66
اگر می خواهید آهنی مناسبی از خوراکی های مختلف دریافت کنید باید بدانید چه خوراکی را با چه نوع غذایی مصرف کنید و به این وسیله از کمبود و کاهش آهن در خونتان پیشگیری کنید موادغذایی سرشار از آهعن را بشناسید و در برنامه غذایی خود بگنجانید خانم های باردار و کودکان در حال رشد نیاز بیشتری به دریافت موادغذایی حاوی آهن دارند مکمل ها نیز کمک زیادی به شما در دریافت آهن مورد نیاز بدنتان می کنند.

 نیازی نیست تکه بزرگی گوشت بخورید تا نیاز روزانه آهن بدنتان تأمین شود. اضافه کردن تنها مقداری گوشت یا ماهی به غذایتان می‌تواند به جذب بهتر آهن سایر غذاها در بشقابتان کمک کند.
، اکنون به ذکر نکاتی برای دریافت هر چه بهتر آهن در رژیم غذایی‌تان می‌پردازیم:
* در ظرف‌های چدنی غذا درست کنید. غذاهای اسیدی مرطوب مانند سس گوجه فرنگی به این روش آهن بیشتری جذب می‌کنند.
* هر وعده غذایی را با یک منبع ویتامین ث (مانند آب پرتقال، توت فرنگی یا کلم بروکلی) همراه کنید. بخصوص زمانی که یک منبع آهن گیاهی مانند انواع لوبیا میل می‌کنید ویتامین ث کمک می‌کند تا بدن‌تان 6 برابر بیشتر آهن جذب کند.
* تعداد زیادی از غذاهای سالم «بازدارنده جذب آهن» هستند. به عنوان مثال بازدارنده جذب آهن شامل فیتات‌ها در دانه‌های کامل و سبزیجات، پلی فنول‌ها در قهوه و چای، اوگزالات‌ها در دانه‌های سویا و اسفناج و کلسیم در محصولات لبنی می‌شوند.
بعضی از متخصصان معتقدند اگرکمبود آهن یا کم‌خونی ناشی از کمبود آهن دارید، بهتر است غذاهای بازدارنده جذب آهن را همزمان با غذاهای سرشار از آهن مصرف نکنید. بعضی دیگر معتقدند مصرف این دو با هم مشکلی ندارد تا زمانی که وعده غذایی‌تان شامل غذاهای سرشار از آهن و ویتامین ث باشد. به هر حال متخصص تغذیه‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه غذایی مناسبی در طول دوران بارداری داشته باشید و سطح آهن بدن‌تان را در حد سالمی حفظ کنید.
* اگر پزشک‌تان داروی مکمل آهن برایتان تجویز کرده، یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا آن را مصرف کنید زیرا آهن با شکم خالی بهتر جذب می‌شود. همچنین مصرف مکمل همراه با آب پرتقال که دارای ویتامین ث زیادی است می‌تواند جذب آهن را بهتر کند. (اما قرص خود را همراه شیر، قهوه یا چای مصرف نکنید زیرا در جذب آهن اختلال به وجود می‌آورند.)
* کلسیم نیز جذب آهن را کند می‌کند. به همین دلیل اگر مصرف مکمل آهن و کلسیم برای شما توصیه شده حتماً از پزشکتان بپرسید با چه فاصله‌ای از هم آنها را در طول روز مصرف کنید.

روزنامه ایران

ارسال شده در 4 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تخلف یک پزشک ایرانی در پرونده کیا رستمی
  • چگونه جای مناسب برای مطالعه پیدا کنیم
  • از گذشته تا حال چتر بازی را بخوانید
  • مراقب SIDS باشید
  • کاهش وزن اطفال با نوشیدن آب
  • رواج تشکیل زندگی در سنین بالا
  • شیوه های مفید برای حل معزل قهر و آشتی زوجین
  • معنا و مفهوم خرده سیستم
  • ویتامین های علیه افسردگی
  • رسپی مرغ با سیب زمینی و سس سفید
  • تاثیرات ناتوانی جنسی بر رشد طلاق در کشور
  • معرفی 5 راهکار برای بارداری سالم بعد از چهل سالگی
  • تبديل شدن يك داروي قلبي به بمب بسيار قوي
  • حال و روز زوجین پس از طلاق
  • ترشح هورمون ها و میزان بروز افسردگی
  • محبوبترین ها

  • اهمیت نوازش کودک و تاثیرات مختلف آن روی ذهن
  • درمان های ساده و آسان برای این اختلال های روحی
  • بالا بردن رضایت قلبی از زندگی
  • این رفتار ها سبب تشدید استرس می شوند
  • اختلال خوردن در مبتلایان به بیماریADHD
  • بی نظمی را ترک کنید!
  • تقویت رابطه پدر با فرزند نورسیده
  • برای اینکه مردم زیاد دوستمان داشته باشند اینگونه باشیم
  • چطور به روزهای دوست داشتن بازگردیم؟
  • عدم حضور در محل کار با این دلایل جالب
  • نکات جالب در مورد اضطراب
  • سلامت روان و این رفتارها
  • تست شخصیت شناسی براساس ذهنیت
  • مانع بی انگیزگی و تفکر منفی خود شوید!
  • آیا میزان تحصیلات در اعتماد به نفس افراد تاثیر دارد؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است