ویتامین دی خاصیت ویتامین دی Vitamin D

Vitamin D که کلسیفرول هم نامش است،از ویتامین های ضروری برای بدن انسان میباشد و استخوان ها با تغذیه از این ویتامین رشد میکنند و محکم تر میشوند.اگر از این ویتامین به مقدار کافی استفاده نشود،در کنهسالی پوکی استخوان به سراغ انسان می آید.ویتامین D سبب پیشگیری از بیماری های استئومالاسی در بزرگسالان،راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در کهنسالی میشود.

بدن ما روزانه به 800 تا 1000 واحد ویتامین دی نیازمند است. این مقدار برای افراد بالای 50 سال، به 2000 واحد در روز نیز می ‌رسد. بنابراین لازم است راه‌های دریافت این مقدار ویتامین دی را بدانیم تا بتوانیم آن را برای بدن مان تامین کنیم.

در روزهای سرد وقتی که نور آفتاب به ندرت به بدنمان می‌خورد و خیلی کم از خانه خارج می‌شویم و هنگام خارج شدن نیز لباس‌های کلفت می ‌پوشیم، پوست ما این شانس را ندارد که از نور آفتاب استفاده کرده و تولید ویتامین دی کند.

افرادی که مدت طولانی بیرون نمی ‌روند، غالبا از کمبود ویتامین دی رنج می ‌برند و این روند به استخوان ‌های آنها صدمه می ‌زند. ویتامین دی باعث می ‌شود که کلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوان‌ ها استفاده شود.

یکی از مهمترین راه‌های دریافت ویتامین دی، بهره بردن از نور خورشید است. 15 تا 20 دقیقه آفتاب تابستانی برای فردی با پوست روشن، می ‌تواند ویتامین دی مورد نیاز روزانه بدن او را تامین کند. این زمان برای افرادی با پوست سبزه یا تیره، کمی بیشتر است.

در عین حال، راه‌های دیگری نیز برای جذب ویتامین دی در این فصل سرد وجود دارد:

در روزهای آفتابی سعی کنید مدت بیشتری بیرون از خانه باشید.

همانطور که گفته شد، نور خورشید بهترین منبع تامین ویتامین دی در بدن ماست. با توجه به اینکه در روزهای سرد خورشید با زاویه‌ ای تندتر نسبت به تابستان به ما می ‌رسد، توصیه می ‌شود در روزهای آفتابی برای زمانی حدود 30 دقیقه یا بیشتر در معرض نور خورشید باشید. می ‌توانید جایی در پارک محل بنشینید یا نرمش‌ های سبک انجام داده و به پیاده‌ روی بپردازید.

از مواد غذایی حاوی ویتامین دی تغذیه کنید.

بسیاری از غذاهای دریایی از منابع مقادیر کافی ویتامین دی برای بدن ما به حساب می ‌آیند. ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، تن و قزل آلا و … از این جمله ‌اند. به‌علاوه موادغذایی مانند قارچ، تخم مرغ، شیر و … نیز از منابع ویتامین دی هستند.

مکمل‌ های ویتامین را از یاد نبرید.

به عقیده کارشناسان، بسیاری از موادغذایی که ما مصرف می‌ کنیم، می‌ توانند ویتامین ‌های مورد نیاز بدن ما را تامین کنند، اما در بسیاری مواقع، استفاده از مکمل‌ های غذایی می‌تواند به دریافت بهتر و بیشتر ویتامین در بدن ما کمک کند.

در مورد ویتامین دی نیز همینطور است. قرص‌ ها و کپسول‌ های زیادی به عنوان مکمل ویتامین دی وجود دارند. توصیه می‌ شود با مراجعه به پزشک، از او بخواهید در صورت لزوم به مصرف مکمل ویتامین دی، به شما بهترین گزینه را از میان گزینه‌ های موجود پیشنهاد دهد.

منبع : بهترین ها

5 1000
ارسال شده در 6 آبان 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • طبیعی ترین درمان برای رفع سرفه
  • ارتباط ژنتیک با چپ دستی
  • راهکار طب سنتی درباره نارسایی جنسی مردان
  • مشکل رایج در بیضه
  • تولید واکسن ضد کرونا
  • 6 علت اصلی که باعث می شود تا احساس سرما کنید
  • بهترین تقویت کننده های ذهن را بشناسید
  • با همسر وابسته به مادر چه کنیم؟
  • محبوبترین ها

  • منظور از اضطراب جدایی چیست
  • شایع ترین اختلافات زناشویی
  • دنیا از دید افراد باهوش چگونه است؟
  • تیپ های مختلف شخصیتی را بشناسیم
  • برای تک همسر بودن بشر سه دلیل علمی را بخوانید
  • بررسی اخلاق همسر قبل از تشکیل زندگی
  • درمان مشکلات کودکان بیش فعال
  • دوری از ابزار هوشمند به این دلایل
  • رپورتاژ

  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • ارائه پیشرفته ترین خدمات دندانپزشکی توسط دکتر راه انجام
  • کلینیک دندانپزشکی و زیبایی دکتر علیرضا نوروزعلی
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • معرفی تمام محصولات سان‌سی در نمایشگاه بین‌المللی (25 تا 28 اردیبهشت‌ماه)
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما