too-much-fruits

 

درست است که مصرف میوه برای سلامتی ما مفید و موثر است اما زیاده روی و افراط در این زمینه می تواند خطر زیادی برای سلامتی ما در بر داشته باشد افزایش قند خون ،افزایش وزن،احساس ضعف و گرسنگی،ابتلا به اسهال یا سندرم آی بی اس،احساس نفخ مداوم و بسیاری مشکلات دیگر در اثر زیاده روی در مصرف میوه پدید خواهد آمد بهتر است در مصرف هرنوع موادخوراکی سالم مانند میوه ها تعادل را رعایت کنیم.

کارشناسان تغذیه می‌گویند: زیاده‌روی در مصرف میوه که یکی از سالم‌ترین گزینه‌های غذایی است، هم خطرات و هم نشانه‌هایی دارد.

، به گفته کارشناسان تغذیه، مردم نباید روزانه بیش از اندازه نیازشان میوه دریافت کنند. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، یک فرد بیش از حد مورد نیاز، میوه مصرف کرده است، این نشانه‌ها را بشناسید.

احساس نفخ مداوم: میوه یک ماشه کلاسیک برای ابتلا به نفخ است. میوه‌ها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متاسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم موثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که 40 درصد از مردم از یک بیماری به نام سوء جذب فروکتوز در روده کوچک رنج می‌برند. جذب نشدن فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است.دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنش‌های التهابی در بدن نیز همراه است.

ابتلا به اسهال یا سندرم آی بی اس: سوء جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از میوه‌ها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.

افزایش وزن: حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای فراوری شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می‌تواند برای از دست دادن وزن، مشکل آفرین باشد. مصرف روزانه 5 میوه متوسط توصیه شده است. یک میوه متوسط درحدود 60 کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوه‌ها هم رعایت شود.

احساس ضعف و گرسنگی: فروکتوز نه‌ تنها جلوی گرسنگی را نمی‌گیرد بلکه برعکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌‌دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن 24 داوطلب که گروهی نوشیدنی ‌های حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌‌های حاوی فروکتوز مصرف می ‌کردند اعلام کردند، وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌‌خورد احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوییت بیشتر می‌‌شود. متخصصان می‌‌گویند، گرچه فروکتوز قند میوه‌ است اما به هرحال قند ساده تلقی می‌‌شود و عامل ذخیره چربی در بدن است. گرچه این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌‌شود اما برای حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.

سلامت نیوز

ارسال شده در 29 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • دستیابی محققان به داروی آلزایمر
  • ارمغان زیبایی پوست و مو با مصرف “تخم مرغ”
  • با روزه داری به تناسب اندام برسید
  • عقاید رایج در مورد پروستات
  • مانع بی انگیزگی و تفکر منفی خود شوید!
  • حفاظت از بدن نوجوانان در برابر چاقی
  • چه عواملی سبب ایجاد گل مژه می شوند
  • برای دانه های مزاحم روی صورت چه کنیم
  • 10 فایده ساقه بامبو برای سلامتی
  • رب انار خانگی را با آموزش تصویری یاد بگیرید
  • دمنوش موثر برای رفع دل درد پس از افطار
  • جایگزین کردن همسر به جای مادر
  • پایتخت فردا سفید پوش می شود
  • اهمیت دادن به لایه اوزون
  • شنا کردن در آب استخر و تهدید سلامت شما!
  • محبوبترین ها

  • صدور مجور استخدام 4000 نفری اورژانس پیش بیمارستانی
  • راه حلی برای کاهش سایز ران ها
  • با روزه داری دیابت را از خود دور کنید
  • کمبود ویتامین دی و افزایش خطر مرگ در سالمندان
  • رژیم غذایی مطلوب برای کبد چرب ها
  • لوک، دست پروتزی که کار کردی شبیه به یک دست معمولی دارد
  • استقرار کاروان بهداشت و درمان مرزهای ایران و عراق
  • بررسی مشکلات کودکان مناطق محروم
  • تاثیر کپسول های بالون در کاهش وزن
  • از جمله عوارض تحمل دردهای طاقت فرسا
  • حضور رییس جمهور در خودروی برقی ساخت داخل
  • افراد چاق مراقب ابتلا به بیماری های ریوی باشند
  • تاریخچه ی پیدایش و تکامل مهندسی پزشکی
  • لزوم حمایت از زوج‌های نابارور در ایلام
  • آیا محصولات تراریخته، به ناباروری ختم میشوند؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است