weeknight-pizza-cooking-without-recipes-940x600

برخی موادغذایی به سرعت فاسد خواهند شد و به راحتی میکروب های مختلف به درون آن ها نفوذ خواهد کرد اگر تمایل به مصرف این خوراکی ها دارید بهتر است آن ها را در محل و دمای مناس نگهداری کنید و از فاسد شدن آن ها پیشگیری کنید از جمله این مواد خوراکی می توانیم به توت ,موز ,گوجه فرنگی,آووکادو،,سیب زمینی ,هلو ,لوبیا ,کلم پیچ,قارچ,مارچوبه و بسیاری موادغذایی دیگر اشاره کنیم این خوراکی ها حتی در فضای یخچال نیز دوام زیادی نمی آورند.

برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای فاسدشدنی با چند کارشناس حوزه بهداشت و درمان گفتگو کردیم و از آنها خواستیم غذاهایی را که به سرعت فاسد می‌شوند، به ما معرفی کنند.
1. انواع توت
توت یک میوه بسیار فاسدشدنی است که در عرض چند روز تغییر رنگ داده و خراب می‌شود. اگر توت را در یخچال یا فریزر نگه دارید، حداکثر تا 8 روز تازه می‌ماند. وقتی توت شروع به فاسد شدن کرد، فکر نکنید می‌‌توانید با جدا کردن بخش خراب‌شده، بقیه‌ی آن را بخورید. کپک در زیر پوست این میوه نیز رشد می‌کند و به سرعت به سایر نقاط آن منتقل می‌شود.
2. موز
اگر موز را در مکان مناسبی نگه دارید، حداکثر 2 تا 5 روز دوام می‌آورد. سعی کنید موزهای نارس را از موزهای رسیده دور نگه دارید. از موز رسیده گاز اتیلن ساتع می‌شود که به سرعت میوه‌های مجاور را پخته می‌کند. بنابراین بهتر است همیشه موز نارس بخرید و آن را در انباری بگذارید تا به حال فرصت برسد. همچنین توجه داشته باشید که نگهداری موز در کیسه‌های تیره، سرعت رسیدن آن را افزایش می‌دهد!
3. گوجه فرنگی
گوجه فرنگی عاشق گرماست و از سرما نفرت دارد. قرار دادن گوجه فرنگی در یخچال سرعت نرم شدن آن را افزایش می‌دهد. بنابراین، بهتر است آنها را روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید و هر بار که خواستید از آن لذت ببرید. گوجه فرنگی بیرون از یخچال یک هفته دوام می‌آورد.
4. هلو
هلو به دلیل انتشار گاز اتیلن به سرعت پوسیده می‌شود و از حالت طبیعی فاصله می‌‌گیرد. از این رو، بهتر است آن را در یخچال و به دور از میوه‌هایی که گاز اتیلن منتشر می‌کنند نگه دارید.
5. سیب زمینی
سیب زمینی باید در هوای خنک و نه سرد نگهداری شود؛ گذاشتن آن در یخچال باعث می‌شود که نشاسته موجود در سیب زمینی به سرعت به قند تبدیل شود و عطر و طعم آن برگردد. از این رو، بهتر است سیب زمینی را داخل قفسه و در هوای خشک و خنک نگهداری کنید تا عطر، طعم و مزه‌اش تغییر نکند.
6. آووکادو
آووکادو بر پیشخوان آشپزخانه به مدت 3 تا 4 روز و در یخچال به مدت 7 تا 10 روز سالم باقی می‌ماند. رنگ یک آووکادوی رسیده سبز تیره است، اما درون آن کمی روشن‌تر دیده می‌شود. آووکادوی خراب به رنگ سفید یا قهوه‌ای در می‌آید و پوستش تغییر شکل می‌دهد. شما می‌توانید یک آووکادوی رسیده را به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگه دارید. برای نگهداری بهتر، آووکادوی نارس را روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید و پس از رسیدن آن را در یخچال نگه دارید.
7. لوبیا سبز
لوبیا سبز تازه یا پخته شده، 5 تا 7 روز در یخچال و فریزر دوام می‌آورد. لوبیای فاسد به رنگ سبز تیره در می‌آید و خیس می‌شود. سعی کنید دانه‌های لوبیا را در یک مکان خشک و خنک نگه دارید. رطوبت، سرعت رشد کپک را چند برابر می‌کند. در صورت مشاهده هرگونه کپک در سطح دانه‌های لوبیا، آن را دور بریزید. لوبیا سبز به اتیلن حساس است، بنابراین باید آن را دور از این گاز نگه دارید. بهتر است لوبیا را درون کیسه‌های زیپ‌دار بگذارید تا از رطوبت محیط در امان باشد.
8. کلم‌پیچ
سبزیجات برگ‌دار سریع پژمرده می‌شوند؛ بنابراین باید آنها را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و درون قفسه یخچال نگه دارید. نگهداری آنها در یخچال طول عمرشان را زیاد می‌‌کند.
9. آب‌میوه
بیشتر آب‌میوه‌ها پاستوریزه نیستند و به راحتی خراب می‌شوند. ارزش بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین ث به سرعت تنزل پیدا می‌کند، از این رو آب‌میوه‌های حاوی این ویتامین نیز سریعا از حالت طبیعی خارج شده و در صورتی که بیرون از یخچال باشند، فاسد می‌شوند.
10. کلم بروکلی
کلم بروکلی تازه 7 تا 10 روز در یخچال سالم می‌ماند. فاسد شدن کلم بروکلی با تغییر رنگ و بوی آن همراه است. نگهداری کلم بروکلی در طولانی‌مدت باعث از بین رفتن مواد مغذی درون آن می‌شود؛ ارزش ویتامین ث موجود در کلم بروکلی به سرعت تنزل پیدا کرده و در عرض چند روز باعث خرابی آن می‌شود. ویتامین ث موجود در سبزیجات، از جمله کلم بروکلی، پس از 7 روز به طور کامل از بین می‌رود. کلم بروکلی، مانند لوبیا سبز، به اتیلن حساس است؛ بنابراین باید آن را از سایر میوه‌هایی که اتیلن منتشر می‌‌کنند دور نگه دارید. هیچ وقت بروکلی را درون کیسه‌های در بسته نگهداری نکنید، چون این سبزی برای سالم ماندن به گردش هوا نیاز دارد.
11. قارچ
قارچ چه به صورت دست‌چین و چه به صورت کنسروی بیش از 10 روز دوام نمی‌آورد. قارچ تکه تکه شده معمولا 5 روز دوام دارد. برای نگهداری بهتر، باید قارچ را در یک مکان خشک و خنک و داخل کیسه‌های کاغذی نگه دارید. هیچ وقت قارچ را درون کیسه‌های پلاستیکی نگذارید، چون رطوبت محیط باعث کپک زدن آن می‌شود.
12. مارچوبه
مارچوبه فقط 2 روز دوام دارد؛ بنابراین باید آن را در اسرع وقت مصرف کنید تا عطر و طعم آن عوض نشود. ته ساقه مارچوبه را ببرید و آن را درون آب بگذارید. سپس، آن را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید تا سالم و تازه بماند.
13. حمص
این میان‌وعده خوشمزه 3 تا 4 روز در یخچال سالم می‌ماند. اگر نکات لازم برای نگهداری آن را رعایت نکنید، حمص به یک بستر بالقوه برای رشد باکتری و کپک بدل خواهد شد. بهتر است برای نگهداری حمص از ظروف دربسته استفاده کنید تا از رطوبت و آلودگی محیط به دور باشد.
14. گندم پخته 
گندم پخته شده حدود 4 تا 6 روز در یخچال سالم می‌ماند. بهتر است آن را درون ظروف دربسته نگه دارید تا هوا نخورد. باکتری‌ها در دمای بین 40 و 140 درجه فارنهایت به سرعت تکثیر می‌شوند و دانه‌های گندم را خراب می‌کنند. از این رو، نباید آن را بیش از 2 ساعت در دمای اتاق نگه دارید.
15. تخم‌مرغ
تخم‌مرغ آب‌پز پس از پختن به مدت 1 هفته در یخچال سالم می‌ماند. اگر تخم‌مرغ آب‌پز را برای یک مدت طولانی در دمای اتاق بگذارید، باکتری‌های خطرناکی در سطح آن رشد خواهند کرد. توصیه می‌شود تخم‌مرغ آب‌پز را بیش از 2 ساعت در دمای اتاق نگذارید.
16. سبزیجات پخته 
سبزیجات پخته شده در یخچال 3 تا 7 روز دوام می‌آورند، البته اگر در ظروف دربسته نگهداری شوند. سبزیجاتی مثل کلم بروکلی که آب زیادی دارند، با سرعت بیشتری از سایر سبزیجات فاسد می‌شوند. به طور کلی، سبزیجات فصلی با سرعت بیشتری فاسد می‌شوند.
17. گوشت پخته
گوشت پخته شده باید در یخچال نگهداری شده و ظرف مدت 3 تا 5 روز مصرف شود. سعی کنید گوشت را در یک کشوی مجزا درون یخچال بگذارید و دمای آن را پایین نگه دارید تا خطر رشد باکتری‌ها به حداقل برسد و مسمومیت غذایی رخ ندهد. گوشت پخته شده در معرض خطر رشد باکتری لیستریا قرار دارد که برای خانم‌های باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار خطرناک است.
18. جعفری
جعفری یک سبزی خوشطعم است که با قرار گرفتن در معرض اکسیژن به رنگ زرد یا قهوه‌ای در می‌‌آید و رطوبت بیش از حد نیز آن را پوسیده می‌کند. برای مصرف جعفری، بهتر است ته ساقه آن را ببرید و آن را درون شیشه یا یک کیسه پلاستیکی نگه داریددتا از رطوبت در امان باشد.
19. ماست
ماست به دلیل وجود باکتری‌های عامل فساد به شدت در معرض خطر فاسد شدن قرار دارد؛ متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که پروبیوتیک مورد نیاز خود را با مصرف مکمل‌های Bio-K+ تامین کنید تا از مسمومیت غذایی در امان باشید. اگر ماست را در اسرع وقت مصرف نکنید، به سرعت فاسد خواهد شد.
20. ماهی
ماهی احتمالا حساس‌ترین ماده غذایی نسبت به فاسد شدن است. ماهی حاوی چربی‌های سالم است که در مواجهه با آنزیم‌های تجزیه‌کننده پروتئین، به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. باکتری‌هایی که از ماهی تغذیه می‌کنند، در دماهای پایین نیز از بین نمی‌روند. از این رو، نگهداری ماهی در یخچال نیز کمکی به جلوگیری از رشد باکتری‌ها نخواهد کرد. برای نگهداری ماهی در فریزر باید آن را در ظروف دربسته پلاستیکی بگذارید. ماهی را آب نزنید و از یخ برای سالم نگه داشتن آن استفاده کنید. همچنین بهتر است ماهی را به صورت تازه و ظرف مدت 2 روز استفاده کنید.
منبع: الودکتر

ارسال شده در 4 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه ها و هشدارهای مهم مخصوص شست و شوی لباس
  • علائم اولیه باردارشدن را بدانید
  • همه چیز در مورد شخصیت اجتنابی
  • عناصر تشکیل دهنده سلاح نانچیکو و کاربرد آن
  • هپاتیت! خطری که باید جدی گرفته شود (بخش اول)
  • بیماران دیابتی چه زمانی ورزش کنند
  • اهمیت ورزش های استقامتی در سن 40 سالگی
  • آرامش و تقویت تمرکز ذهن
  • کیک توت فرنگی بدون روغن
  • نگرانی های پزشکان پیرامون اختلال حافظه
  • مبارزه با عوامل زمینه ساز سرطان
  • آیا کمبود ویتامین ب بیماری می آورد؟
  • لزوم دارا بودن نشانگر تغذیه
  • هورمون ها و اطلاعات و دانستنی های مهم در مورد آنان
  • با این شیوه ها افزایش چربی حتمی است
  • محبوبترین ها

  • آیا می دانید بی خوابی با ورزش درمان می شود؟
  • فواید طلایی دوچرخه سواری
  • بهترین حرکات عضله‌ ساز را مرور کنید
  • آموزش تصویری لاغر کردن سریع ران پاها قسمت 1
  • باشگاههای ورزشی از نظر بهداشت چگونه باید باشد
  • بالا بردن کالری سوزی
  • برای تقويت آرنج چه نوع حرکتی مفید است؟
  • نکاتی مهم برای دوچرخه سواران تازه کار
  • عضلاتی بزرگتر و قویتر با گوجه سبز
  • نکات تاثیرگذار برای انجام ورزش
  • توان شتاب در ورزش چگونه تعریف می شود
  • نبایدهای ورزشی را بشناشید
  • ۱۱ شیوه برای از بین بردن یکنواختی در ورزش بدنسازی
  • راه رفتن و رفع انواع ناراحتی های گوارشی
  • چگونه پرس سینه را بدون اشتباه انجام دهیم؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است