شکل‌گیری رفتارهای جدید رفتارهای جدید تغییر و ترک رفتار تغییر رفتار تغییر در روابط تعدیل رفتارهای گذشته

 

مراحل مختلف تغییر رفتار در افراد مختلف چگونه است ؟تصمیم برای تغییر عادات رفتاری و میل به تغییر و تحول و دگرگون کردن سبک زندگی از نشانه های تمایل به کنارگذاشتن زندگی قبلی و روی آوردن به زندگی جدید است آگاهی اولیه،میل به تغییر،آمادگی،عمل و  ماندگاری از جمله مراحل مختلف تغییر به شمار می روند کسانی که تصمیم برای تغییر رویه عادی خود دارند بهتر است ابتدا هدف خود از تغییر را بدانند و در این زمینه تلاش کنند تا به آن دستیابی پیدا کنند.

تغییر، پرچالش‌ترین مسئله زندگی انسان، فرایندی زمان‌بر و گاه مستلزم عقب‌گرد و بازنگری به گذشته است.
همه ما به ارزش تغییر آگاه هستیم اما چرا این آگاهی انگیزه‌ای برای تغییر نمی‌شود؟
به گزارش همشهری آنلاین ، جیمز پروچاسکا روان‌درمانگر و رئیس مرکز پژوهش‌های سرطان رودآیلند آمریکا معتقد است که برداشت ما از تغییر اغلب ناشی از تجربه‌های دشوار و شرایط نامساعد پیشین است. تغییر رفتاری اغلب تدریجی و به مرور زمان انجام می‌شود. الگوی فرانظری تغییر رفتاری که نخستین بار توسط پروچاسکا طرح شد مراحل گوناگونی را شناسایی می‌کند که افراد برای تعدیل رفتارهای گذشته و شکل‌گیری رفتارهای جدید پشت سر می‌گذارند. افراد بیشتر گرایش دارند که در طول این فرایند بارها به عقب یا جلو بازگردند تا این که تغییرات به طور کامل نهادینه شوند. الگوی تغییر رفتاری پروچاسکا می‌تواند دلیل دشواری این فرایند را روشن سازد.

*** مرحله آگاهی اولیه
نخستین مرحله جایگاهی است که فرد احتمالا به تغییر رفتاری که مایل است انجام گیرد آگاهی دارد اما ممکن است قصد آگاهانه‌ای نسبت به تغییر و یا ترک آن رفتار نداشته باشد.

*** مرحله میل به تغییر
گام بعدی آگاهی و هوشیاری نسبت به رفتاری است که باید تغییر داده شود. در این مرحله فرد مشکل را شناسایی کرده و دچار جدالی درونی برای تغییر آن می‌شود. برای عبور از این مرحله و غلبه بر احساس بلاتکلیفی و تردید، تحلیل فواید و زیان‌های تغییر ممکن است مفید باشد. موثرترین شیوه انجام این کار گرفتن قلمی به دست و پیاده کردن افکار به روی کاغذ است.

*** مرحله آمادگی
در این مرحله به‌طور معمول فرد گام‌های کوچکی به سوی تغییر برمی‌دارد. برای مثال اگر قصد کند که رژیم غذایی بهتری برگزیند دست به خرید کتاب‌های آشپزی تغذیه سالم می‌زند یا اگر به دنبال راه‌هایی برای کنترل خشم باشد از افراد متخصص در این زمینه کمک می‌گیرد.

*** مرحله عمل
فرد پس از عبور از مرحله برنامه‌ریزی و آمادگی وارد مرحله عمل می‌شود. کسی که راه به این مرحله می‌یابد، باید پس از طی یک ماه آمادگی، ظرف شش ماه دگرگونی‌های رفتاری چشمگیری از خود نشان دهد. او برای وفاداری به تعهداتش لازم است تغییراتی در روابط، عادات روزمره و محیط خود ایجاد کند. برای مثال اگر کسی مایل است تنبلی را کاهش دهد باید برنامه روزانه واقع‌بینانه‌ای را برای خود طراحی کند و متعهدانه به آن عمل کند.

*** مرحله ماندگاری
در این مرحله که پس از گذشت شش ماه تغییر دلخواه انجام شده است، فرد درمی‌یابد که از عهده کاری که نسبت به موفقیت در آن شک و شبهه داشت برآمده است. اما احتمال برگشت به عادت گذشته همواره وجود دارد، بنابراین لازم است که برنامه‌ریزی دقیقی برای رویارویی با اتفاقاتی که موجب بازگشت عادات می‌شود طرح گردد

7 صبح

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 24 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • دانسته هایی درباره اختلال بیش فعالی
  • ماگنولیای هلو -دسر متفاوت
  • شما هم به دردهای سینوزیتی دچار هستید؟
  • کپک درمان کننده آلزایمر!
  • این نوشیدنی ها به سلامت مردان کمک زیادی میکنند
  • علائمی که نشان میدهند هورمون های مردانه در زنان افزایش یافته اند
  • بلغور پلو با رشته
  • با نوع چربی های موجود در طبخ غذاها آشنا شوید
  • محبوبترین ها

  • اهمیت مدیریت مصرف شیرینی جات
  • سه شیوه اشتباه درباره لاغری
  • ابتلا به سکته قلبی تاثیر مستقیم مصرف این مواد غذایی!
  • دانستنی هایی در مورد فواید و مضرات خوردن قند
  • رژیم غذایی در کودکان بیش فعال و پر تحرک
  • بجای یک واحد گوشت 2 عدد سفیده تخم مرغ بخورید
  • راهنمایی های تغذیه ای مناسب برای کم کردن وزن
  • آجیل ها و آلرژی و آسم
  • رپورتاژ

  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • لیفتینگ با نخ
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است