قهوه

یکی از نوشیدنی های رایج قهوه میباشد که البته استفاده زیادی در به خواب نرفتن دارد.این نوشیدنی بدست آمدنش از دانه های بوداده و آسیاب شدهٔ گیاه قهوه میباشد.آفریقا منبع اصلی این گیاه بود ولی الآن 70 کشور آن را میکارند.این گیاه کمی اسیدی میباشد و به دلیل داشتن کافئین بالا میتواند انسان را تحریک کند.

عاشقان مصرف قهوه و سایر محصولات حاوی کافئین می دانند که دریافت بیش از حد این ماده باعث بروز آثار ناخوشایند متعددی می ‌گردد، مانند: عصبانیت، آشفتگی، اضطراب، بی خوابی، تحریک دستگاه گوارش، اسهال و وابستگی. به طوری که ترک مصرف کافئین سردرد، خمودگی، عصبانیت و اضطراب را با خود به همراه خواهد داشت.

کافئین حتی در بسیاری از داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها وجود دارد. بنابراین توصیه متخصصان بر این است که اگر دچار مشکلات قلبی، پرفشاری خون، بی خوابی، مشکلات اضطرابی، مسائل گوارشی، کلیوی و یا دیابت هستید، مصرف کافئین تان را کم کنید.

شکلات: شکلات اگرچه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالایش برای پیشگیری از بسیاری شرایط پزشکی توصیه می شود اما می تواند مقادیر قابل توجهی کافئین پنهان هم داشته باشد. در این میان شکلات تیره اگرچه یک انتخاب سالم تغذیه ای است اما بیشتر از شیر شکلات کافئین دارد. کافئین اسید معده را افزایش می‌ دهد، مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌ معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. برای افراد مضطرب نیز توصیه می ‌شود مصرف این شکلات ‌ها محدود شود.

قرص های لاغری: قرص های چربی سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و براساس این دو ماه باعث افزایش مصرف کالری و افزایش متابولیسم بدن می شوند. در مصرف این گونه داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه اجتناب کنید.

مسکن های بدون نسخه: دفعه بعد که برای کاهش درد سراغ این داروها رفتید، بدانید که آنها حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین پنهان هستند. به طوری که اگرچه مصرف گاه به گاه آنها در کاهش درد موثر است اما وابسته شدن به این داروها سردرد و دیگر دردها را وخیم تر می کند. مسکن های بدون نسخه از قبیل استامینوفن حاوی ۱۳۰ میلی گرم کافئین هستند.

آب ویتامینه: آب ویتامینه یا آب ویتامین دار، آبی است که با مواد مغذی مانند ویتامین ها و الکترولیت ها غنی شده باشد. بعضی انواع آب ویتامینه، دارای افزودنی های طعم دار، کافئین و مواد شیرین کننده هستند. در نتیجه حتما پیش از مصرف این آبها، برچسب روی شیشه آنها را بخوانید تا ببینید چه موادی داخل آن وجود داشته و قرار است با خوردن آن چقدر کالری وارد بدن شما شود.

چای سرد: این نوع چای در هر بطری حاوی ۳۰ میلی گرم کافئین است. تمام انواع چای حاوی کافئین هستند. کافئین موجود در چای می ‌تواند بسیار سریع انتشار یابد، اما به راحتی می ‌توان کافئین چای را از بین برد: چای را به مدت ۳۰ ثانیه در کمی آب داغ دم کنید، سپس دم کرده اولیه را دور بریزید. دوباره همان چای را دم کنید، به این ترتیب چای شما حاوی میزان بسیار کمی کافئین خواهد بود.

منبع : قدس آنلاین

ارسال شده در 26 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • از چه زمانی بعد از زایمان از بارداری جلوگیری کنیم؟
  • پیری سالم تر در زنان بلند قد یا زنان کوتاه قد؟
  • تهدید به مرگ با محصولات انرژی زا
  • همبرگر متفاوت با طعم سبزی
  • تدابیری برای مشکلات دائمی چربی
  • دانستنیهای کامل درباره ورزش آقایان
  • نوشیدنی بی نظیر برای رفع سردرد
  • برخورد با سیاتیک
  • مصرف شیرینی جات و افزایش چربی شکمی
  • افراد خوش صحبت و این ویژگی ها
  • عوارض جبران ناپذیر مصرف الکل در بارداری
  • با هیجانات خود چگونه رفتار کنیم؟
  • دانستنیهایی درباره انرژی در رابطه جنسی
  • تورم و درد در بیضه سمت راست، سفتی و سردی بیضه
  • غذاخورشدن کودک با این کارها
  • محبوبترین ها

  • اطلاعاتی مهم درباره گوشت بوقلمون
  • کلسیم و ترشح غدد بدن
  • کالری برنج
  • کالری بامیه
  • از این مواد غذایی سالم زیاد نخورید
  • موارد استثنایی برای کاهش وزن
  • شلغم گیاهی که خوردن همه روزه آن مفید است
  • درمان بیماریها با سیب زمینی
  • موسیقیدان معروف و اسرار تناسب اندامش
  • ماکارونی نخورید تا دچار نفخ شکم نشوید
  • شاهدانه را چقدر میشناسیم
  • کله پاچه خور های حرفه ای بخوانند
  • دریافت انواع املاح و مواد معدنی
  • آنزیم‌های کبدی و قهوه
  • موارد تاثیرگذار بر اشتها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است