sleep-apnea-articlememe-1
آیا خر و پف در خواب و آپنه تنفسی می تواند ریشه در مشکلات روحی و روانی ما داشته باشد ؟کابوس های شبانه و اختلال وحشت شبانه ادر ایجاد آپنه خواب نقشی دارند ؟اضطراب و نگرانی و بیماری های خفیف اعصاب و روان در خواب ما تاثیرگذار خواهند بود این اختلالات آسایش و آرامش را در حین خواب از اطرافیان ما خواهند گرفت افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلالات هذیانی، بیماری های داخلی و تشویش و نگرانی در خرو پف شبانه ما نقش زیادی ایفا می کنند.

خروپف در خواب و دیدن کابوس های شبانه از برخی بیماری های داخلی و روانی خبر می دهند. سید مظفر روحانی روانپزشک گفت: اضطراب و نگرانی موجب حرف زدن در خواب می شود.
وی با تاکید بر اینکه صحبت کردن در خواب معمولا در کودکان و افراد سالمند بیشتر دیده می شود، تصریح کرد: این پدیده بیماری نیست و مشغله های فکری و مشکلات حل نشده معمولا موجب بروز آن می شود. البته حتی در خواب افراد اسرار خود را فاش نمی کنند و مغز جلوی این روند را می گیرد که معمولا صحبت ها به صورت جملات و عبارات نامفهوم است.
روحانی با بیان اینکه شبگردی در خواب در رده سنی پایین امری طبیعی است، افزود: درصورت ابتلا به آن در افراد بالای 12 سال نیاز به بررسی بیمار توسط متخصص است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری های تشنجی یا مغزی را افزایش می دهد، همچنین به دلیل خطر سقوط یا ایجاد آسیب به شخص خوابگرد، رعایت نکات ایمنی و لازم برای حفظ سلامت وی ضروری است.
وی اظهار کرد: کابوس و اختلال وحشت شبانه که گاه با احساس خفگی همراه است، بیماری یا علائمی از یک اختلال و جزء بیماری های خفیف اعصاب و روان محسوب می شوند که موجب احساس ناراحتی در فرد و گاه سلب آسایش دیگران می شود.
این روانپزشک تصریح کرد: گاهی کابوس های شبانه ناشی از بیماری هایی نظیر افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلالات هذیانی، بیماری های داخلی و تشویش و نگرانی هستند که باید با مراجعه به روانپزشک به درمان آن پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه پرخوری و روش تغذیه ای نامناسب موج اختلال و تاثیر منفی در کیفیت خواب افراد می شود، بیان کرد: پرخوری در افراد چاق با خروپف های شبانه همراه است، همچنین خروپف می تواند علامتی از یک بیماری مانند وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) باشد که درصورت افزایش میزان و طول مدت آن بسیار خطرناک و نیازمند به درمان روانپزشکی است.
روحانی در خصوص رعایت نکات بهداشت خواب عنوان کرد: خوابیدن در تاریکی کامل یا استفاده از چراغ های با نور ملایم برای ترشح بهتر هورمون های مغز، حفظ نظم در ساعت خواب، ایجاد محیط آرام، ساده، خلوت و نبود وسایل اضافه مانند تلوزیون در اتاق خواب، خوابیدن 3تا 4 ساعت پس از صرف غذا، نداشتن تحریکات بینایی مانند تلویزیون نیم ساعت تا یک ساعت قبل از آن، همچنین خواندن کتاب و گوش کردن به موسیقی ملایم موجب داشتن خواب راحت می شود و بهترین خواب در تاریکی کامل است تا هورمون های لازم در تاریکی ترشح شوند.
این روانپزشک درخصوص استفاده از داروهای خواب آور بیان کرد: بهترین دارو برای داشتن خواب راحت استفاده از دارو های خفیف با تجویز پزشک متخصص است، همچنین استفاده از داروهای خواب آور گیاهی به دلیل مضرات کم توصیه می شود.
جام جم آنلاین

ارسال شده در 26 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع علمی

پیشنهاد سردبیر

  • حبوبات پر خاصیت زمستانی
  • عوارض مصرف ماری جوانا
  • تک فرزند ها خالی از احساسند!
  • درباره خال های رنگی این موارد را بدانید
  • پس از بیماری زونا دردش را چطوری درمان کنیم
  • برای خرید سمعک به این نکات توجه کنید
  • لب سوزهای فصل زمستان را یاد بگیرید
  • نکات ضروری که باید برای رابطه جنسی بعد از زایمان دانست
  • کلاژن سازی آسان در خانه
  • آیا زیبایی بینی بدون جراحی امکان دارد ؟
  • داروي «تيبولون» مي‌تواند جايگزين مناسبي براي HRT در زنان يائسه باشد
  • پیامدهای گزیدگی با عنکبوت بیوه دروغین
  • لوازم آرایش ضد آب چه زیانهایی دارد
  • برای صورت آب معدنی مخصوص درست کنید
  • چرا باید هر روز آب آناناس بنوشیم
  • محبوبترین ها

  • التهاب را با این خوردنی ها رفع کنید
  • معجون پوست پرتقال برای پوست
  • اب این میوه بهترین معجون برای کاهش وزن
  • عکس هایی از هویج و خواص آن
  • اطلاعات کامل درباره فواید انار بر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون
  • انگور بخورید به علت زیر
  • به خیار نه نگویید!
  • خاصیت های گواوا
  • جایگزین کردن میوه با کرم ضد آفتاب
  • رایحه درمانی با لیمو چه فوایدی دارد
  • مقایسه سیب زمینی شیرین در برابر سیب زمینی سفید
  • مقایسه آب پرتقال در مقابل پرتقال
  • درمان معجزه آسای فشار خون با منیزیم
  • از هلو چه می دانید؟
  • مصرف انبه به این دلایل
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است