسالانی که نظم دارند، کار چندان مشکلی نیست، زیرا آنها به خوبی در دوران کودکی آموزش دیده و تجارب مفیدی را توسط والدین خود کسب کرده اند.

بنابراین، ایجاد محیطی که در آن برای دستاوردهای کوچک جشن گرفته می شود و مهارت های لازم با مرور زمان کسب می گردد می تواند باعث شود تا کودک در محیطی پویا و شاد رشد کرده و او را به شخصی با اعتماد به نفس و مستقل در بزرگسالی مبدل نماید.

زندگی آنلاین

ارسال شده در 15 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • تقلبی بودن داروهای لاغری و زیبایی ثابت شد
  • ضعف در بویایی و این خطرات
  • درمورد خودخوری
  • تاثیر شادی بر روند کار
  • کاهش اسپرم با یکجانشینی
  • روحیه جنین هم افسرده می شود!
  • باورهای نادرست درباره انواع غذاها
  • مال اندوزی و مشکلات روحی
  • چطوری اندامی مانند یک ژیمناستیک کار درست کنیم؟
  • ارتباط خنده و شوخی زیاد با زوال عقل
  • بدست اوردن زیباترین اندام با خوابیدن!
  • مشکلات مفاصل و انتخاب کفش
  • استرس و ایجاد تنگی نفس
  • کمک طب سنتی برای رفع لاغری
  • عکس هایی از گیاه مارچوبه و خواص این گیاه
  • محبوبترین ها

  • خاصیت های گوجه فرنگی برای بدن
  • مصرف سبزیجات را از یاد نبرید
  • خواص انجیر (فیکوس) | رفع یبوست و چاق شدن
  • میوه‌ها و سبزیجات سم‌زدای بدن را بشناسید
  • رموز مراقبت از سبزیجات
  • ناگفته هایی درباره موز
  • کاهش چشمگیر کلسترول خون با قارچ دنبلان
  • آلبالو و استفاده از آن
  • خیار و جلوگیری از ریزش مو
  • 6 فایده که خوردن کیوی برای شما به ارمغان می آورد
  • درمان سوختگی‌ها با آناناس
  • پیاز چه نقشی در زیبا سازی پوست دارد
  • دفع ماده سمی بنزن از بدن با جوانه کلم بروکلی
  • عکس هایی از خرما و خواص آن
  • آرامش در خواب با این میوه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است