rv-al300_expect_g_20130809180740

کنار گذاشتن کفش های پاشنه بلند ,  پرهیز از تنفس دود سیگار ,  پرهیز از برخورد با مدفوع گربه ,  پرهیز از حضور طولانی مدت در وان آب داغ یا سونا ,  کنترل مصرف کافئین و بسیاری موراد دیگر را باید در دوران حاملگی باید رعایت و ترک کنیم این توصیه ها برای حفظ سلامت جنین و پیشگیری از آسیب به وی لازم هستند دوران بارداری توصیه های مخصوص به خود را میطلبد اگر جنین سالم می خواهید بهتر است به توصیه های متخصصین در این زمینه گوش فرا دهید.

 

به گزارش هلث لاین، اما از آنجایی که سلامت و ایمنی کودک در حال رشد بسیار مهم است در ادامه فهرستی از 11 کاری که نباید در دوران بارداری انجام دهید را تهیه کرده ایم.

1. پرهیز از مصرف این مواد غذایی

بزرگترین فهرست کارهایی که بانوان باردار نباید انجام دهند شامل مواد غذایی می شود. در دوران بارداری باید از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنید:

گوشت قرمز خام و سخت پوستان: غذای دریایی پخته نشده از جمله انواع مختلف صدف برای بانوان باردار خوب نیست. همچنین، آنها باید از مصرف گوشت قرمز و گوشت ماکیان خام یا کم پخته پرهیز کنند. این مواد غذایی می توانند آلوده به توکسوپلاسموز یا سالمونلا باشند.

فرآورده های گوشتی: فرآورده های گوشتی می توانند به لیستریا، باکتری که می تواند از جفت عبور کرده و جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار دهد، آلوده باشند. عفونت در رحم می تواند به مسمویت خون منجر شود و تهدیدی برای جان نوزاد شما باشد.

ماهیانی با سطوح بالای جیوه: از جمله ماهیان این چنینی می توان به کوسه، شاه ماهی خال مخالی، شمشیر ماهی، و کاشی ماهی اشاره کرد. به طور کلی، کنسرو ماهی تن حاوی سطوح پایین‌تر جیوه است اما همچنان بهتر است به مقدار کم خورده شود.

غذای دریایی دودی: غذاهای دریایی دودی که به صورت دستی تهیه شده اند ممکن است به لیستریا آلوده باشند. در صورت تمایل بهتر است از محصولات کنسروی استفاده کنید.

تخم مرغ خام: غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند نیز شامل این گزینه می شوند و از این رو نسبت به مصرف سس ها، مایونز و برخی کاستردهای مشخص باید جانب احتیاط را رعایت کنید. تخم مرغ خام می تواند خطر مواجهه با سالمونلا را به همراه داشته باشد.

پنیرهای نرم: برخی پنیرهای نرم می توانند حاوی لیستریا باشند.

فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه: این محصولات می توانند حاوی لیستریا باشند.

در شرایطی که همواره مصرف یک رژیم غذایی متعادل از اهمیت فراوانی برخوردار است اما بارداری یک دوره حساس است و باید توجه بیشتری نسبت به آن چه مصرف می کنید، داشته باشید. در برنامه غذایی روزانه خود می توانید مواد غذایی زیر را بگنجانید:

پروتئین های بدون چربی

چربی های سالم

میزان بسیار زیاد از میوه ها و سبزیجات

آب

2. دوری از رنگ

هیچ راهی برای اندازه گیری سمیت قرار گرفتن در معرض رنگ وجود ندارد و از این رو توصیه ها بر احتمال سمیت آن استوار هستند. سمیت رنگ به حلال ها و مواد شیمیایی موجود در رنگ و همچنین میزان قرار گرفتن در برابر آن بستگی دارد. بر همین اساس، بانوان باردار باید به صورت جدی از قرار گرفتن در برابر بخارهای برخاسته از رنگ پرهیز کنند.

3. کنترل مصرف کافئین

کافئین محرک و ادرارآور است و از این رو نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز که پیش از بارداری انجام می دادید، در حال حاضر می تواند به افزایش فشار خون، ضربان قلب، و تعداد دفعات نیاز به استفاده از دستشویی منجر شود. افزون بر این، کافئین توانایی عبور از جفت را دارد.

در شرایطی که دریافت کافئین می تواند به بهبود عملکرد شما منجر شود اما این مساله برای نوزاد در حال رشد شما صدق نمی کند زیرا سوخت و ساز بدن نوزاد همچنان در حال رشد و توسعه است. سطوح متعادل مصرف کافئین شامل 150 تا 300 میلی گرم در روز می شود. به خاطر داشته باشید که تنها چای و قهوه حاوی کافئین نیستند و این ماده در شکلات، سوداها و حتی برخی داروها نیز وجود دارد.

4. پرهیز از داروهایی مشخص

برخی داروها می توانند برای نوزاد در حال رشد شما مضر باشند. پیش از مصرف هر گونه دارو یا مکملی باید با پزشک خود مشورت کنید.

5. کنار گذاشتن کفش های پاشنه بلند

در دوران بارداری پوشیدن کفش هایی با پاشنه سه اینچی و کمتر توصیه می شود و باید در این مدت تا حد امکان از کفش های پاشنه بلند، به ویژه آنهایی که دارای پاشنه هایی نازک هستند، دوری کنید. با رشد جنین مرکز ثقل شما تغییر می کند و راه رفتن با کفش های پاشنه بلند دشوار می شود.

6. پرهیز از حضور طولانی مدت در وان آب داغ یا سونا

اگر طی دوران بارداری احساس درد دارید، یک وان آب داغ آرامش بخش ایده آل به نظر می رسد. اما افزایش دمای بدن طی سه ماه اول بارداری می تواند به برخی نقایص مشخص هنگام تولد منجر شود. در صورت تمایل می توانید حمام آب گرم را مد نظر قرار دهید.

7. پرهیز از برخورد با مدفوع گربه

اگر در خانه خود از گربه نگهداری می کنید و مجبور به تمیز کردن محل مدفوع آن هستید، بهتر است از دستکش استفاده کرده و سپس دست های خود را به خوبی بشویید. مدفوع گربه می تواند حاوی توکسوپلاسموز باشد که یک بیماری انگلی است. در شرایطی که احتمال ابتلا به این بیماری در نتیجه مصرف گوشت خام یا باغبانی بیشتر است، توصیه می شود ظرف مدفوع گربه را فرد دیگری تمیز کند.

8. پرهیز از تنفس دود سیگار

سیگار کشیدن برای مادر و نوزاد بسیار مضر است اما دود سیگار نیز می تواند تقریبا به همان اندازه بد باشد. در دود سیگار حدود 4 هزار ماده شیمیایی وجود دارند و برخی از آنها با سرطان پیوند خورده اند.

مواجهه با دود سیگار در دوارن بارداری می تواند به موارد زیر منجر شود:

سقط جنین

زایمان زودرس

وزن کم نوزاد هنگام تولد

مشکلات رفتاری یا یادگیری همراه با رشد نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

9. پرهیز از نوشیدن الکل

در دوران بارداری باید از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید. الکل به سرعت از جریان خون مادر و از طریق جفت و بند ناف به نوزاد منتقل می شود و این شرایط می تواند به رشد مغز و اندام های نوزاد آسیب وارد کند. هیچ میزان ایمن برای مصرف نوشیدنی های الکلی وجود ندارد. از دیگر خطرات نوشیدن الکل هنگام بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولد نوزاد نارس

ناهنجاری های جنینی ناشی از الکل

آسیب مغزی

نقایص هنگام تولد

سقط جنین

زایمان بچه مرده

10. پرهیز از نشستن و ایستادن برای مدت طولانی

طی دوران بارداری، باقی ماندن در یک موقعیت مشابه برای طولانی مدت، نشسته یا ایستاده، می تواند مشکل ساز باشد. این شرایط می تواند انواع مختلف مشکلات از جمله تورم مچ پا و مشکلات وریدی را به همراه داشته باشد.

11. هر آن چه که می خوانید را باور نکنید

ممکن است در فضای مجازی، کتاب ها، و مجلات با اطلاعات متناقضی مواجه شوید. معقول و منطقی باشید، به غرایز خود اطمینان کنید، و به خاطر داشته باشید حفظ جانب احتیاط هرگز ایده بدی نیست. اگر در مورد مساله ای دچار تردید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

خبرفارسی

ارسال شده در 19 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع زنان و زایمان

پیشنهاد سردبیر

  • در دروان بارداری زیباترین زن باردار باشید!
  • نکات مهم در ارتباط با نشانه های جسمانی افسردگی
  • پیشنهاد امروز طب سنتی، دمنوش زالزالک
  • آشنایی با سرفه و انواع آن
  • تاریخچه ی پیدایش و پیشرفت ورزش رزمی بوکس در ایران و جهان
  • رفتار در گروههای کوچک
  • تصاویری از شیکر الایزا
  • توصیه های طب سنتی درمورد زنان باردار
  • محلولهای غذایی بیمارستانی دارای فرمول دارویی هستند
  • آیا برای لاغر شدن فقط کالری مهم است؟
  • احتمال افزایش قد در بزرگسالان
  • درمان مشکلات مربوط به دیسک کمر
  • شوک الکتریکی و مواجهه با آن
  • داروهای خانگی برای کاهش کلسترول بد شما
  • آموزش تصویری تمرین مایورآسانا یا وضعیت طاووس در یوگا
  • محبوبترین ها

  • تکنیکهای ذهنی و بهبود تمرینات ورزشی
  • آموزش، قوانين و مقررات بازی هفت سنگ
  • 12 شیوه ورزش در هوای گرم
  • آموزش تصویری ورزش های ساده که در هر مکانی میتوان انجام داد
  • آموزش تصویری لاغر کردن سریع ران پاها قسمت 2
  • در تابستان اصول ورزش را یاد بگیریم
  • تمرینات ورزشی و مقابله با سرطان ها و بیماری های خطرناک
  • با دویدن خوب بهترین فایده را ببریم
  • علائم خطرناک حین تمرینات ورزشی
  • انرژی مورد نیاز ورزش کاران و تامین آن
  • برای انجام ورزش چه مقدار زمان مفید است؟
  • باشگاه ورزشی خوب و مجهز در مشهد ویژه بانوان
  • آسیب شناسی – کشیدگی عضلانی کشاله ران
  • درباره موثر بودن سیستمهای حرکتی در بدنسازی چه می دانید؟
  • ارتباط پیشرفت ناراحتی قلبی و ورزش نکردن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است