immunity-2a

برخی عوامل محیطی مختلف در تضعیف سیستم ایمنی بدن شما مقصر هستند و می توانند باعث تشدید ضعف سیستم ایمنی تان شوند سیگار کشیدن,  نوشیدن الکل ,کمبود خواب ,  استرس,  مصرف مواد غذایی کم ارزش و تنهایی در این زمینه نقش موثری ایفا خواهند کرد از آن ها دوری کنید و با روش های پیشگیرانه برای هریک آشنا شوید.

بدن انسان هنگام خواب انرژی از دست رفته خود را احیا می کند و همچنین عاملی کلیدی در روند درمان بیماری ها محسوب می شود. اگر به میزان کافی نخوابید، بدن از شرایط مناسب برای مقابله با پاتوژن ها یا عوامل بیماری‌زا برخوردار نخواهد بود.

با فرا رسیدن فصل پاییز روند کاهش دما آغاز می شود و بار دیگر فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا از راه می رسد. این بیماری های واگیردار می توانند از دانش آموزان دبستانی تا کارگران یک کارخانه را در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش “کر2″، اگرچه در ارتباط بودن با فرد بیمار و تعامل با وسایل وی می تواند به گسترش بیماری منجر شود اما گاهی اوقات سبک زندگی و رژیم غذایی می توانند نقش بیشتری در بیمار شدن شما ایفا کنند. در ادامه برخی عادات که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را در معرض خطر قرار دهند و باید از آنها دوری کنید را معرفی می کنیم.

سیگار کشیدن

اگرچه مضرات استفاده از تنباکو و نتایج منفی آن بر سلامت انسان شناخته شده هستند اما همچنان بسیاری از مردم جهان این کار را انجام می دهند. اگر سیگار می کشید باید به این نکته توجه داشته باشید که مواجهه با نیکوتین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و از این رو، راحت‌تر به بیماری مبتلا می شوید. حتی اگر از سیگارهای الکترونیک نیز استفاده کنید همچنان در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار دارید.

نیکوتین سطوح کورتیزول را افزایش می دهد، در شرایطی که شکل گیری پادتن سلول B و واکنش سلول های T به آنتی ژن ها را کاهش می دهد. مطالعه ای که به تازگی در نشریه پلاس وان منتشر شد، نشان داد که بخار حاصل از سیگار الکترونیک می تواند به ریه ها آسیب برساند و آنها را هر چه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت سازد. اگر از سرماخوردگی و آنفلوآنزا متنفر هستید بهتر است هرچه زودتر سیگار را ترک کنید.

نوشیدن الکل

نوشیدن الکل می تواند برای سیستم ایمنی بدن مضر باشد. نخست، الکل بدن را از مواد مغذی با ارزش و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن محروم می کند. دوم، الکل همانند قند در صورت مصرف بیش از حد می تواند توانایی گلبول های سفید برای نابودی میکروب ها را کاهش دهد. دوزهای بالای الکل توانایی تقسیم گلبول های سفید خون را سرکوب می کند، واکنش گلبول های سفید روی سلول های سرطانی را مهار می کند و توانایی ماکروفاژها برای تولید عوامل نکروز تومور را کاهش می دهد. میزان مصرف الکل که موجب مسمویت می شود برای سرکوب سیستم ایمنی بدن نیز کافی است.

کمبود خواب

بدن انسان هنگام خواب انرژی از دست رفته خود را احیا می کند و همچنین عاملی کلیدی در روند درمان بیماری ها محسوب می شود. اگر به میزان کافی نخوابید، بدن از شرایط مناسب برای مقابله با پاتوژن ها یا عوامل بیماری‌زا برخوردار نخواهد بود. مطالعات مختلف رابطه کمبود خواب با ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی، دیابت، و فشار خون بالا را نشان داده اند. خواب کافی به حفظ عملکرد مطلوب سیستم ایمنی بدن کمک می کند و کمبود خواب مزمن یک عامل خطرساز برای ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.

استرس

کمبود خواب می تواند زمینه ساز شکل گیری استرس مزمن باشد. اگرچه ممکن است متوجه این مساله نشویم، اما خواسته های جسمانی و احساسی مسئولیت های روزانه ما می توانند توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با باکتری ها و ویروس ها را کاهش دهند. هنگامی که بدن به طور مداوم در حال مبارزه برای ترمیم آسیب های وارده از استرس است، از منابع در دسترس کمتری برای رسیدگی به پاتوژن ها برخوردار خواهد بود.

مصرف مواد غذایی کم ارزش

قندهای افزوده شده در تقریبا تمامی مواد غذایی فرآوری شده یافت می شوند. بنابر پژوهش های صورت گرفته خوردن یا نوشیدن 100 گرم (هشت قاشق غذاخوری) قند معادل دو قوطی سودا می تواند توانایی گلبول های سفید برای کشتن میکروب ها را به میزان 40 درصد کاهش دهد. آثار منفی قند روی سیستم ایمنی بدن در کمتر از سی دقیقه پس از مصرف شکل می گیرند و می توانند تا پنج ساعت نیز دوام بیاورند.

ورزش بیش از اندازه

تاکنون هر چه در این فهرست ارائه کردیم به طور آشکار منفی بودند اما درباره ورزش کردن چه نظری دارید؟ ورزش بیش از اندازه نیز می تواند برای سیستم ایمنی بدن شما به اندازه ورزش ناکافی مضر باشد. ورزش شدید بیش از اندازه می تواند بدن را ناتوان ساخته و آن را نسبت به عفونت آسیب پذیرتر سازد. اما ورزش منظم و متعادل می تواند شما را کمتر مستعد ابتلا به بیماری سازد. پس طی فصول سرد سال به ورزش خود ادامه دهید اما مراقب باشید بیش از اندازه ورزش نکنید.

تنهایی

آنچه درباره واگیردار بودن سرماخوردگی و آنفلوآنزا مطرح شده شاید شما را به فردی انزواطلب مبدل سازد اما گوشه نشینی و جدا کردن خود از دیگران نیز می تواند برای سیستم ایمنی بدن مضر باشد. نتایج یک مطالعه نشان داده است که اضطراب ناشی از تنهایی می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و زمینه ساز شکل گیری استرس اکسیداتیو بیشتر یا آسیب حاصل از رادیکال های آزاد باشد. تنها با در آغوش کشیدن فردی دیگر می توانید به مقابله با استرس رفته و استعداد ابتلا به بیماری را در خود کاهش دهید.

عصر ایران،

 

 

ارسال شده در 2 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تولید نوعی واكسن جدید سل
  • کدو تنبل و درمان سرماخوردگی
  • آیا زعفران می تواند وضعیت تناسب اندام را حفظ کند
  • مصرف عسل برای بیماران قلبی
  • اندازه گیری فشار چشم به وسیله معاینه و لمس مستقیم
  • کم کردن کلسترول با این پیشنهادات خوراکی
  • 25 خطای بچه گانه زن و شوهرها
  • صدمه به لثه ها و خونریزی آن ها
  • تصاویر یونیت معاینه گوش و حلق و بینی
  • تاثیر تابستان روی سلامت اسپرم
  • لاغری و کاهش وزن را با آلبالو تجربه کنید
  • آشنایی با روش پیشرفته ضد بارداری
  • پارگی کیسه آب و نشانه ها و علائم مختلف برای آن
  • تست تعیین آمادگی و هدف برای تشکیل زندگی مشترک
  • تمرینات ورزشی در روزه داری
  • محبوبترین ها

  • فعالیت ورزشی مفید برای مبتلایان به آسم
  • برای افزایش دوز شیمی درمانی ورزش بسیارعالیست
  • چند نکته ی طلایی درباره ی باشگاه ورزشی
  • در ارتباط با کراتین جدیدترین تحقیقات را بخوانید
  • راه حل درد زانو تقویت مفاصل ران
  • راهکارهای مفید برای دوش پس از ورزش
  • آشنایی با مکمل‌های رشد + زمان ومقدار مصرفی آنها
  • دستورات ورزشی برای کودکان مبتلا به صرع
  • فواید ورزش پیلاتیس را باهم مرور میکنیم
  • آموزش تصویری از بین بردن چربی با ورزش یوگا
  • هنگام فعالیت ورزشی چگونه عرق را دفع کنیم
  • به حداکثر رساندن رشد عضلانی به چه طریقی است؟
  • در باره پاتیناژ همه نکات مهم را بخوانید
  • 5 نکته برای سوزاندن کالری در حین انجام کارهای خانه
  • حرکات ورزشی سبب به موقع پیر شدنتان می شود!
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است