دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری

butter_51148576

استفاده از کره سال ها است که به عنوان عاملی مضر برای سلامتی محسوب می شد که دلیلش هم این بود که چند سال پیش کارشناسان بهداشت و درمان اعلام کردند چربی اشباع شده در انواع گوشت قرمز و لبنیات پرچرب باعث انسداد شریان های شما می شود.

اما انبوهی از تحقیقات جدید نشان می دهد که کره می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. یک متا آنالیز منتشر شده در ماه ژوئن در پانزده کشور دنیا نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین مصرف کره و خطر مرگ، دیابت یا بیماری های عروق کرونر قلب وجود ندارد.

این تحقیقات نشان داده است، کره به خودی خود چربی اشباع شده نیست. اما در کنار قند خون بالا و کربوهیدرات ها مشکل ساز است.

در مطالعات سال 2015 به این نتیجه رسیدند که وقتی مردم چربی غیر اشباع موجود در روغن زیتون، آجیل و دانه های روغنی را مصرف می کنند خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها کاهش پیدا می کند.

با تمام این اوصاف کارشناسان معتقدند که علم هنوز در حال تحول است. به همین دلیل دستورالعمل های غذایی هنوز هم محدود کردن چربی های اشباع تا 7 گرم در روز یا 140 کالری از یک رژیم غذایی 2000 کالری را توصیه می کنند یعنی حتی اگر چربی های اشباع شده بی خطر باشند به این معنی نیست که ما باید سه بار در روز و به صورت دیوانه وار از آن ها تغذیه کنیم!

پس افرادی که کلسترول بالا، ناراحتی های قلبی و یا در خانواده های خود سابقه ی بیماری قلبی دارند، باید بیشتر دقت کنند.

1: منابع را در نظر بگیرید.

این تحقیقات نشان می دهندکه مشکل خود چربی ها نیست بلکه از منابع آن ها است. بیشتر افراد چربی را از پنیر، پیتزا و یا دسرها می گیرند. مثلاً پیتزا غذایی نیست که شما هرروز میل کنید. باید سعی کنید در منزل غذا درست کنید و در ضمن از مواد غذایی تازه استفاده و از مواد غذایی آماده که معمولا دارای مقدار زیادی روغن و نمک هستند پرهیزکنید.

2: روغن های گیاهی را انتخاب کنید.

برای پخت و پز بین روغن زیتون یا کره، روغن زیتون را انتخاب کنید.

3: از گوشت های ارگانیک استفاده کنید.

گوشت هایی که در غذای دام ها از هورمون یا آفت کش استفاده نشده باشد.

4:  از روغن نارگیل در حد میانه لذت ببرید.

باید بدانید که در میان روغن های گیاهی روغن نارگیل استثنا است. زیرا

حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است، هرچند کلسترول ندارد و خوردن یک قاشق چای خوری در روز از این روغن به کارکرد تیروئید کمک می کند و ضد التهاب است.

در پایان توصیه می کنیم:

باهوش باشید و بدانید که دکتر یا متخصص تغذیه تان چه چیزی را به شما توصیه می کند قبل از این که هر تغییری را در رژیم غذایی خود بدهید.

 

5 1000
ارسال شده در 16 مهر 1395 توسط با موضوع بهداشت و ارتقاء سلامت

ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x