whole-wheat-pasta-628x363

 وقتی ماکارونی تهیه می کنید پیشنهاد می کنیم ماکارونی سبوس دار تهیه کنید این نوع ماکارونی خاصیت های بی شماری برای بدن به همراه دارد ماکارونی‌های غنی‌شده با انواع ویتامین‌ها مانند آهن ، اسیدفولیک یا گاها ویتامینD برای کودکان و افراد مسن بسیار مناسب هستند همچنین برای بیماران دیابتی انتخاب مناسبی هستند بیماری‌های قلبی-عروقی، کبدچرب و همچنین چاقی را از شما دور خواهند کرد.

 یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تاکید کرد که در بین انواع مختلف ماکارونی، استفاده از نوع سبوس‌دار آن اولویت دارد.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و جزو دانشمندان یک درصد برتر دنیا، در این‌باره گفت: «با گسترش روزافزون صنعت موادغذایی، امروزه تنوع زیادی از موادغذایی از جمله ماکارونی در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها دیده می‌شود؛ ماکارونی‌های غنی‌شده با انواع ویتامین‌ها یا ماکارونی‌های تهیه شده از غلات کامل و سبوس‌دار و…  که در بین انواع مختلف آن، استفاده از نوع سبوس‌دار اولویت دارد.»

وی در ادامه افزود: «ماکارونی جزو موادغذایی است که در گروه غلات قرار می‌گیرد و از آنجا که ارزش غذایی این ماده غذایی، به میزان کربوهیدرات و ویتامین‌های موجود در آن بستگی دارد، ماکارونی‌هایی که از آرد سبوس‌دار تهیه‌ شده‌اند، در مقایسه با ماکارونی‌هایی که در تهیه آنها از آرد سفید استفاده شده و ویتامین‌ها و فیبرموجود در آن نیز اندک است، ارزش غذایی بالاتری داشته و میزان فیبر، منیزیم و ویتامین‌های گروه b و برخی املاح دیگر و همچنین کربوهیدرات آن بیشتر است.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین تاکید کرد که مصرف ماکارونی سبوس‌دار می‌تواند به سلامت افراد کمک قابل‌توجهی کند و خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، کبدچرب و همچنین چاقی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. درحالی که استفاده از ماکارونی‌های سفید و بدون سبوس‌، خطر ابتلا به تمام این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.»

دکتر اسماعیل‌زاده درنهایت با اشاره به اینکه نوع دیگر ماکارونی‌های موجود در فروشگاه‌ها، ماکارونی‌های غنی شده با آهن، اسیدفولیک یا گاها ویتامین D است، گفت: «با توجه به اینکه کمبود آهن در بین زنان (به‌ویژه در زنان سنین بالا) شایع است، گنجاندن ماکارونی‌های غنی‌شده با آهن و اسیدفولیک در سفره غذایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.»

سلامانه

ارسال شده در 20 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه , دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • لزوم تشكيل انجمن دانشجويان داروسازي
  • چگونه آرایش کنیم که بی خواب و خسته بنظر نرسیم؟
  • اگر از خجالتی بودن خود خسته شده اید ، بخوانید
  • در کاهش کلسترول ویتامین 3B چه تاثیری دارد؟
  • انواع مکمل ها و آسیب های ناشی از مصرف آن ها
  • تاثیرات مفید بازی با آب
  • تاثیرات منفی غذاهای آماده برای زنان باردار
  • عجیب و غریب بودن طراحی های بچه گانه
  • اطلاعات پزشکی درباره زگیل تناسلی
  • ارتباط تمرینات هوازی و رژیم غذایی
  • با افزایش سوخت و ساز بدن بدون نیاز به رژیم غذایی وزن کم کنید
  • خطر مصرف خودسرانه داروهای مختلف
  • در چه مواقعی کمتر احساس افسردگی می کنیم
  • مراقبت های تغذیه ای پس از زایمان
  • معرفی 3 تیپ بدنی و عضه سازی آنها
  • محبوبترین ها

  • مشکل ترین ورزش های دنیا را بشناسید ؟
  • سونا برای سلامتی چه فوایدی دارد؟
  • در ۵ روز قدرت و عضله را افزایش دهید
  • اگر در دوران بارداری هستید این نسخه ورزشی را بخوانید
  • آیا توده های عضلانی اضافی خطر دارد؟
  • روش پیاده روی
  • تاثیر فعالیت بدنی روی ترکیب بدن
  • نقش سرعت در ورزش کردن
  • با چند ترفند، در طول روز بیشتر پیاده روی کنید
  • نقش املاح در رژیم غذایی ورزشکاران
  • در ورزش چطوری انگیزه را حفظ کنیم
  • یوگا بر علیه بیماریهای استخوانی
  • آیا کاهش سریع وزن با ورزش امکانپذیر است؟
  • یوگا سبب کاهش ریسک ابتلا به امراض قلبی و عروقی می شود
  • برای افزایش همیشگی رشد عضلات این شیوه ها مفیدند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است