482454183_xs

برخی سبزیجات را بهتر است قبل از استفاده بپزید و از این طریق ویتامین ها و املاح معدنی بیشتری از آن ها دریافت کنید ,کدو تنبل ,هویج ,  گوجه فرنگی ,  مارچوبه ,  اسفناج و قارچ  از جمله این سبزیجات پرخاصیت به شمار می روند ارزش غذایی آن ها پس از پختن بیشتر خواهد شد این سبزی ها در سلامت بینایی، تولید مثل، رشد استخوان و تنظیم سیستم ایمنی بدن موثر می باشند .

بامداد – برای پختن سبزیجات از چه روش هایی می توانیم کمک بگیریم آیا پختن سبزیجات تاثیرات مطلوبی روی کیفیت آن ها میگذارد یا خیر؟برخی مصرف میوه ها و سبزیجات را باید به صورت خام مصرف کرد اما برخی دیگر با فرآیند پخته شدن دچار تغییر کیفیت قابل ملاحظه ای خواهند شد گوجه فرنگی ,  مارچوبه ,  اسفناج ,  قارچ  از جمله سبزی هایی هستند که در اثر پختن بهتر جذب بدن خواهند شد .

ممکن است متضاد به نظر برسد، اما برخی میوه ها و سبزیجات هنگامی که پخته می شوند از ارزش تغذیه ای بیشتری برخوردار می شوند.

پختن میوه ها و سبزیجات موجب تغییر ظاهر، بافت و رنگ ها آنها می شود و از این رو جای شگفتی نیست که برخی از مواد مغذی موجود در آنها نیز طی روند پخت از بین بروند. بر همین اساس، شاید این گونه در ذهن شما جا افتاده باشد که مصرف میوه ها و سبزیجات به صورت خام سودمندتر است.

به گزارش “تری هاگر”، اما برای برخی از ما مصرف مواد غذایی خام ممکن است امکان پذیر نبوده و یا چندان راحت نباشد. از این رو، آگاهی از این مساله که همه سبزیجات هنگامی که خام هستند لزوما سالم تر نیستند می تواند امیدوارکننده باشد. در ادامه با برخی سبزیجات که پس از پخته شدن ارزش غذایی بیشتری پیدا می کنند بیشتر آشنا می شویم.

کدو تنبل و دیگر کدوهای زمستانی

کدو تنبل خام برای بسیاری از مردم جهان یک جز اصلی از فهرست غذایی آنها را شامل نمی شود. اما اگر فکر می کنید کدو تنبل و دیگر کدوهای زمستانی در حالت خام از مواد مغذی بیشتری برخوردار هستند، بهتر است این ذهنیت را تغییر دهید. کدو تنبل پخته دارای تمامی آنتی اکسیدان های فوق العاده مانند بتا کاروتن است که پس از حرارت دیدن جذب آنها آسان تر نیز می شود.

مارچوبه

مارچوبه در حالت خام نیز استفاده می شود اما پختن آن به شکستن دیواره های سلولی ضخیم کمک می کند که این کار برای بدن دشوار است و بر همین اساس، جذب مواد مغذی موجود در مارچوبه مانند ویتامین های A، C، و E، و فولات تسهیل می شود. پختن مارچوبه موجب می شود تا آنتی اکسیدان ها به ویژه اسید فرولیک بیشتر در دسترس باشند.

گوجه فرنگی

پخت گوجه فرنگی موجب می شود تا آنتی اکسیدان قدرتمند لیکوپن موجود در آن آزاد شود. مصرف بالای لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان و حملات قلبی در ارتباط است. پخت گوجه فرنگی موجب شکستن دیواره های سلولی و آزاد شدن لیکوپن می شود که بدن از دریافت آن سود می برد. البته پختن گوجه فرنگی می تواند به کاهش محتوای ویتامین C این محصول منجر شود اما با مصرف منابع دیگر این ویتامین مانند میوه های خانواده مرکبات می توانید این مساله را جبران کنید.

هویج

بنابر گزارش وب سایت ساینتیفیک امریکن، هویج پخته دارای سطوح بالاتری از بتا کاروتن است. بتا کاروتن به گروهی از مواد آنتی اکسیدانی تعلق دارد که به نام کاروتنوئیدها شناخته می شوند و رنگ زرد، قرمز، و نارنجی را به میوه ها و سبزیجات می بخشند. بدن انسان بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند که این ویتامین نقش مهمی در سلامت بینایی، تولید مثل، رشد استخوان و تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

قارچ

گوارش قارچ های خام اساسا به سختی صورت می گیرد. افزون بر این، حرارت دادن به قارچ موجب آزاد شدن مواد مغذی موجود در آن می شود که از آن جمله می توان به پروتئین، ویتامین های B، و مواد معدنی و همچنین طیف گسترده ای از ترکیبات که در دیگر مواد غذایی یافت نمی شوند، اشاره کرد. در سنت آسیایی، قارچ هم به عنوان یک ماده غذایی و هم یک دارو در نظر گرفته شده زیرا آنها می توانند از طریق تقویت سیستم ایمنی به پشتیبانی از سدهای دفاعی طبیعی بدن کمک کنند.

اسفناج

فولات، ویتامین C، نیاسین، ریبوفلاوین، و پتاسیم در اسفناج خام فراوان تر هستند اما با پختن آن بر میزان ویتامین A، ویتامین E، پروتئین، فیبر، روی، تیامین، کلسیم، و آهن دریافتی افزوده می شود و همچنین کارتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن، لوتئین، و زیگزانتین در اسفناج پخته هر چه بیشتر قابل جذب می شوند.

در نهایت، باید به این نکته اشاره داشت که مقایسه میزان مواد مغذی در سبزیجات خام و پخته پیچیده بوده و همواره باید جوانب مختلف آنچه به دست می آورید و آن چه از دست می دهید را سبک و سنگین نمایید. روی های لیو، دانشمند مواد غذایی از دانشگاه کورنل این نکته را یادآوری می کند که همچنان رازهای بسیاری درباره چگونگی تعامل مولکول های موجود در گیاهان با بدن انسان وجود دارند.

با توجه به آن چه می دانیم، به نظر می رسد بهترین رویکرد خوردن انواع میوه ها وسبزیجات به روش های مختلف است. بر همین اساس، اطمینان حاصل می شود که ترکیبی از مواد مغذی به واسطه روش های مختلف تهیه مواد غذایی را دریافت می کنید.

منبع : عصر ایران

ارسال شده در 4 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • خوراکی از لوبیا سبز و گوشت چرخ کرده
  • لیپولیز چه نوع لیزری چیست؟
  • دانستنی های مهم پیرامون مسواک کردن دندان
  • افراد پرخاشگر در ورزش
  • نوشیدنی برای خلاصی از شرسنگ کیسه صفرا
  • از کجا بدانم کودک من به بیماری کاوازاکی مبتلا است؟
  • مراقبت از پوستی که کک و مک دارد
  • مراقبت از ماهیچه ها در حین ورزش
  • در خطر قرار گرفتن شنوایی با این رفتارها
  • ملاحظات ویژه در مورد ورزشکاران و بیماران دیابتی
  • علت بی حوصلگی ایرانیان
  • دلایل وجود خون در ادرار چیست [فیلم]
  • اهمیت همراهی همسر سوگوار
  • فرد مبتلا به مواد مخدر چگونه درمان می شود
  • بیش فعالی را چگونه درمان کنیم
  • محبوبترین ها

  • چرا بیماریهای خود ایمنی بوجود می آیند؟
  • ریسک کدامیک بیشتر است؟ بیماری دیابت یا بیماری چربی
  • عوارض آبله مرغان و درمان آن
  • عواملی که سوزش معده را شدت می بخشند
  • از کجا بدانیم درد قلبی داریم
  • بیماری کراتوز اکتینیک چه کسانی را مبتلا میکند؟
  • 10 نشانه بیماری کلیه که باید بدانید
  • آپاندیسیت در بانوان
  • ناگفته هایی در مورد کبد
  • شایعترین علت فراموشی – بیماری آلزایمر
  • بیماری آنوریسم چیست؟ علائم و درمان آن چگونه است
  • رفع مشکلات سرطانی با این روش جدید
  • عوارض کبدی این چای را بدانید
  • تفاوت های آلرژی با سرما خوردگی
  • اگر این بیماری را دارید حتما رژِیم بگیرید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است