BDHG9E One businessman consoling another

BDHG9E One businessman consoling another

همیشه از خواب به عنوان عاملی برای کاهش خستگی و داشتن آرامش یاد می شده اما زمانی که خواب هم سبب اضطراب و پریشانی شود چه باید کرد؟ کابوس نوعی از رویا است که در آن فرد دچار حالت هایی نا خوشایند می شود و سبب استرس و نا آرامی فرد می شوند. با دکتر سلام همراه باشید.

کابوس رویای ناراحت کننده ای است که به نظر واقعی می آید و موجب می شود فرد خواب راحتی نداشته باشد و معمولا او را وادار می کند با وحشت از خواب بیدارشود.

گاهی اوقات هم فرد یادش نمی آید برای چه از خواب پریده است.

اگرچه بیشتر، کودکان کابوس می بینند اما بین 2 تا 8 درصد از جمعیت بزرگسالان نیز گرفتار کابوس های شبانه هستند.

از آنجایی که افراد در اوایل صبح در خواب REM  قرار دارند و در این حالت بدن فرد در خواب عمیق اما واکنش مغز در حالت بیداری است معمولا کابوس ها در این زمان رخ می دهند.

موضوعات کابوس از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

مثلا برخی از افراد خواب می بینند که خطری آنها را تهدید می کند و سعی در فرار دارند اما نمی توانند از خطر بگریزند یا برخی از ارتفاعی سقوط می کنند و برخی دیگر حوادث غم انگیزی را در رویا تجربه می کنند.

 

عوامل ایجاد کننده کابوس

برخی از کابوس ها به علت مصرف برخی از داروها مانند -ضد افسردگی ها- رخ می دهند و یا بیماری هایی که معمولا با تب همراه باشند کابوس می آورند. یا برخی از افراد که اواخر شب  غذا می خورند، سوخت و ساز  بدن‌شان  برای هضم غذا افزایش می‌یابد و مغزشان را فعال‌تر نگه می‌دارد و این موضوع موجب دیدن کابوس می شود.

برای درمان چنین کابوس هایی نیازی به مشاوره های روانشناسی نیست و فقط عادت غلط غذایی و یا نوع دارو باید عوض شود.

برخی از افراد که که به الکل و یا مواد مخدر اعتیاد داشته و سعی به ترک آن دارند احتمال دارد کابوس های وحشتناکی را تجربه کنند.

محرومیت از خواب کافی نیز در بزرگسالان ایجاد کابوس می کند.

از طرفی برخی از افراد وقتی در ساعات بیداری دچار فشار عصبی می شوند و یا با مشکلات شغلی مانند تغییر شغل یا از دست دادن آن مواجه می شوند یا عزیزی را از دست داده و یا گرفتار مشکلات مالی شده اند و از این قبیل مسائل، بیشتر مواقع کابوس می بینند.

گاهی اوقات اگر فردی در بیداری مورد حمله کسی واقع شده یا حادثه تلخی را تجربه کرده باشد ممکن است همان حادثه را بارها و بارها در کابوس های شبانه خود تجربه کند.

کابوس های دوران اولیه کودکی نیز  معمولا علامت کوشش برای یادگرفتن روش های مقابله با ترس و مشکلات دوران کودکی است.

راه های مقابله با کابوس

کابوس ها وقتی سلامت و حال عمومی فرد را به خطر می اندازد دیگر مشکلی بیش از صرفا دیدن یک رویای بد است و باید آن را کنترل کرد.

در واقع ابتدا باید منشاء این کابوس ها را پیدا کرد و مطابق آن ، روش برخورد مناسبی با آن پیدا نمود.

کابوس هایی که ریشه روحی و روانی دارند باید با مشورت و راهنمایی های یک پزشک یا روانشناس برطرف شوند.

کابوس کودکان و نوجوانان با صحبت کردن در مورد مشکلات شان و راهنمایی آنها به راحتی حل می شود اما اگر فردی کابوس های عذاب آور و تکراری می بیند به درمان های اساسی توسط روانپزشک نیاز دارد.

برخی از راه حل ها برای کم کردن اثر سوء کابوس

* نوشتن شرحی از کابوس یا رسم و نقاشی آن

* صحبت کردن با شخصیت های درون کابوس

* تجسم یک پایان لذت بخش و دلخواه برای آن کابوس

* بازگو کردن چندباره آن کابوس برای دیگران

البته کابوس های برخی از  افراد از نظر آنها عذاب آور نیست و حتی آنها را جذاب و هیجان انگیز می دانند!

این افراد کابوس هایشان را واکنش های سازنده قوای ذهنی خود می دانند و هرگز از تجربه شان ناراحت نمی شوند.

بنابراین این مساله نشان می دهد که طرز نگرش و برداشت شخص از کابوس هایش کاملا مهم است و او خود می تواند با افکار خود تا حدی روی مقدار آزاردهنده بودن کابوس هایش تسلط داشته باشد.

 

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 19 مهر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • مواد خوراکی ممنوعه برای یخچال
  • تب مخملک در خردسالان
  • 10 فایده میوه لذیذ انار
  • حفاظت استخوان ها در مقابل پوک شدن
  • اختلال در کارکرد تیروئید بر روابط زناشویی چه اثراتی می گذارد؟
  • در امان ماندن از عوارض پشت میز نشینی
  • 10 راه برای بالا بردن قدرت ایمنی بچه ها
  • تاثیر نگاه کردن به گل و گیاه در افراد افسرده
  • یک دنیا خاصیت برای بلوبری
  • اصول و راه و روش ارتقاء شخصیت
  • مسمومیت تغذیه ای کودکان در مسافرت
  • صبحانه خود را به مناسب ترین حالت ممکن میل کنید
  • غذاهایی که در طول حاملگی باید به طور کامل کنار گذاشته شوند
  • توصیه هایی برای خانم های یائسه
  • رابطه افزایش عمربا قرص متفورمین
  • محبوبترین ها

  • نقش واکسن گارداسیل در ابتلا به اختلال عصبی
  • مولتی ویتامین چه فوایدی برای سلامتی دارید
  • داروهاي استروئيدي افزايش خطر بروز پوكي استخوان را مي‌دهند
  • سه شیوه برای تاثیر بهتر قرص آسپرین
  • تداخل اثر دارو با دارو
  • هشدار درباره مصرف آنتی اكسیدان ها در بیماران سرطانی
  • آسپرین را اینگونه مصرف کنید!
  • استفاده جدید از داروی کنترل فشارخون در درمان عوارض قلبی ناشی از دیابت نوع دو
  • تركیب دارویی جدید برای درمان بیماریهای انگلی
  • بيماران پيوند اعضا از مصرف داروهاي مهار سيستم ايمني بدن بي‌نياز مي‌شوند
  • چربی سوز بودن داروهای پر کاری مثانه
  • داروي جديد تركيبي، موثر براي سرطان سينه
  • آیا کمبود ویتامین ب بیماری می آورد؟
  • پیشگیری از مسمومیت دارویی با محلول آب و نمک
  • داروی ایدز کشف شد!
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است