سبک زندگی ماشینی تغذیه صحیح پیشگیری از پوکی استخوان بیماری پوکی استخوان انجام فعالیت بدنی مناسب استفاده از آفتاب

پوکی استخوان امروزه مشکل اکثر افراد میانسال و مسن شده است که مهمترین دلیل ایجاد آن فعالیت بدنی نامناسب و زندگی ماشینی به شمار می رود کاهش تولید ویتامین دی را می توانیم با نور آفتاب و ورزش و رژیم غذایی سالم درمان کنیم اگر تمایل دارید دچار پوکی استخوان نشوید پیشنهاد می کنیم از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید چون مانع دریافت ویتامین دی از طریق پوست به بدنتان خواهد شد .

یک متخصص ارتوپد گفت: استفاده از آفتاب ، انجام فعالیت بدنی مناسب و تغذیه صحیح می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر گذار باشند.

 دکترفرشید باقری گفت : بیماری پوکی استخوان یا همان بیماری خاموش قبل از اولین شکستگی هیچ علائمی ندارد و فرد با یک زمین خوردگی ساده دچار شکستگی می شود که به طور معمول این امر در سنین بالا رخ می دهد.

وی ادامه داد: سن بالای شصت سال ، استفاده از رژیم های غذایی نامناسب و بروز یائسگی در خانمها از جمله مواردی است که در بروز پوکی استخوان موثر است .

این متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه استفاده از آفتاب به صورت مستقیم ( بدون شیشه ) هفته دو تا سه بار به مدت پنج دقیقه الزامی است، اظهار داشت : انجام فعالیت بدنی مناسب موجب می شود تا بدن تعیین کند به چه مقدار ویتامین دی نیازمند است و این کار می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه کرم های ضدآفتاب با توجه به پوشش دهی که دارند، مانع جذب اشعه ماورای بنفش شده و از این طریق میزان ابتلای افراد به پوکی استخوان را افزایش می دهند.

باقری به بیماری هایی که موجب پوکی استخوان می شو،د اشاره کرد و گفت : بیماری های کلیوی ، پاراتیروئیدی و همچنین بیماری های گوارشی که جذب ویتامین D را مشکل می کنند، از جمله عوامل بروز در پوکی استخوان است.

وی به نقش مکمل ها اشاره کرد و افزود:مکمل ها فقط در خصوص افرادی که تغذیه نرمال و طبیعی ندارند می تواند موثر باشد و افراد معمولی با انجام فعالیت روزانه ، استفاده از آفتاب و رژیم غذایی مناسب می توانند تا حد بالایی از بروز پوکی استخوان در خود جلوگیری کنند.

این متخصص ارتوپد خاطرنشان کرد: متاسفانه سبک زندگی ماشینی و استفاده از رژیم های لاغری نامناسب ، موجب کاهش تولید ویتامین دی در بدن شده و زمینه بروز پوکی استخوان را فراهم می کند.

جام جم آنلاین

 

ارسال شده در 29 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع علمی

پیشنهاد سردبیر

  • بچه سنگی یا توده کلسیمی!
  • ریشه پنهان کاری در اطفال
  • طرح مراقبت از کودکان اوتیسمی در سراسر کشور
  • عوارض و مضرات مواد پرکننده دهان
  • راه حل هایی مختص کم خواب ها
  • خوراکی های جالب با خاصیت های جالب
  • همه چیز درباره بیماری بهجت
  • راهنمایی هایی پیرامون استرس
  • عکس هایی از میوه انگور
  • نسخه پزشک خانگی برای درمان ساده درد معده
  • مراقبت از بدن در مقابل اضطراب
  • افراد تنها و شخصیت اجتماعی آنان
  • چرا در برخی موارد زایمان سبب مرده زایی می شود؟
  • فواید گلابی برای سلامت
  • تأثیر ورزش بر حفظ سلولهای بتا
  • محبوبترین ها

  • با ورزش بیماریهای مزمن را درمان کنید
  • سه تمرین ساده ی تنفس برای رهایی از گرم شدن
  • بروز مشکل برای بدن با این اشتباهات
  • به تمام ورزشكاران توصيه مي شود ورزش بارفیکس انجام دهند چرا؟
  • درجه کاردیو برای چربی سوزی؟
  • نقش املاح در رژیم غذایی ورزشکاران
  • دونده ها و رعایت این اصول
  • ورزش با دوچرخه ثابت و متحرک
  • پایین آوردن متابولیسم بدن با کاهش وزن
  • نحوه سوزاندن کالری اضافی برخی مواد غذایی
  • کارکرد ورزش در هنگام آلودگی هوا 4
  • تمرینات ورزشی موثر برای صحیح ایستادن
  • پیامدهای ورزش بیش از اندازه
  • تمرینات ورزشی پیشنهادی برای آماتورها
  • حرکات ورزشی بعد ازگرم کردن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است