sleep-apnea-articlememe-1
آیا خر و پف در خواب و آپنه تنفسی می تواند ریشه در مشکلات روحی و روانی ما داشته باشد ؟کابوس های شبانه و اختلال وحشت شبانه ادر ایجاد آپنه خواب نقشی دارند ؟اضطراب و نگرانی و بیماری های خفیف اعصاب و روان در خواب ما تاثیرگذار خواهند بود این اختلالات آسایش و آرامش را در حین خواب از اطرافیان ما خواهند گرفت افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلالات هذیانی، بیماری های داخلی و تشویش و نگرانی در خرو پف شبانه ما نقش زیادی ایفا می کنند.

خروپف در خواب و دیدن کابوس های شبانه از برخی بیماری های داخلی و روانی خبر می دهند. سید مظفر روحانی روانپزشک گفت: اضطراب و نگرانی موجب حرف زدن در خواب می شود.
وی با تاکید بر اینکه صحبت کردن در خواب معمولا در کودکان و افراد سالمند بیشتر دیده می شود، تصریح کرد: این پدیده بیماری نیست و مشغله های فکری و مشکلات حل نشده معمولا موجب بروز آن می شود. البته حتی در خواب افراد اسرار خود را فاش نمی کنند و مغز جلوی این روند را می گیرد که معمولا صحبت ها به صورت جملات و عبارات نامفهوم است.
روحانی با بیان اینکه شبگردی در خواب در رده سنی پایین امری طبیعی است، افزود: درصورت ابتلا به آن در افراد بالای 12 سال نیاز به بررسی بیمار توسط متخصص است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری های تشنجی یا مغزی را افزایش می دهد، همچنین به دلیل خطر سقوط یا ایجاد آسیب به شخص خوابگرد، رعایت نکات ایمنی و لازم برای حفظ سلامت وی ضروری است.
وی اظهار کرد: کابوس و اختلال وحشت شبانه که گاه با احساس خفگی همراه است، بیماری یا علائمی از یک اختلال و جزء بیماری های خفیف اعصاب و روان محسوب می شوند که موجب احساس ناراحتی در فرد و گاه سلب آسایش دیگران می شود.
این روانپزشک تصریح کرد: گاهی کابوس های شبانه ناشی از بیماری هایی نظیر افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلالات هذیانی، بیماری های داخلی و تشویش و نگرانی هستند که باید با مراجعه به روانپزشک به درمان آن پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه پرخوری و روش تغذیه ای نامناسب موج اختلال و تاثیر منفی در کیفیت خواب افراد می شود، بیان کرد: پرخوری در افراد چاق با خروپف های شبانه همراه است، همچنین خروپف می تواند علامتی از یک بیماری مانند وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) باشد که درصورت افزایش میزان و طول مدت آن بسیار خطرناک و نیازمند به درمان روانپزشکی است.
روحانی در خصوص رعایت نکات بهداشت خواب عنوان کرد: خوابیدن در تاریکی کامل یا استفاده از چراغ های با نور ملایم برای ترشح بهتر هورمون های مغز، حفظ نظم در ساعت خواب، ایجاد محیط آرام، ساده، خلوت و نبود وسایل اضافه مانند تلوزیون در اتاق خواب، خوابیدن 3تا 4 ساعت پس از صرف غذا، نداشتن تحریکات بینایی مانند تلویزیون نیم ساعت تا یک ساعت قبل از آن، همچنین خواندن کتاب و گوش کردن به موسیقی ملایم موجب داشتن خواب راحت می شود و بهترین خواب در تاریکی کامل است تا هورمون های لازم در تاریکی ترشح شوند.
این روانپزشک درخصوص استفاده از داروهای خواب آور بیان کرد: بهترین دارو برای داشتن خواب راحت استفاده از دارو های خفیف با تجویز پزشک متخصص است، همچنین استفاده از داروهای خواب آور گیاهی به دلیل مضرات کم توصیه می شود.
جام جم آنلاین

ارسال شده در 26 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع علمی

پیشنهاد سردبیر

  • انکار در اصطلاح روانشناسی
  • برای پرورش عضلات از این مواد غذایی استفاده نکنید
  • عامل ایجاد جرم دندان
  • اهمیت زدودن یخ از خوردنی ها
  • مشکلاتی که در زمان استفاده از مایکروویو بوجود می آید
  • بسته شدن انگشتان دست بیمار مبتلا به ترس و تشنج
  • قابل توجه زوج های نابارور
  • طریقه منجمد کردن تخم مرغ و لبنیات
  • گزارش تصویری از ناهنجاری در بدو تولد
  • تناسب اندام بیشتر با این اسموتی ها
  • تربیت شخصیت مردانه در پسران با همراهی پدر
  • تصاویر فورسپس یا انبرک قفل دار اندو
  • آموزش تمرینات ورزشی برای چربی سوزی بالاتنه
  • چرا خوردن چای سبز به مقدار زیاد ضرر دارد
  • چرا بعد از خوردن غذا خوابمان می آید؟
  • محبوبترین ها

  • در طبیعت مراقب نیش ساس بوسه‌‌زن باشید
  • این افراد مطلقا مسافرت نروند
  • خطاهای نشستن در بین کارمندان بیماری زاست
  • جانشین دارو های سرماخوردگی و آنفولانزا
  • کمبود ویتامین د و بروز هزار عارضه
  • آنچه سبب درازی عمر خانمها می شود
  • طب سنتی و حمام
  • کلید طلایی شما در روابط اجتمایی
  • حساسیت بیش از حد روی این نقاط نداشته باشید
  • تناسب اندام جعلی با این کرم ها
  • ابتلا به سرطان با ظروف تفلون
  • سندرم ناشناخته و نادر در این دختر
  • مواجهه جامعه با بیماران سرطانی
  • راهکارهایی برای کم کردن مصرف انرژی در منزل
  • پوست کف سرتان خشک است؟با این درمان های خانگی آن را درمان کنید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است