علائم سندروم روده تحریک پذیر

IBS‏ ( آی بی اِس ) یا همان سندروم روده تحریک پذیر به اختلالی در عملکرد روده میگویند که یبوست یا اسهال میتوانند از علائمش باشند.امکان دارد سندروم روده تحریک پذیر بعد از یک عفونت بوجود بیاید که نام انتخاب شده برای آن IBS-PI ( آی بی اس بعد از عفونت ) میباشد.در ادامه به خوردنی هایی اشاره میکنیم که میتوانند علائم سندروم روده تحریک پذیر را بدتر کنند و بر آن اثر بگذارند.

سندروم روده تحریک پذیر با درد و ناراحتی همراه است، اما اگر می خواهید به بهبودش کمک کنید و اوضاع را برای خود بدتر نکنید بعضی خوراکی ها هستند که باید از خوردنشان پرهیز کنید. در این مقاله می خواهیم مروری داشته باشیم بر خوراکی هایی که علائم سندروم روده تحریک پذیر را بدتر می کنند.

سیب، هلو، موز و توت

فیبر غیرمحلول موجود در پوست برخی میوه ها و سبزیجات می تواند علائم سندروم روده تحریک پذیر یا IBS را بدتر کند. افراد بالغ باید روزانه حدود 22 تا 34 گرم فیبر بخورند اما اگر سندروم روده تحریک پذیر داشته باشید باید به دنبال غذاهایی بروید که دارای فیبر محلول باشند. میوه هایی مانند سیب، هلو، گلابی، موز و توت ها را استفاده نکنید و به جای آنها میوه های خشک یا برنج قهوه ای بخورید. اگر هوس کردید سیب یا هلو میل کنید توصیه می کنیم پوستش را بگیرید و فقط گوشت میوه را استفاده کنید.

غلات

هر غذایی که درونش چاودار، گندم یا جو داشته باشد گلوتن دارد. در یک آزمایش که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که آلرژی های غذایی مانند عدم تحمل گلوتن می توانند از دلایل پنهان سندروم روده تحریک پذیر باشند. بنابراین حذف آن از برنامه غذایی می تواند تا حدود زیادی به بهبود علائمتان کمک کند. تخمین زده شده که نیمی از بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، مشکل عدم تحمل گلوتن را هم دارند و به خاطر آسیبی که گلوتن به روده می زند، باید از این غذاها پرهیز کنند.

لبنیات

بسیاری از لبنیات، دارای مقدار زیادی چربی هستند که در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می تواند باعث بروز ورم و درد شود. برای کمک به کاهش علائم IBS توصیه می شود از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید. به علاوه بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، مشکل عدم تحمل لاکتوز را هم دارند و شاید بهتر باشد از شیر و پنیر سویا استفاده کنند. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند انواع لبنیات را تست کنید تا ببینید کدام یک باعث تحریک علائم IBS می شود. اگر یک محصول لبنی باعث شعله ور شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر شد، سعی کنید دیگر کمتر از آن غذا استفاده نمایید. احتمالا ماست را بهتر از دیگر لبنیات بتوانید تحمل کنید چون حاوی باکتری هایی است که آنزیم های مورد نیاز برای هضم لاکتوز را حمایت می کند. لاکتوز قندی است که در شیر و محصولات آن یافت می شود.

غذاهای سرخ شده و چرب

حتی برای سالم ترین فرد هم مقاومت در برابر سیب زمینی سرخ کرده دشوار است اما در افراد مبتلا به IBS می تواند باعث تحریک روده ها و حتی اسهال شود. در بررسی ای که روی گزارش بیماران سندروم روده تحریک پذیر انجام شد محققان دریافتند غذاهای سرخ کرده، شایع ترین موارد تحریک این بیماری هستند. به جای سرخ کردن غذا سعی کنید گریلش کنید یا به سبکی دیگر آن را بپزید.

منبع : دکتر کرمانی

ارسال شده در 28 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی گریپ فروت از لحاظ ارزش غذایی و خواص دارویی
  • مردم اطراف دنیا برای سلامتی شان چه می کنند؟
  • نسخه ورزشی و غذایی برای صاف کردن شکم
  • درباره نادرترین سندرم دنیا چه می دانید
  • ازبهداشت و سلامت آرایشگاهها چگونه مطمئن شویم
  • مسائلی در مورد هیپنوتیزم که باید بدانید
  • ناسالم ترین غذاها برای یک زن باردار
  • باورهای رایج در مورد مکمل ها
  • درباره داروی کلونیدین‌ (CLONIDINE HCI) بیشتر بدانیم
  • چرا برخی خانمها درروابط زناشویی دچار اختلال میشوند
  • لمس شیرخوار پس از تولد
  • راهنمایی هایی برای پسر شدن جنین
  • بی نظیرترین شریک زندگی اینگونه است!
  • مواد خوراکی دشمن نیکوتین
  • حواستان به مواد غذایی تقلبی باشد!
  • محبوبترین ها

  • کمبود پتاسیم در نارسایی مزمن قلبی
  • گذاشتن این ماده مهم خوراکی در یخچال ممنوع
  • باکتری های مقصر در افزایش اشتها
  • توصیه های تغذیه برای خانم های جوان
  • تحقیقات ثابت کرد که چرا گوشت سرطانزاست
  • سیری در افراد چاق و معمولی به چه نحوی است
  • راه حل خستگی فصلی شما اینجاست
  • با این رژیم غذایی سردرد خود را از بین ببرید
  • تغذیه مهم ترین عامل در حفظ سلامت حافظه
  • پیشنهادهای غذایی برای بعد از زایمان
  • آنتی بیوتیک هایی از جنس طبیعت
  • نوعی خوردنی که درمانگر دیابت است
  • راهکارهای صحیح لاغر شدن !
  • اطلاعاتی جالب در مورد نمک
  • طریقه منجمد کردن تخم مرغ و لبنیات
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است