landscape_nrm_1418857697-124893375

با کمک گرفتن از برخی موادغذایی می توانید به راحتی از خواب بیدار شوید و کسالت و خستگی را از خود دور کنید و صبحی با نشاط را تجربه کنید ,جو دوسر,  آب,  سرکه سیب ,دانه های چیا ,  سبزیجات برگ دار ,  نعناع و   تخم مرغ به شما در این زمینه کمک خواهند کرد دیگر نیاز به نوشیدن قهوه و خوردنی های نظیر آن ندارید با مصرف هریک از موادغذایی احساس نشاط و سرخوشی به شما دست خواهد داد .

شما در بعضی روزها نمی توانید دست از خمیازه کشیدن بردارید، حتی بعد از یک خواب شبانه کامل. اما قهوه ممکن نیست این مشکل را حل کند و در واقع می تواند همه چیز را بدتر کند، بخصوص اگر شما مقداری شیرین کننده مصنوعی به آن اضافه می کنید تا در محدوده قند مصرفی توصیه شده بمانید. مطمئنا شما برای مدتی احساس انرژی خواهید کرد اما وقتی سر خوشی تان پرید، بهای آن را می پردازید. بعلاوه عادات غذا خوردن ناسالم در بروز خستگی موثر اند بنابراین اگر همراه قهوه تان شیرینی می خورید یا صبحانه را بطور کامل حذف می کنید، باعث خواهید شد که تمام روز احساس کسالت و بی حالی کنید. در زیر، بهترین مواد غذایی افزایش دهنده انرژی برای شروع روزتان را بیان می کنیم:

جو دوسر

بنظر می رسد یک کاسه بلغور جو دوسر کلاسیک، هنوز هم یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید در اول صبح بخورید. بلغور جو دوسر، یک نیروگاه انرژی است که شاخص گلیسمی پایینی دارد، شاخص گلیسمی مقیاسی است که نشان می دهد بدن، چقدر سریع کربوهیدراتها را جذب کرده و آنها را به سوخت تبدیل می کند. بلغور جو دوسر، آرام سوز است بنابراین شما را در تمام صبح، فعال نگه می دارد، بدون آنکه باعث شود درعرض چند ساعت، دچار افت قند خون شوید مانند زمانهایی که قهوه های شیرین می خورید.
آب

آب ساده، اولین چیزی است که می تواند به شما کمک کند سریع تر بیدار شوید. حتی کم آبی خفیف نیز می تواند باعث شود که احساس گیجی کنید (مغز مه آلود) زیرا بدن شما برای انجام عملکردهای طبیعی اش، آب کافی در اختیار ندارد. در واقع اکثر ما در اوایل صبح، کمی دچار کم آبی هستیم بنابراین مصرف مقدار زیادی مایعات، مفید خواهد بود. اگر متوجه شدید که در اواسط بعداز ظهر، در پشت میزتان چرت می زنید، رفتن به سراغ آب سرد کن، به مراتب بهتر از خرید قهوه از ماشین های فروش خودکار است.
سرکه سیب

هیچ اطلاعات علمی وجود ندارد که چرا سرکه سیب می تواند نشاط بخش باشد اما نوشیدن یک لیوان از این ماده ترش، مخلوط شده با آب و عسل در هر صبح، یک درمان سنتی است که افراد بسیاری در مورد موثر بودنش قسم می خورند. گفته می شود که سرکه سیب به شما انرژی می دهد، ذهن را شفاف می کند و بطور کلی به سلامت عمومی خوب کمک می کند. شاید این فقط یک خرافه باشد اما اگر باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید، هیچ دلیلی برای ننوشیدن آن وجود ندارد. فقط در نوشیدن آن، زیاده روی نکنید زیرا اسید آن می تواند گلو و دستگاه گوارش شما را تحریک کند.
دانه های چیا

دانه های چیا غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ تقویت کننده مغز هستند که می توانند به رفع خستگی کمک کرده و شما را هوشیارتر سازند. اما مزایای چیا به اینجا ختم نمی شود: آن دانه های ریز می توانند تا ۱۰ برابر وزنشان، آب جذب کنند که این مسئله می تواند به هضم (و در نتیجه تبدیل غذا به انرژی) سرعت ببخشد و در عین حال شما را هیدراته و هوشیار نگه دارد.
سبزیجات برگ دار

کتی استریکر، درمانگر طبیعی و مشاور تغذیه می گوید: خوردن مقدار زیادی سبزیجات ارگانیک تازه چیده شده، یکی از بهترین راهها برای بالا بردن سطوح انرژی تان است. آنها حاوی مقدار زیادی ویتامین B هستند که به بدن کمک می کند غذا را به انرژی تبدیل کند. شما می توانید با خوردن یک سالاد سبزیجات برای صبحانه یا تهیه یک اسموتی سبز مغذی، تنوع ایجاد کنید.
نعناع

محققان دریافته اند که عطر نعناع، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. با یک لیوان چای نعناع داغ بجای قهوه معمول تان، خود را کاملا هوشیار کنید یا هنگامیکه در عصر دچار سستی و رخوت شدید، یک آدامس نعنایی بجوید.
تخم مرغ

استریکر می گوید: ممکن است شایعاتی شنیده باشید مبنی بر اینکه تخم مرغ برای شما بد است اما در حقیقت اینطور نیست. تخم مرغ ها در واقع یکی از بهترین انتخاب ها برای صبحانه هستند زیرا سفیده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین است که به شما در تمام طول روز، انرژی پایدار می دهد. پخته، کاملا آبپز، سرخ شده یا املت، آن را هر طوری که دوست دارید، مصرف کنید.

منبع : مجله تناسب اندام

ارسال شده در 4 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع طب سنتی و گیاهان دارویی

پیشنهاد سردبیر

  • آیا آبی که به مصرف مردم می رسد سالم است؟
  • افزایش درجه حرارت بدن
  • با غذاهای تند عمر بیشتری می کنید
  • اصول مراقبت از پوست بعد از دهه 40
  • غذاهای سرشار از سدیم
  • آشنایی با روشهای آب کردن چربی شکم
  • روغن نارگیل یا روغن زیتون کدامیک سالم تر است؟
  • تمرین تمرکز فکر بتا شعله شمع
  • آتلکتازی – تعریف، علائم و درمان
  • مصرف استامینوفن میزان ابتلا به سرطان را در زنان کاهش می دهد
  • تعریف اوتیسم به همراه توصیف, علت, نشانه ها تشخیص و درمان
  • یک خوردنی مفید برای بالا رفتن کیفیت اسپرم
  • زمینه چینی برای درخواست افزایش دستمزد
  • پنکیکی خوشمزه و مناسب برای عصرانه
  • برای چربی سوزی این قوانین علمی را بدانید(2)
  • محبوبترین ها

  • پس از سکته قلبی فعالیت ورزشی را فراموش نکنید
  • چگونه در سی روز صاحب شکمی شش تکه شویم؟
  • برای تمرین روی پاهای سرکش این توصیه ها کارسازند
  • بیماری های مختلف با ورزش هنگام آلوده بودن هوا
  • آشنایی با قوانین و مقررات فوتبال
  • مقدار عضله و چربی خود را بررسی کنید
  • اثر تناسب اندام در فرایند پیری
  • دو روش موثر برای سالم ماندن
  • دویدن و کالری سوزی و دلایل آن
  • دویدن برای چالش یک ماهه
  • دانسته هایی درباره فواید ورزش پیلاتس
  • باشگاه تراکتورسازی تبریز چه قدمتی دارد؟ بخش 1
  • نحوه اجرای مراقبه را بیاموزید
  • آیا ورزش پیلاتس همان ورزش یوگا است؟
  • ورزش پر انرژی و کاهش حمله قلبی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است