201541419483662a

کاهش وزن یکی مهم ترین دغدغه های افرادی است که اضافه وزن دارند. این افراد به سبب چاقی به دنبال رژیم هایی  بازده زود هستند و در این میان نیز افرادی هستند که شروع به راهنمایی فرد می کنند که هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارند. با دکتر سلام همراه باشید.

 

یکی از راهکارهای مؤثر برای کسانی که به دنبال کاهش وزن خود هستند، دوری از برخی خرافاتی است که در این باره مطرح می شود.

پایگاه “healthyfood” شماری از خرافات شایع را درباره کاهش وزن ذکر و نثد کرده است:
خوردن صبحانه به محض بیدار شدن

هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. بیشتر تبلیغات برای ترویج این دیدگاه از سوی شرکت های صنایع غذایی است که منافعی را دنبال می کنند. خوردن یا نخوردن صبحانه هیچ تغییر محسوسی در کاهش وزن ایجاد نمی کند.

نیاز بدن به وعده های سبک، هر دو یا سه ساعت

برخی مردم برای فعال کردن عملیات سوخت و ساز بدن، غذای خود را روزانه در شش وعده کوچک می خورند. این مساله گاهی باعث می شود مصرف کالری بیشتر از زمانی شود که سه وعده غذایی معمولی استفاده می شود. البته این روش ممکن است از نظر روحی برای تسلط بر اشتهای افراد و کنترل رژیم غذایی مناسب باشد.

پس از ورزش بدن به غذا نیاز دارد

یکی از شایعات دیگر این است که 45 دقیقه تا یک ساعت پس از ورزش باید پروتئین و کربوهیدرات به بدن برسد، درغیر این صورت همه تلاشی گه برای ورزش انجام شده است، بیهوده خواهد بود.

اما مجله بین المللی تغذیه می گوید این باور را بی اساس می داند؛ زیرا عضله های بدن تا چندین ساعت پس از تمرین، بدون غذا، لاغر نخواهد شد، اما در صورت انجام ورزش های فشرده ی دیگر در همان روز بدن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چند ساعت پیش از خواب نباید غذا خورد

بارها این نصیحت تکراری شنیده شده که پس از ساعت هفت یا هشت شب غذا نخورید؛ زیرا این کار سبب ذخیره شدن چربی در بدن می شود.

در واقع این توصیه نیز برای تنظیم رژیم غذایی است؛ چون مردم، در طول شب، به خوردن وعده های دارای کالری بالا مانند پیتزا، بستنی و شیرینی که به افزایش وزن منجر می شود، تمایل دارند. البته این توصیه، بدون شک، برای کسانی که مشکلاتی در دستگاه گوارش دارند مفید است؛ زیرا خوابیدن پس از خوردن غذا، به تشدید سوء هاضمه و افزایش ترشح اسیدها منجر می شود.

 

منبع: سلامت نیوز

ارسال شده در 28 مهر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع بهداشت و ارتقاء سلامت

پیشنهاد سردبیر

  • از کجا بدانیم دچار خونریزی داخلی شده ایم
  • درمان های غذایی برای برجسته شدن پروستات
  • صفات رفتاری مردانه و عکس العمل زنان
  • دلیل تمایل ورزشکاران به کاهش وزن
  • اقدامات لازم برای پیشگیری از نارس شدن نوزاد
  • خوراکی هایی که دشمن استرس هستند
  • مضرات جذب تشعشعات موبایل برای انسانها
  • رئیس هیئت پزشکی حج از زائران خواست برای همراه داشتن دارو مشورت کنند
  • اسید اسکوربیت یا ویتامین ث چه فوایدی دارد و درکدام مواد وجود دارد؟
  • دلایل مهم برای تعریق در زمان خواب
  • توصیه های خواندنی شاون ری درباره نکات مهم تمرینی
  • پیشگیری از تضعیف نیروی اراده با این روش ها
  • شاه دانه،گیاهی با خواص دارویی شگفت انگیز
  • نان بریده با رویه گوشت در فر
  • نگرانی هایی درمورد اضافه وزن کودکان این نسل
  • محبوبترین ها

  • بدن خود را با این رژیم غذایی دوباره زنده کنید
  • چه خوردنیهایی مناسب سحری و چه خوردنیهایی مناسب افطار است
  • قند مضر موجود در برخی ابمیوه ها
  • سنین بالا و رژیم مدیترانه ای
  • یک دنیا فایده برای خام خواری
  • چگونه فست فودهای سالم انتخاب کنیم
  • بوی بد دهان را به زانو در بیاورید
  • نکاتی در مورد پفک و چیپس و دیگر تنقلات
  • مصرف برنج سفید
  • تغذیه با کمک اتکینز
  • با این موادغذایی انرژی کسب کنید
  • برای جلوگیری از سرطان، خرما بخورید
  • چاقی و اضافه وزن بیشتر در خانم ها با خوردن چیپس
  • رژیم غذایی مدیترانه ای سبب تقویت بینایی می شود
  • ارتباط خواب خوب و خورد و خوراک سالم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است