نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
66
اگر می خواهید آهنی مناسبی از خوراکی های مختلف دریافت کنید باید بدانید چه خوراکی را با چه نوع غذایی مصرف کنید و به این وسیله از کمبود و کاهش آهن در خونتان پیشگیری کنید موادغذایی سرشار از آهعن را بشناسید و در برنامه غذایی خود بگنجانید خانم های باردار و کودکان در حال رشد نیاز بیشتری به دریافت موادغذایی حاوی آهن دارند مکمل ها نیز کمک زیادی به شما در دریافت آهن مورد نیاز بدنتان می کنند.

 نیازی نیست تکه بزرگی گوشت بخورید تا نیاز روزانه آهن بدنتان تأمین شود. اضافه کردن تنها مقداری گوشت یا ماهی به غذایتان می‌تواند به جذب بهتر آهن سایر غذاها در بشقابتان کمک کند.
، اکنون به ذکر نکاتی برای دریافت هر چه بهتر آهن در رژیم غذایی‌تان می‌پردازیم:
* در ظرف‌های چدنی غذا درست کنید. غذاهای اسیدی مرطوب مانند سس گوجه فرنگی به این روش آهن بیشتری جذب می‌کنند.
* هر وعده غذایی را با یک منبع ویتامین ث (مانند آب پرتقال، توت فرنگی یا کلم بروکلی) همراه کنید. بخصوص زمانی که یک منبع آهن گیاهی مانند انواع لوبیا میل می‌کنید ویتامین ث کمک می‌کند تا بدن‌تان 6 برابر بیشتر آهن جذب کند.
* تعداد زیادی از غذاهای سالم «بازدارنده جذب آهن» هستند. به عنوان مثال بازدارنده جذب آهن شامل فیتات‌ها در دانه‌های کامل و سبزیجات، پلی فنول‌ها در قهوه و چای، اوگزالات‌ها در دانه‌های سویا و اسفناج و کلسیم در محصولات لبنی می‌شوند.
بعضی از متخصصان معتقدند اگرکمبود آهن یا کم‌خونی ناشی از کمبود آهن دارید، بهتر است غذاهای بازدارنده جذب آهن را همزمان با غذاهای سرشار از آهن مصرف نکنید. بعضی دیگر معتقدند مصرف این دو با هم مشکلی ندارد تا زمانی که وعده غذایی‌تان شامل غذاهای سرشار از آهن و ویتامین ث باشد. به هر حال متخصص تغذیه‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه غذایی مناسبی در طول دوران بارداری داشته باشید و سطح آهن بدن‌تان را در حد سالمی حفظ کنید.
* اگر پزشک‌تان داروی مکمل آهن برایتان تجویز کرده، یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا آن را مصرف کنید زیرا آهن با شکم خالی بهتر جذب می‌شود. همچنین مصرف مکمل همراه با آب پرتقال که دارای ویتامین ث زیادی است می‌تواند جذب آهن را بهتر کند. (اما قرص خود را همراه شیر، قهوه یا چای مصرف نکنید زیرا در جذب آهن اختلال به وجود می‌آورند.)
* کلسیم نیز جذب آهن را کند می‌کند. به همین دلیل اگر مصرف مکمل آهن و کلسیم برای شما توصیه شده حتماً از پزشکتان بپرسید با چه فاصله‌ای از هم آنها را در طول روز مصرف کنید.

روزنامه ایران

5 1000
ارسال شده در 4 آبان 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • در شستن دست ها چه اشتباهات رایجی وجود دارد؟
  • اشتباهات رایج که در رژیم های غذایی مرتکب می شویم
  • برگشت چربی های اب شده به جای قبلی
  • سندرم پیریفورمیس چیست؟ + تمرینات جهت درمان
  • معجزه عسل و نمک در رفع بوی دهان
  • میوه ای که مشکل بزرگ گرسنگی در جهان را رفع می کند
  • چطور از کمر درد پیشگیری کنیم و راه درمان آن چیست؟
  • جذابترین مجسمه های غذایی ژاپنی امروز
  • محبوبترین ها

  • علائم هشدار دهنده کمبود پتاسیم + معرفی بهترین منابع
  • روغن کنجد را هرگز فراموش نکنید!
  • خطر ابتلا به دیابت با افزایش بار اسیدی رژیم غذایی!
  • دو بمب ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی
  • خوردن این خوراکی ها سبب کاهش اشتها می شود
  • غذاهای ترش کننده معده کدامند؟
  • استفاده از گردو و این نکات مهم
  • علت خستگی خانم‌ ها چیست؟
  • رپورتاژ

  • آشنایی با جدیدترین رکورددار رژیم دکتر کرمانی
  • بهترین کلینیک تخصصی کاشت مو کدام است ؟
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • کلینیک ارتودنسی دکتر گوگانی
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x