BDHG9E One businessman consoling another

BDHG9E One businessman consoling another

همیشه از خواب به عنوان عاملی برای کاهش خستگی و داشتن آرامش یاد می شده اما زمانی که خواب هم سبب اضطراب و پریشانی شود چه باید کرد؟ کابوس نوعی از رویا است که در آن فرد دچار حالت هایی نا خوشایند می شود و سبب استرس و نا آرامی فرد می شوند. با دکتر سلام همراه باشید.

کابوس رویای ناراحت کننده ای است که به نظر واقعی می آید و موجب می شود فرد خواب راحتی نداشته باشد و معمولا او را وادار می کند با وحشت از خواب بیدارشود.

گاهی اوقات هم فرد یادش نمی آید برای چه از خواب پریده است.

اگرچه بیشتر، کودکان کابوس می بینند اما بین 2 تا 8 درصد از جمعیت بزرگسالان نیز گرفتار کابوس های شبانه هستند.

از آنجایی که افراد در اوایل صبح در خواب REM  قرار دارند و در این حالت بدن فرد در خواب عمیق اما واکنش مغز در حالت بیداری است معمولا کابوس ها در این زمان رخ می دهند.

موضوعات کابوس از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

مثلا برخی از افراد خواب می بینند که خطری آنها را تهدید می کند و سعی در فرار دارند اما نمی توانند از خطر بگریزند یا برخی از ارتفاعی سقوط می کنند و برخی دیگر حوادث غم انگیزی را در رویا تجربه می کنند.

 

عوامل ایجاد کننده کابوس

برخی از کابوس ها به علت مصرف برخی از داروها مانند -ضد افسردگی ها- رخ می دهند و یا بیماری هایی که معمولا با تب همراه باشند کابوس می آورند. یا برخی از افراد که اواخر شب  غذا می خورند، سوخت و ساز  بدن‌شان  برای هضم غذا افزایش می‌یابد و مغزشان را فعال‌تر نگه می‌دارد و این موضوع موجب دیدن کابوس می شود.

برای درمان چنین کابوس هایی نیازی به مشاوره های روانشناسی نیست و فقط عادت غلط غذایی و یا نوع دارو باید عوض شود.

برخی از افراد که که به الکل و یا مواد مخدر اعتیاد داشته و سعی به ترک آن دارند احتمال دارد کابوس های وحشتناکی را تجربه کنند.

محرومیت از خواب کافی نیز در بزرگسالان ایجاد کابوس می کند.

از طرفی برخی از افراد وقتی در ساعات بیداری دچار فشار عصبی می شوند و یا با مشکلات شغلی مانند تغییر شغل یا از دست دادن آن مواجه می شوند یا عزیزی را از دست داده و یا گرفتار مشکلات مالی شده اند و از این قبیل مسائل، بیشتر مواقع کابوس می بینند.

گاهی اوقات اگر فردی در بیداری مورد حمله کسی واقع شده یا حادثه تلخی را تجربه کرده باشد ممکن است همان حادثه را بارها و بارها در کابوس های شبانه خود تجربه کند.

کابوس های دوران اولیه کودکی نیز  معمولا علامت کوشش برای یادگرفتن روش های مقابله با ترس و مشکلات دوران کودکی است.

راه های مقابله با کابوس

کابوس ها وقتی سلامت و حال عمومی فرد را به خطر می اندازد دیگر مشکلی بیش از صرفا دیدن یک رویای بد است و باید آن را کنترل کرد.

در واقع ابتدا باید منشاء این کابوس ها را پیدا کرد و مطابق آن ، روش برخورد مناسبی با آن پیدا نمود.

کابوس هایی که ریشه روحی و روانی دارند باید با مشورت و راهنمایی های یک پزشک یا روانشناس برطرف شوند.

کابوس کودکان و نوجوانان با صحبت کردن در مورد مشکلات شان و راهنمایی آنها به راحتی حل می شود اما اگر فردی کابوس های عذاب آور و تکراری می بیند به درمان های اساسی توسط روانپزشک نیاز دارد.

برخی از راه حل ها برای کم کردن اثر سوء کابوس

* نوشتن شرحی از کابوس یا رسم و نقاشی آن

* صحبت کردن با شخصیت های درون کابوس

* تجسم یک پایان لذت بخش و دلخواه برای آن کابوس

* بازگو کردن چندباره آن کابوس برای دیگران

البته کابوس های برخی از  افراد از نظر آنها عذاب آور نیست و حتی آنها را جذاب و هیجان انگیز می دانند!

این افراد کابوس هایشان را واکنش های سازنده قوای ذهنی خود می دانند و هرگز از تجربه شان ناراحت نمی شوند.

بنابراین این مساله نشان می دهد که طرز نگرش و برداشت شخص از کابوس هایش کاملا مهم است و او خود می تواند با افکار خود تا حدی روی مقدار آزاردهنده بودن کابوس هایش تسلط داشته باشد.

 

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 19 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • اگر نگران وضعیت فشار خون و کلسترول خود هستید بخوانید
  • تاثیرات مختلف خوابیدن و استراحت بر کمردرد
  • علت علاقه افراد به زایمان سزارین
  • چرا گاهی اوقات ترس های واهی به سراغمان می آیند؟
  • دلمه فلفل قرمز و گردو
  • شادی این مادر از رفتن فرزندانش به مدرسه
  • فرماندهی اطفال به والدین
  • جست و جو برای خلاقیت اطفال
  • اصلی ترین و مفید ترین مطالب درباره ورزشهای دوران بارداری
  • چالش های سنین نوجوانی فرزندان خود را جدی بگیرید
  • منجمد کردن سبزیجات
  • پودینگ کاراملی پرتقالی
  • اگر از چین و چروک دست هایتان گریزانید بخوانید
  • ظاهر شدن جوش چرکین
  • آشامیدن آب یخ چه بلایی بر سر شما می‌آورد؟
  • محبوبترین ها

  • سالمندان و مصرف آلوی خشک
  • نوزادان و کم خونی آن ها
  • انواع مختلف سرطان در سنین پایین
  • میان وعده های جالب و مغذی برای اطفال
  • کودک پرخاشگر و عصبی
  • برخی نمونه های غذایی پیشنهادی برای اطفال
  • هفت روش درمانی برای فحاشی کودکان
  • راه حلی برای کابوس های شبانه کودک
  • ابتلا به آلزایمر به خاطر کم شدن وزن
  • خانه داری کنید تا از سرطان سینه جلوگیری شود
  • جلوگیری از فشار و مالش به پوست نوزادان در دوران شيرخوارگي
  • بروز اضافه وزن در اطفال با این ظروف
  • اهمیت یاد دادن این رفتارها به خردسالان
  • راهی برای کمک به حرف زدن کودک
  • مشکل مخملک در خردسالان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است