protect-your-joints

آرتریت روماتوئیدچه نع اختلالی است چگونه می توانیم از پدید آمدن این عارضه در بدن پیشگیری کنیم علائم مرتبط با این عارضه را می شناسید ؟ مبتلایان به آرتریت روماتوئید از چه نوع خوراکی هایی می توانند استفاده کنند مصرف آبنبات، غذاهای فرآوری شده، خوراکی های طبخ شده با آرد سفید و نوشابه برای این افراد مضر است کاهش وزن برای این افراد بسیار مهم و حائز اهمیت است .

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مواد غذایی خاص مانند شیرینی‌جات، نوشابه‌های کافئین دار و… ممکن است علائم آرتریت روماتوئید را بدتر کند.

داروهای مختلفی برای درمان آرتریت روماتوئید پیشنهاد شده است، اما ساده‌ترین راه برای کنترل علائم این بیماری و کاهش درد ناشی از آن، اصلاح رژیم غذایی است.
به گفته محققان کلینیک مایو، اگرچه رژیم غذایی قطعی برای کاهش علائم آرتریت روماتوئید پیشنهاد نشده است، اما از آنجا که برخی حساسیت های غذایی سبب وخیم تر شدن این علائم می شوند، پرهیز از برخی دسته های غذایی می تواند برای حال این بیماران مفید باشد.توصیه پژوهشگران بدین شرح است:
1- محصولات لبنی از آنجایی که دارای نوعی پروتئین هستند، ممکن است در دردهای روماتیسمی نقش داشته باشند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در برخی افراد این پروتئین ممکن است بافت اطراف مفاصل را تحریک کند. برخی از مبتلایان به روماتیسم که از دردهای روماتیسمی رنج می برند، از نوعی رژیم غذایی پیروی می کنند که فاقد محصولات حیوانی و البته لبنیات است. توصیه می شود بیشتر از آنکه پروتئین مورد نیاز بدن را از منبع حیوانی و لبنی تامین کنید، به منابع گیاهی و سبزیجات مثل اسفناج، کره مغزها، سویا، لوبیا، عدس و … مراجعه کنید.
2- هرچه مقدار قند در برنامه غذایی بیشتر باشد، این روند باعث افزایش سطح محصول نهایی گلیکاسیون در خون می‌شود و التهاب را در بدن افزایش می‌دهد. مصرف آبنبات، غذاهای فرآوری شده، خوراکی های طبخ شده با آرد سفید و نوشابه را کاهش دهید تا دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید تسکین پیدا کند.
3- یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان می‌تواند سبب بهبود علائم مبتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید شود. مصرف گوشت‌های پرچرب در عوض منجر به افزایش پاسخ های التهابی در بدن و در نتیجه تولید درد و تورم در مفاصل خواهد شد. مبتلایان به آرتریت روماتوئید می‌توانند به جای مصرف گوشت از لوبیا، عدس، سویا و … سود ببرند.
4- تحقیقات نشان داده بسیاری از مبتلایان به این بیماری دچار بیماری سلیاک نیز هستند. کسانی که از بیماری سلیاک رنج می برند، نوعی پروتئین موجود در گندم و سایر غلات به نام گلوتن را نمی توانند تحمل کنند و مصرف این مواد منجر به واکنش های ایمنی در روده کوچک مانند نفخ و اسهال می شود. این واکنش های التهابی می تواند منجر به تشدید علائم آرتریت با ایجاد التهاب در بدن نیز بشود.
5-بسیار مهم است که بدانید در غذایی که می خورید چه موادی است. بسیاری از غذاها بیش از حد نمک دارند و گروهی دیگر برای افزایش مدت زمان مصرف، حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده هستند. در برخی افراد مصرف بیش از اندازه نمک ممکن است باعث بروز التهاب در مفاصل شود. پس ارزش این را دارد که تلاش کنید نمک کمتری بخورید. برچسب مواد غذایی را بخوانید و تا حد ممکن از خوردن مواد نگهدارنده و افزودنی بپرهیزید. نمک کم، به مدیریت آرتریت روماتوئید کمک می کند، بنابراین از مصرف غذاهای آماده بپرهیزید.

منبع: روزنامه نسل فردا،

 

ارسال شده در 3 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • پف فیل خانگی
  • اگر تارهای موهایتان نازک است این توصیه ها را رعایت کنید
  • نحوه حفاظت از نوزاد نارس پس از تولد
  • سقوط یک هواپیمای مسافربری در پاکستان
  • عوامل تشدید کننده لک روی پوست خانم باردار
  • کدام رژلب ها سالم هستند؟
  • چگونگی‌ ساماندهی برنامه‌های غذایی متناسب با زمان تمرین
  • بررسی نژاد گربه سایبرین
  • نوجوانی و تغییرات مخصوص به خود
  • آنفلوانزای شکم
  • عوامل ایجاد کننده دیسک گردن و رفع این عارضه
  • ترشیجات تهدیدی برای سلامتی
  • کشنده ترین دانه میوه تابستانی را بشناسید
  • فلفل هالوپینو، سسی لذیذ که در کنار غذا از آن استفاده می شود
  • آداب تایید شده طب اسلامی در زمینه غذا خوردن
  • محبوبترین ها

  • توصیه متخصصین تغذیه درباره مصرف انواع بیسکویت
  • مارگارین در مقابل کره
  • جانشین داروی ناراحتیهای کیسه صفرا
  • 10 دانه سالم که باید در رژیم غذایی باشد
  • با این ماده چاق کننده بیشتر آشنا شوید
  • ابتلا به حملات میگرنی با این عوامل
  • در برخی موارد عدم تحمل به لاکتوز هم خوب است
  • 7 ماده غذایی روزمره که سمی هستند
  • خواب منظم و آرام را با این نوشیدنی ها تجربه کنید
  • معضل بی اشتهایی
  • طبخ ماهی با صحیح ترین و ارزشمندترین روش
  • آب ریختن روی مرغ
  • رژیم های غذایی که نتیجه ی عکس دارند
  • بر عضله سازی و تناسب اندام خود ارضایی چه نتایجی دارد؟
  • 3 روش برای کاهش مصرف شکر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است