ورزش های هوازی و قدرتی مصرف پروتئین بعداز ورزش کسب پروتئین در ورزشکاران کاهش وزن رژیم های کاهش وزن افزایش حجم عضلات

 

دریافت پروتئین در ورزشکاران بسیار حائز اهمیت است اما استفاده از گوشت قرمز برای دریافت پروتئین انتخاب خوبی نیست پیشنهاد می کنیم در این زمینه از شیر، سفیده تخم مرغ، سویا استفاده کنند چون این مواد غذایی مضرات کمتری برای بدن دارندبرای  ورزش های هوازی و قدرتی و همچنین به منظور افزایش حجم عضلات از پروتئین ها کمک خواهند گرفت.

دکتر آزاده حکاک زاده متخصص پزشکی ورزشی درباره این باور ورزشی گفت:مصرف پروتئین بعداز ورزش سودمندی زیادی دارد اما مصرف مقادیر زیاد آن به ویژه بعد از هروعده غذایی، نه تنها کمک کننده نیست بلکه از طریق اوره دفع شده و جذب عضلات نمی شود .
این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه مصرف پروتئین برای افرادی که ورزش های هوازی و قدرتی انجام می دهند و کسانی که تحت رژیم های کاهش وزن اند سودمندی بیشتری دارد، افزود: مناسب ترین میزان مصرف پروتئین بعد از ورزش حدود ۲۰ گرم است که کاملا جذب عضلات شده و منجر به افزایش حجم عضلات می شود .
وی با تأکید براینکه مصرف پروتئین در هروعده غذایی نباید فراموش شود، افزود:باید دقت داشت که میزان پروتئین مصرفی زمانی قابلیت جذب را خواهد داشت که  ۲۵ صدم گرم به ازای هرکیلوگرم وزن افراد باشد .
دکتر حکاک زاده ادامه داد: ورزشکارانی که ورزش های قدرتی انجام می دهند حداکثر یک ساعت  تا سه ساعت بعد از ورزش باید پروتئین مصرف کنند که بهتر است این امر در همان یک ساعت اولیه  صورت بگیرد.
این متخصص پزشکی ورزشی همچنین بهترین منابع کسب پروتئین در ورزشکاران را به ترتیب شیر، سفیده تخم مرغ، سویا و گوشت های کم چرب دانست و افزود: در این بین شیر بهترین و مناسب ترین منبع جذب پروتئین به ویژه برای کسانی که به ورزش بدنسازی می پردازند ، محسوب می شود ،همینطور سویا نیز بهترین منبع جذب پروتئین در زنان است.
دکتر حکاک زاده توصیه کرد: برای اثربخشی لازم در جذب پروتئین و ترمیم عضلات  در ورزشکاران، مصرف پروتئین وکلیسم باید توأمان باشد.
وی همچنین به شرایط ورزش کردن در ایام آلودگی هوا و وارونگی دما اشاره کرد و گفت: افراد مبتلا به بیمارهای قلبی و آسم ،کودکان و سالمندان  به هنگام آلودگی هوا باید در منزل و سالن های ورزشی ورزش کنند و با رسیدن شاخص آلودگی هوا به ۱۵۰، ورزش در فضاهای عمومی باید ممنوع شود.
حکاک زاده در ادامه ورزش اسکیت را برای کودکان مفید دانست و افزود: ورزش اسکیت به دلیل اعمال وزن بر بدن کمک زیادی به  رشد کودکان می کند ،اما نکته مهم مدت زمان انجام ورزش اسکیت است. بنابراین توصیه می شود این ورزش در بین کودکان از نیم ساعت شروع و تا ۶۰ دقیقه ادامه یابد.
این متخصص ورزش های هوازی، پیاده روی ،ایروبیک و شنا را جز ورزش های کاهنده وزن، و بدنسازی را مناسب برای آمادگی عضلانی و چربی سوز ی دانست و گفت: درصورتی که فردی به هنگام پیاده روی قامتش به سمت چپ و یا راست خمیده شود باید از پیاده روی خودداری کرده و سریعا جهت بررسی ستون فقرات به پزشک مراجعه کند .
وی در بار ه افرادی که تصور می کنند پیاده روی به بهبود واریس کمک می کند توصیه کرد: هرچند پیاده روی در بهبود واریس پا موثر است اما مناسب تراز پیاده روی ، تقویت عضلات ساق پاست .
دکتر حکاک زاده به کسانی که کوفتگی دائمی بدن خود را ناشی از پیاده روی می دانند، گفت: کوفتگی ناشی از ورزش، یک ساعت بعد از انجام حرکات ورزشی خودنمایی می کند که با مصرف مایعات قابل رفع است، اما اگر این کوفتگی تداوم داشته باشد فرد باید به لحاظ بیماری تیروئید، کم خونی و کمبود ویتامین D مورد بررسی قرار گیرد.(رادیو سلامت)

سلامت آنلاین

ارسال شده در 20 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه , ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • کاملترین توضیحات در مورد زردی نوزاد
  • کودک اندونزیایی و اضافه وزن شدید وی
  • دسر کدو حلوایی با پودر نارگیل
  • با اضطراب و روان رنجوری بیمارتر می شوید
  • تصاویر دستگاه اولتراسانتریفیوژ
  • اینگونه استرس و اضطراب کار دستتان می دهند
  • ذخیره و تجمع چربی در بدن
  • کوفته کلم قمری
  • ذهن خوانی با مدد از دستگاه جدید افکار سنجی
  • ضرورت جدا کردن جای خواب فرزندان
  • درباره موبوفوبیا بیشتر بدانیم
  • راهکارهای کرم زنی به صورت
  • عکس هایی از زردچوبه و خواص آن
  • جشن نوشیدنی سالم برای خانم های باردار
  • اگر میلی به نوشیدن آب نداشته باشیم چاره چیست؟
  • محبوبترین ها

  • نگهداری لیموترش به صورت فریز شده
  • فواید خوردن چای سبز
  • آیا خواص معجزه آسای آب انار را می دانید
  • معرفی برخی میوه های بهشتی
  • گریپ فروت و 9 فایده آن
  • پرتقال خونی و خاصیت های فراوان آن
  • میوه جادویی که فرایند پیری را به تعویق می اندازد
  • تاثیر سبزیجات بر سیستم ایمنی بدن
  • عکس هایی از سویا و خواص آن
  • پیاز یکی از قدیمی ترین سبزی ها
  • عدس و خاصیت های باورنکردنی آن
  • مواد غذایی تاثیرگذار بر دفع مواد زاید از بدن
  • خاصیت های مختلف سبزیجات سفید
  • مصرف انبه به این دلایل
  • تهیه نانوجاذب از پوست انار برای حذف فلزهای سنگین
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است