غول جهانی دنیای  نوشابه، شرکت پپسی‌کولا ،هدف تازه‌ای را برای کاهش میزان قند به کار رفته در نوشیدنی‌های خود در دنیا آغاز کرده است تا از این طریق بتواند با مشکلات متعددی از جمله چاقی و تغییرات آب و هوایی مقابله کند.

کمپانی آمریکایی پپسی به تازگی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ حدود دو سوم از نوشیدنی‌های این شرکت ۱۰۰ کالری یا کم‌تر کالری خواهند داشت و در نظر دارد میزان مواد قندی به کار رفته در نوشیدنی‌های خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

 به نقل از رویترز، این طرح که قرار است با عرضه نوشیدنی‌های کم‌کالری، کالری صفر یا تغییر ترکیبات نوشیدنی‌های موجود انجام شود، در دستور کار شرکت‌های پپسی‌ و کوکاکولا قرار گرفته است. این شرکت‌ها تحت فشار متخصصان بهداشت و دولت‌هایی که این قبیل شرکت‌ها را عامل اصلی شیوع چاقی و دیابت میان مردم می‌دانند، تصمیم به کاهش قند نوشیدنی های خود گرفته‌اند.

در این طرح اولیه قرار است شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی‌های قندی، تا سال ۲۰۲۰ میزان قند موجود در نوشیدنی‌های خود را تا ۲۵ درصد کاهش دهند که دستیابی به آن می‌تواند گام بلندی برای رسیدن به هدف باشد.

سازمان بهداشت جهانی نیز در ماه جاری مالیات‌هایی را به نوشیدنی‌های قندی اختصاص داد تا از این طریق، با کاهش مصرف  نوشیدنی‌های قندی بتواند در راستای سلامت افراد جامعه گام بردارد.

پپسی‌کولا برخلاف شهرتی که دارد، تنها ۱۲ درصد از ۶۳ میلیارد دلار درآمد سالانه ناشی از فروش نوشیدنی‌های قندی را به خود اختصاص داده است و از طرفی، ۲۵ درصد نوشیدنی‌های گازدار را تولید می‌کند.

جزء اهدافی که قرار است این شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۵ به آن دست یابند می‌توان به کاهش میزان سدیم و چربی اشباع اشاره کرد. علاوه بر این، بهبود ۱۵ درصدی راندمان مصرف آب در زنجیره تأمین کشاورزی مستقیم در مناطق پرتنش آبی در سال ۲۰۲۵ و کاهش ۲۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای زنجیره تأمین آن تا سال ۲۰۳۰ از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌روند.