osteoporosis

آیا افرادی که از پوکی استخوان رنج میبرند می توانند از تردیمل استفاده کنند روش های مختلف برای تقویت عضلات بدن این افراد چگونه اند مفیدترین تمرینات موثر در این باره را در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد سالمندان محترم در این سنین بیشتر در معرض شکستگی استخوان و دررفتگی یا پارگی عضلات و ربات های پا و دست قرار دارند پس مراقب باشند زمین نخورند و آرام قدم بردارند.

عضو هیات علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح مفیدترین ورزش برای پوکی استخوان گفت: اخیراً استفاده از قوزبندهای خاصی که طراحی آنها شبیه به کوله پشتی است توجه پزشکان و بیماران را به خود جلب کرده است.

دکتر سید احمد رئیس السادات به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان در خصوص مقایسه دوچرخه ثابت و تردمیل در مبتلایان به پوکی استخوان اظهار داشت: تردمیل به دلیل فشار بیشتری که بر روی ستون فقرات و اندام‌های تحتانی وارد می‌کند برای افزایش تراکم استخوان مفیدتر است.

رئیس السادات ادامه داد: دوچرخه ثابت اثر قابل توجهی بر افزایش تراکم استخوان ندارد و تنها در افرادی که به دلیل چاقی یا درد زانوها امکان استفاده از تردمیل را ندارند ممکن است توصیه شود.

 

وی افزود: به هنگام استفاده از دوچرخه ثابت باید زین و فرمان به گونه ای تنظیم شود که ناحیه پشت و زانوی بیمار دچار خمیدگی زیاد نشود. پیاده روی به خصوص در سطوح غیر شیب دار، ساده ترین و مفید ترین ورزش در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود. انجام ورزش‌های رزمی و ورزش‌های پر برخورد مانند فوتبال و همچنین دویدن‌های سریع در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان شدید، توصیه نمی‌شود. این ورزش‌ها ممکن است منجر به زمین خوردن و شکستگی‌های ناشی از آن شوند.

رئیس السادات گفت:‌ اخیراً ورزش تای چی که ریشه در ورزش‌های رزمی سنتی چینی دارد به عنوان ورزشی مفید در سالمندان شناخته شده است. این ورزش علاوه بر افزایش تراکم استخوان اثرات مفیدی در بهبود تعادل و پیشگیری از خطر زمین خوردن در آنها دارد. تاثیرات مفید بر جنبه های روحی و روانی از دیگرفواید این ورزش است.

وی در ادامه عنوان کرد: در پژوهشی که در مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است ورزش‌های تقویتی عضلات راست کننده ستون فقرات پشتی ضمن کمک به کاهش خمیدگی پشت می‌تواند سبب بهبود تعادل و کاهش خطر زمین خوردن و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به پوکی استخوان شود.

وی تاکید کرد در مبتلایان به پوکی استخوان انجام ورزش‌هایی که در آن بیمار کمر و پشت خود را خم می‌کند نه تنها مفید نیستند بلکه سبب افزایش شکستگی در ستون فقرات می‌شود.

عضو هیات علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در مبتلایان به پوکی استخوان انجام ورزش‌هایی که در آن بیمار کمر و پشت خود را خم می‌کند نه تنها مفید نیستند بلکه سبب افزایش شکستگی در ستون فقرات می‌شود.

رئیس السادات عنوان کرد: اخیراً استفاده از قوزبندهای خاصی که طراحی آنها شبیه به کوله پشتی است توجه پزشکان و بیماران را به خود جلب کرده است. این قوزبندها دارای وزنه ای نیم تا یک کیلوگرم هستند و سبب می‌شوند با تحریک حس تعادل عمقی و هشدار به فرد، به صورت فعال سبب راست شدن ستون فقرات در وی شوند. پژوهشی که در بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد نشان داد استفاده از این قوزبندهای وزنه دار ۲ تا ۳ نوبت در روز و هر بار حدود یک ساعت سبب بهبود تعادل و کاهش خطر زمین خوردن در مبتلایان به پوکی استخوان می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح محیط زندگی و معابر و پیشگیری از زمین خوردن از مهمترین فعالیت‌هایی است که سبب بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به پوکی استخوان می‌شود. تنظیم ارتفاع مناسب تخت و نیز استفاده از صندلی‌های دسته دار و همچنین، تعبیه دستگیره‌های مناسب در دیواره‌ها و پرهیز از ایجاد محیط لغزنده در کف دستشویی و حمام از جمله مواردی است که سبب کاهش خطر زمین خوردن در سالمندان می‌شود. نور مناسب به ویژه در شب‌ها و نیز عدم وجود قالیچه‌های سبک و لغزنده در مسیر تردد سالمندان نیز از مواردی است که برای پیشگیری از سقوط باید در نظر گرفت.

منبع : تسنیم

ارسال شده در 7 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • درد مفاصل ناشی از خانه تکانی و این روش های درمانی
  • تقویت روخوانی کودکان با رژیم غذایی سالم
  • خطرات و عوارض جانبی لاک ناخن برای خردسالان
  • تقویت روحیه با رنگ درمانی
  • ترمیم بینی پس از شکستگی
  • تکنیک انتخاب جوراب خوب
  • ابتلا به مشکلات قلبی با افسردگی
  • افزایش حجم سینه از راه ورزشی
  • هشدار به کسانی که کمبود ویتامین E دارند
  • در خرید کفش برای کودک به این نکات توجه کنید
  • بشقابی از سبزیجات گرم بهاری
  • کنترل وزن بدن با ادویه جات
  • توصیه های موثر برای سنگ کلیه
  • تهدید این بیماری در عید برای اطفال و زنان باردار
  • مشکلات زیاد در خانواده ها به خاطر فضای مجازی
  • محبوبترین ها

  • خواب مناسب برای سنین پایین
  • از کجا بفهمم فرزندم وسواس دارد؟
  • سوراخ کردن گوش اطفال و این دانستنی ها
  • تقویت اعتماد به نفس بچه ها در زمینه درسی
  • پا چنبری! از ابتلا تا درمان
  • والدین کودکان بد غذا بخوانند
  • کارهایی لازم در بارداری برای پیشگیری از زردی نوزاد
  • نگرانی های والدین برای زبان گشودن خردسالان
  • اختلال در رشد قد اطفال با این عوامل
  • 5 اسباب بازی که به به بهبود توانایی کودک کمک میکند
  • اطلاعاتی در زمینه سوء تغذیه خردسالان
  • برخورد با کودک سمج
  • تخفیف درد دندان در شیرخواران
  • دانستنی های برای عادت مکیدن انگشتان اطفال
  • پیامدهای درون گرا بودن در دوران کودکی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است