50fe4ee3-57b7-4097-a10a-b0b94f0e6e49-620x372

تلفن همراه امروزه تبدیل به معضلی برای سلامت جسمی و روانی مردم جامعه شده است که تقریبا در دست تمامی افراد جامعه مشاهده می شود می خواهیم به بررسی راه حل هایی برای  کاهش آسیب های جسمی ناش یاز این دستگاه های هوشمند بپردازیم مضرات استفاده از تلفن همراه را در این مطلب ذکر کرده ایم امواج تلفن همراه و وای فای عاملی برای تهدید سلامت ذهنی و جسمی ما شده اند .

شاید در گذشته نه چندان دور باور این موضوع برای بشریت سخت و غیرقابل هضم بود که روزی فرا رسد که قریب به 5 میلیارد نفر در جهان از وسیله ای به نام موبایل استفاده خواهندکرد، وسیله ای که اکثر ما حتی حاضر نیستیم لحظه ای آن را از خود جدا کنیم. حال شاید وقت آن فرا رسیده که با دانستن این موضوع که چقدر این وسیله می تواند برای سلامتی شما خطرآفرین باشد، راضی شوید کمتر با گوشی موبایلتان وقت سپری کنید.حال تصور کنید که ما در چه دنیای از امواج تلفن های همراه زندگی می کنیم.
میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موجود متفاوت است ولی به طور معمول بیش از 70 درصد امواج به وسیله بافت جمجمه و مغز جذب می شود و به شکل انرژی حرارتی درمی آید. اگرچه عوامل گوناگونی از جمله فاصله تلفن همراه از گوش و میزان فرکانس در جذب امواج موثرند اما اثر زیانبار صحبت بی وقفه با تلفن های همراه آشکار و بدیهی است.
امواج تلفن همراه در هنگام مکالمه به شدت افزایش یافته و در همه جهات در فضا منتشر می شوند. هرچه به تلفن همراه نزدیک تر شویم دامنه انرژی و شدت امواج افزایش می یابد که این امواج می توانند آثار بسیار خطرناک و جبران ناپذیری به بافت های حساس بدن علی الخصوص مویرگ های مغزی داشته باشند.
در این مطلب سعی داریم با نکاتی که باعث کاهش آسیب های جسمی استفاده از تلفن همراه می شود بپردازیم، در ابتدا تعدادی از مضرات استفاده زیاد از این وسیله را می شماریم:
1- افزایش احتمال ایجاد و گسترش تومورهای سرطانی و آسیب پذیری بدن در برابر عوامل بیماری زا.
2- اختلالات خواب، فراموشی، سردرد و افسردگی.
3- احساس داغی در داخل سر و نزدیک محل نصب موبایل.
4- افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون.
5- مسمومیت خونی.
6- بروز مشکلات ژنتیک.
7- احساس خستگی.
8- افزایش شانس ابتلا به دو نوع تومرو مغزی تا 50%
9- بروز اختلالات جنسی و کاهش توازن باروری و نهایتا ناباروری.
10- کمبود و اختلالات خواب.
نکاتی که باید در استفاده از تلفن همراه رعایت شوند:
1- مدت زمان مکالمه تان را کاهش دهید:
بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراه تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد که اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد.
2- کودکان فقط در مواقع اورژانس:
این به هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند چون مغز کودکان در حال رشد است و اثر امواج تلفن همراه بر آن بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد اورژانس با تلفن همراه خود صحبت کنند.
3- تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمربندتان قرار ندهید:
بهتر است تلفن همراه رادر جیب شلوارتان قرار ندهید چون بافت های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت های سر و صورت، اشعه های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می بینند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می دهند تعداد اسپرم هایشان 30 درصد کاهش پیدا می کند.
4- اول بگذارید ارتباط برقرارشود:
اگر شما از هدست یا گوشی استفاده نمی کنید وقتی شماره می گیرید اجازه دهید اول تلفن همراه تان وصل و ارتباط با طرف مقابل برقرار شود سپس آن را روی گوش تان قرار دهید در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می گیرید. شما می توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه تان ببینید.
5- تلفن همراه تان را داخل پوشش های فلزی و محفظه های در بسته فلزی قرار ندهید:
برای موبایلتان پوشش های فلزی نخری و آن را درون بسته های فلزی قرار ندهید. این محفظه های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می آیند تشدید می کنند.
6- تلفن همراهی با میزان اس. اِی. آر پایین تر (تلفن همراهی با جذب پایین اشعه برای بدن) بخرید:
هنگام خرید تلفن همراه به میزان س. ای. آر آن توجه کنید. این عدد به طور معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می شود و نشان می دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می شود. هرچه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین تر باشد آن گوشی ایمن تر است و بیشتر شما را از آثار مخرب اشعه های تلفن همراه مصون نگه می دارد.
7- از هدست استفاده کنید:
برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش تان قرار داده اید مغز شما را نشانه نروند باید آن را از سرتان دور کنید. بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش تان از یک «هندزفری» یا «هدست» استفاده کنید. این کار موجب می شود امواجه تلفن همراه به سمت مغز شما نیایند و فقط بتوانید با هندزفری مکالمه خودتان را انجام دهید.
8- از هندزفری های بلوتوث دار استفاده کنید:
گرچه این مدل از هندزفری ها هم امواجی را به سمت مغز ما می فرستد ولی محققان می گویند این امواج 100 مرتبه کمتر از امواجی هستند که هنگامی که گوشی تلفن همراه را روی گوش تان قرار می دهید، به مغزتان می رسد ولی فراموش نکنید آن را هنگامی که صحبت نمی کنید از گوش تان جدا کنید چون در این شرایط باز هم امواج بلوتوث به سمت مغز شما می آیند.
9- از هندست (هندزفری)هایی استفاده کنید که درونشان یک لوله توخالی به کار رفته است:
این هندزفری ها درست مانند هندزفری های معمولی هستند با این تفاوت که آن بخش از هندزفری که در مجاورت گوش قرار می گیرد از یک لوله توخالی که درون آن هیچ سیمی عبور داده نشده، تشکیل شده است. به این ترتیب صدا به طور مستقیم از هوای درون این لوله خالی و با ارتعاش مولکول ای هوا به گوش شما می رسد و امواجی را که به مغز می رسد کاهش می دهد.
10- از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید:
یک راه آسان دیگر برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه این است که هنگام صحبت کردن با آن، اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می توانید تلفن همراه را دورتر از بدن تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می یابد.
ماهنامه پیام یاقوت:

ارسال شده در 4 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • اثرگذاری بی کربنات سدیم بر بدن
  • مشكلات عروقي و سكته هاي قلبي و مغزي
  • عوارض جانبی نامطلوب بوتاکس
  • دسر کاراملی با سیب زمینی
  • چطوری می‌توانم بدون ورزش چاق شوم؟
  • درمان خانگی برای بی حسی دست و پا
  • افزایش تعداد سلول های بنیادی جنین با ویتامین D
  • ماهانه حداقل 180 هزار تومان هزینه داروی آلزایمری ها
  • تشنگی! احساسی که باید جدی گرفته شود
  • رشد عزت نفس در بچه با این کارها
  • علت افزایش ریزش مو با مصرف داروی لوسیون ماینوکسیدیل
  • تغییر رنگ پوست با سولاریوم برای زیر سی سال ممنوع!
  • طب سنتی برای رفع ام اس
  • از کجا بدانیم دچار بیماری ایدز شده ایم یا نه؟
  • نگاهی به میوه ها و سبزیجات مفید برای سلامت چشم
  • محبوبترین ها

  • مصرف مواد غذایی مفید برای مقابله با اضطراب و استرس روزانه
  • مقاومت در برابر شکستگی استخوان
  • رژیم غذایی در بیماری فتق هیاتال
  • 9 فایده شیر بادام
  • 8 ماده غذایی فوق العاده برای افراد ورزشکار
  • شگفت انگیز ترین و جالب ترین حقایق راجع به زرده مرغ
  • ده روش معجزه آسا برای لاغری
  • با خرما سرحال و شاداب شوید
  • رواج بد غذایی در بین افراد
  • دانستنیهای خواندنی در ارتباط با چربیها یا روغنها
  • معرفی و بررسی یک غذای سالم و کامل
  • موادغذایی تابستانی برای کاهش وزن
  • با تغذیه مناسب درد زانو خود را کنترل کنید
  • اگررژیم غذاییتان را تغییر دهید نیازی به استفاده از مکمل نیست
  • همراه گوشت سبزیجات بخورید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است