مقابله با احساس کسالت

دروغ است بگوییم که حتی یک لحظه هم در عمرمان احساس کسالت نکرده ایم.هر فردی روزانه،هفتگی،ماهانه و سالانه احساس کسالت میکند و این از انسان ها به دور نیست.احساس کسالت ممکن است با عوامل مختلفی درگیر باشد،مانند کار،درگیری های خانوادگی و اجتماعی،درگیری های ذهنی،فکر پول،فکر زندگی و … .

احساس کسالت و ملال را می‌توان ترکیبی از نبود عینی برانگیختگی عصبی و احساس ذهنی ناخشنودی خواند که هردوی‌شان ناشی از نبود تحریک است.

احساس ملال با احساس بی‌تفاوتی فرق می‌کند، چراکه فردی که دچار کسالت است، برای پایان دادن به این وضعیت انگیزه دارد.

احساس ملال با افسردگی شباهت‌هایی دارد و در هردوی آن‌ها کمبود برانگیختگی وجود دارد. اما تفاوت این دو احساس این است که افسردگی یک تمرکز منفی و متوجه دنیای درون است، اما ملال احساس منفی ناشی از عدم وجود تحریک از دنیای بیرون است.

برخی از افراد نسبت به دیگران حساسیت بیشتری نسبت به احساس ملال و دل‌زدگی دارند. افراد پس از گذراندن سال‌های نوجوانی و دهه دوم زندگی‌شان کمتر دچار احساس ملال می‌شوند، چراکه در این گذر سنی قشر پیشانی مغز که به تسلط بر خود کمک می‌کند، بالغ می‌شود.

هر چه توانایی افراد برای خویشتن‌داری بیشتر باشد، کمتر احساس ملال می‌کند و ممکن است حتی خلاقیت آنان هم برانگیخته شود.

احساس ملال در مواردی که فرد خود را محدود به وضعیت یا فعالیتی می‌بیند که برای هر دلیلی برایش بی‌ارزش است، ایجاد می‌شود. این بی‌ارزش بودن برای هرکسی معنای متفاوتی دارد و ممکن است به علت لذت‌بخش نبودن و هیجان‌انگیز نبودن آن کار، خیلی سخت یا خیلی آسان بودن آن باشد یا به‌این‌علت که فرد از لحاظ شخصی آن را مهم نمی‌شمارد.

یک راه برای خلاص شدن از احساس کسالت نسبت به کاری ملال‌انگیز این است که طرز تفکرمان نسبت به آن را تغییر دهیم.

ممکن است فرد با تأمل بیشتر به مفید بودن، معنادار بودن یا ارتباطش با علائقش پی ببرد و ارزش بیشتری به آن بدهد.

تمرین‌های درونی مانند ذهن‌آگاهی یا مراقبه هم ممکن است در این راه به فرد یاری برساند.

منبع : سلامت نیوز

ارسال شده در 23 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • مواد غذایی و مکمل های تاثیرگذار بر میگرن
  • بیماری پمفیگوس بیشتر در چه کسانی دیده میشود
  • صحبت با تلفن همراه بیشتر از یک دقیقه ممنوع!
  • بلغمی مزاج ها و میل جنسی آنان
  • راز و رمز خوش تیپ بودن از زبان بازیگر معروف
  • بهمن گلبار نژاد، رکابزن پارالمپیک کشورمان، درگذشت
  • زخم پا در امراض قندی
  • ترک اعتیاد به فیس بوک و تلگرام
  • برای پیشگیری از ابتلا به دیابت این خوراکی ها را بخورید
  • تجربه پر انرژِی ترین هفته کاریتان با این روش ها
  • کمک به فرد معتاد پس از ترک اعتیاد
  • غربالگری دیابت چه مراحلی دارد؟
  • چگونه در فر ماکارونی درست کنیم
  • با ترس از عود سرطان چگونه مقابله کنیم
  • با بیماری آرتریت چه کنیم
  • محبوبترین ها

  • پیشگیری از ابتلا به MS با روش تغذیه ای مناسب
  • با ورزش سرطان سینه را شکست دهید
  • بیماری ام اس را با این عوامل بدتر نکنید
  • تاثیر پرکاری تیروئید بر قلب و عروق
  • دردهای مزمن در نواحی مختلف بدن مردان
  • سردرد در فصول سرد سال
  • علل شیوع اکتینومایکوز
  • اطلاعات مفید درباره سرطان پروستات
  • آنچه درباره کلفت شدن رگ های قلب لازمست بدانید
  • مواجهه با علائم و عوارض کبد چرب
  • درد شکم ناشی از نفخ و راههای پیشگیری از آن
  • دانستنی های ضروری درباره کلسترول
  • شب ادراری و بی اختیاری ادراری
  • برطرف کردن کچلی پا در افراد ورزشکار
  • هر آنچه لازم است درباره رده بندی سرطان سینه بدانیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است